Maja Problembarn..
Fra : Morten og Claudia

Dato : 31-07-01 07:55

Hej alle!

Hvordan skal jeg skælde Maja ud (så hun sersiøst forstår hvad jeg mener) når
hun pisser i vores seng?

Maja ved godt hvad en kattebakke er - og bruger den da også gerne 4-5 gange
dagligt...men udover det eeeelsker hun at lægge en lille gave på hylden i
akvarie skabet altid det samme sted. Nu har jeg lagt staniol på hylden i
akvarieskabet - det sagde kæresten at katte ikke kunne li, så det håber jeg
på.

2 dage efter vi havde fået Maja pissede hun i vores seng. Ugen efter, altså
i lørdags, gjorde hun det samme. Og i forgårs...og i går...og i dag... I går
begyndte jeg på at stille hende på gulvet hver gang hun ville op i sengen,
fordi jeg ikke ville risikere noget. Et øjebliks uopmærksomhed - og så
gjorde hun det igen. Jeg tog hende op, skældte hende ud undervejs ud til
kattebakken - så nu lå der pis på gulvet fra soveværelset til gangen. Hvad
hun ikke fik gjort færdig i går aftes - måtte hun jo gøre færdig her til
morgen. Første gang hun var oppe i sengen, begyndte hun at pisse - SÅ blev
jeg sur. Samme rutine igen - jeg skælder hende ud, og placerer hende i
kattebakken. Hvorfor gør hun det? Skider på én bestemt hylde, og pisser i
vores seng?

Hver gang jeg skælder Maja ud, bliver JEG skældt ud, af Emma - lyder
underligt, men det gør jeg. Mine ben har tonsvis af skrammer, fordi Emma
overfalder dem når jeg skælder Maja ud. Det skal lige siges at Emma ALDRIG
har angrebet mig sådan før...

Her er i hvert fald kaos lige for tiden, og det er næsten ikke til at holde
ud - mister ligesom glæden ved at have katte...men jeg giver ikke op, derfor
råber jeg nu om hjælp. (Også fordi at vi ikke har flere 'rene' dyner
tilbage...)

Hilsen

Claudia

Fra : Millie

Dato : 31-07-01 08:16

http://hjem.get2net.dk/catpages/askme/tisserisengen.htm
http://www.netbiologen.dk/faq/rigth.html#2
http://home1.stofanet.dk/dyre-adfaerdsproblemer/artikler/katten_er_urenlig.h
tm

Fra : Morten og Claudia

Dato : 31-07-01 08:43

"Millie" <beks@mail.dk> wrote in message
> http://hjem.get2net.dk/catpages/askme/tisserisengen.htm
> http://www.netbiologen.dk/faq/rigth.html#2

http://home1.stofanet.dk/dyre-adfaerdsproblemer/artikler/katten_er_urenlig.h
tm

Jeg kan godt forstå det der med, at Maja er jaloux - og så alligevel ikke.
Emma får da dagligt 'bank' af Maja. Men Emma har ikke været oppe i vores
seng, siden vi fik Maja. Det er heller ikke kun strinteri - der er seriøst
meget, når hun først går igang. Jeg kunne bedre forstå det, hvis det var
Emma der lagde en pøl hist og her - for det er jo i realiteten hendes
territorie, eftersom hun var her 'først'.

Jeg efterlyser nu alligevel en måde at opdrage katten på. Emma er ikke noget
problem - og har egentlig aldrig været det. Hun har fattet at 'EMMA!'
betyder, at hun gør noget hun ikke må. Kan være at Maja er fra mars? Og ikke
forstår dansk? Kunne være man skulle begynde at tage timer i at snakke
russisk..?

Hilsen Claudia

Fra : Carina Mia Boese

Dato : 31-07-01 09:17

Hej

Har du prøvet at bruge vand? Tager du hende i gerningsøjeblikket, så spøjt
lidt vand på hende ellers brug:
Hold dig væk kat/hund. Den kan du bruge til at sprøjte ind i akvarieskabet.
Håber du kan bruge rådet til noget....

Mvh
Carina

Fra : Morten og Claudia

Dato : 31-07-01 09:22

"Carina Mia Boese" <caboes@dkik.dk> wrote in message
> Hej

Hej Carina!

Tak for din besked..

> Har du prøvet at bruge vand?

Jeg har brugt vand, når jeg har set hende gå ind på den nævnte hylde - og så
løber hun da også ud igen...men desværre har jeg ikke et øje på hver finger,
så det er ikke altid jeg fanger hende i det. Men det med vand, har ikke
givet hende den skræk for at gå derind igen, som jeg mener er nødvendigt :(

Tager du hende i gerningsøjeblikket, så spøjt
> lidt vand på hende ellers brug:
> Hold dig væk kat/hund. Den kan du bruge til at sprøjte ind i
akvarieskabet.

Jeg har hver dag brugt ovennævnte middel - men det lader til at begge mine
katte er 'imune' overfor det. Det har i hvert fald ikke virket efter
hensigten.

> Håber du kan bruge rådet til noget....

Alle råd er velkomne

> Mvh
> Carina

Hilsen Claudia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 31-07-01 14:05

d. 31/07/01 10:22 skrev Morten og Claudia på Gzus@worldonline.dk i artiklen
JWt97.5625$lh7.304410@news010.worldonline.dk:

> Alle råd er velkomne

Hm - jeg har gode erfaringer med Feliway, så jeg tror nok jeg ville sprøjte
dynen med det - bare som forsøg. (Bare rolig, det lugter ikke af noget
særligt i vores næser)
Jeg ved at "vores" opdrætter i sin tid vænnede en kastrat, der strintede
alle vegne af med det ved konsekvent at bruge Feliway på alle
"favoritstederne" dagligt i en periode. Ved ikke om det virker her, men...
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-07-01 12:08

Hejsa

Jeg tror fejlen er, at du skælder ud. Katte er ikke særlig modtagelige for
straf eller udskældning, derimod virker ros og godbidder på langt de fleste
katte.

Når du skælder ud på vej ud til bakken, kan Maja let komme til at forbinde
bakken med udskældningen, altså noget ubehageligt, og det er jo ikke
meningen.

I stedet skal du stille og roligt bære hende ud på bakken og i samme sekund,
du stiller hende ned i den, begynder du at rose. Gør hun noget på bakken ja,
så vanker der både ros og godbidder.

Luk døren til soveværelset, så hun ikke kan komme til at tisse på dynen. Og
så skal du fjerne al tisselugt, det kan du gøre med enten rodalon eller
Antiodor.

Andre fiduser er at fodre på det sted, hun tisser - stille en ekstra
tissebakke, hvor hun tisser, og så langsomt, 10 cm om ugen, flytte bakken
hen, hvor du vil have den - prøv noget andet grus - stil bakken et andet
sted.

Håber det hjælper.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Morten og Claudia

Dato : 31-07-01 13:36

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Hejsa

Hej Nina

> Jeg tror fejlen er, at du skælder ud. Katte er ikke særlig modtagelige for
> straf eller udskældning, derimod virker ros og godbidder på langt de
fleste
> katte.

Jeg har prøvet at rose hende, når hun går op i sin kattebakke, men jeg vil
prøve at gøre mere ud af det, så.

> Når du skælder ud på vej ud til bakken, kan Maja let komme til at forbinde
> bakken med udskældningen, altså noget ubehageligt, og det er jo ikke
> meningen.

Det kan jeg godt se det logiske i. (kan nogengange godt være lidt svært at
holde sin kæft...) :(

> [...]
sekund,
> du stiller hende ned i den, begynder du at rose. Gør hun noget på bakken

Det vil jeg prøve at gøre...jeg håber virkelig det hjælper.

> Luk døren til soveværelset, så hun ikke kan komme til at tisse på dynen.

Der har ikke været adgang for katte i soveværelset siden i går aftes - men
et sekunds uopmærksomhed, så er hun der med sit tisseri :(

>Og
> så skal du fjerne al tisselugt, det kan du gøre med enten rodalon eller
> Antiodor.

Jeg har været igang med den store rengøring i dag - der er både blevet
støvsuget og vasket gulv, og vasket sengetøj, så her burde ikke lugte af
kattepis mere..

> [...]
> hen, hvor du vil have den - prøv noget andet grus - stil bakken et andet

Jeg har to kattebakker - fordi Maja havde problemer med at bruge Emmas (der
er jo sådan et klap-låg på, og den har Maja ikke lige regnet ud, hvordan hun
skal bruge) så jeg har en åben kattebakke. De står ved siden af hinanden,
fordi jeg håber på, at Maja en dag vil bruge den anden...den lugter og
sviner nemlig ikke så meget som en åben. Kan bare ikke lige have en kattebak
ke i sengen :(
Jeg vil derimod prøve at have en skål med mad, ved siden af sengen - mon det
hjælper?

> Håber det hjælper.

Det håber jeg i hvert fald også. Mange tak for svaret!

> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk