Autotog til Alperne ...
Fra : Lone og Niels

Dato : 24-05-09 10:05

Hej Gruppe

Efter nogen tids fravær vender jeg lige tilbage med et spørgsmål.
Vi tager en tur til Alperne her til sommer, min kæreste og jeg. Kæresten er
rimeligt ny på mc, så hun har ikke lyst til turen ned igennem Tyskland. Hvad
gør man så?
Jeg har været i Alperne 6 gange før med min ex bagpå, og det var altid bare
Tyskland på langs uden stop. Så jeg har ikke noget imod at køre turen,
specielt ikke efter jeg har skiftet TransAlp'e ud med en Bandit 1250. Men nu
er bagsædepassageren altså også ny.

Vi overvejer derfor to løsninger.
1)
Jeg kører gennem Tyskland og hun tager tog/bus/noget-andet, og vi mødes i
Schweiz (eller der omkring).
2)
Autotog.

Jeg har ingen erfaringer med autotog. Hvad synes I om det, godt og skidt?
Pris? Andre ting?

Med venlig hilsen
Niels Pein
Bandit 1250 SA

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 11:32

Lone og Niels skrev:
> [...]
> rimeligt ny på mc, så hun har ikke lyst til turen ned igennem Tyskland. Hvad

"Ikke lyst til turen gennem Tyskland" - Er det af kedsomhed eller af
regulær frygt for autobahn og højhastighed?
Begge dele skulle være enkle at håndtere, skulle jeg mene :-/

> [...]
> Autotog.
>
> Jeg har ingen erfaringer med autotog. Hvad synes I om det, godt og skidt?

Jeg har her i bededagene været med autotog hjem fra Trieste.
Jeg har ellers ved talrige lejligheder punket folk når autozug kom på
tale: Hvorfor have motorcykel når man ikke gider bruge den. Men jeg og
min Aprillia-makker valgte løsningen ud fra en mistro til hvad vi
magtede så tidligt på sæsonen.
Dét var en fejl!
Med 20 timer i kupé med 2-3 fremmede, som man skal forsøge at holde
samtalen igeng med (selv overfor ens partner/kammerat kan emnerne
hurtigt blive slidte) kan sleep-in tiden let blive en frelse!
Jeg havde set frem til i det mindste at se alperne fra "passagersædet"
men dén ene plan forsvandt i nattemørket
Når man sætter sig i et internationalt tog er det med en ide om at det
glider igennem i ét langt hug, hvilket så langtfra er tilfældet og for
os blev de talrige stop kilden til gentagen irritation a la "så kunne
man ligesågodt have holdt i en kø på motorvejen".
At vi så oveni spildte 1. hjemrejsedag med 400 km på tværs af Italien (á
Milano-Trieste) for at komme med eneste ledige tog, istedetfor at bruge
dén distance med snuden mod nord, gjrode ikke fejlen bedre.

Turen sydpå havde vi tilrettelagt efter at røven kunne være vintertræt,
ligesom at det kunne tænkes at vi ville falde af sædet af
"forårstræthed" på et tidligt tidspunkt, så vi havde fundet logi 800 km
hjemmefra og tog os tid til at debattere hvert "stints" oplevelser efter
at have tanket.
Et argument for Autotoget er at man kommer frem i den tid man ellers
ville have sovet på et dyrt købt logi, men hvis man alligevel skal
tilrettelægge første rejsedag efter togets afg. i Hamborg kan
selvtransportation være mere glidende.

Ergo: Jeg tror at turen gennem Germanistan kán gøres til en overskuelig
rejse ved at at lægge en overnatning ind overvejs (vi overnattede på
enkeltværelser til 24 Euroner incl morgenmad i en skøn lilleby med
byport og brolægning!) og bevidst holde pause for hver 2. time - evt. á
"seværdigheds-pauser".
Med to-timers stints kan i samtidig vælge at køre hjemmefra efter
fyraften og overnatte 4-500 km hjemmefra hvilket efterlader lidt mere
end det samme til 2.dagen før i rammer Alperne
Kan det ikke passe at i vil nå Kielerkanalen efter de første par timers
kørsel hjemmefra? I fald kunne første seværdighedspause være hængefærgen
over Kielerkanalen ved Rendsborg:
<http://www.nord-ostsee-kanal-info.de/images/artikel/schwebefaehre_1200.jpg>
Og så fremdeles!

Turen gennem Schweitz var en kæmpe oplevelse for mig, så jeg under gerne
jer begge to en Alpe-ferie omend at det jo ikke bliver primere for dig.
God tur, hvordan i end kommer frem!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-05-09 12:30

Armand skrev:

> [...]
> enkeltværelser til 24 Euroner incl morgenmad i en skøn lilleby med
> byport og brolægning!) og bevidst holde pause for hver 2. time - evt. á

Jeg er fuldstændig enig.

Nu har jeg aldrig frekventeret AutoTog, så jeg kan ikke som sådan udtale
mig om togets fortræffeligheder.

Men på mig virker det bisart at fragte sin MC til verdens ende uden at
sidde på den?

Tillige er Dyskland altså andet end motorvej, gider man ikke transit
delen, så kør dog fra og tag de glimrende hovedveje, med masser af
fantastiske landskaber, gamle byer, slotte, kroer, og andet godt.
Man må trods alt generelt også køre 100 på mange af dem.

Betragt frem og tilbagerejsen som en _del_ af ferien ikke kun som
nødvendig transit
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kryger

Dato : 24-05-09 12:58

Autozug fra Hamburg til München er simpelthen genialt - slipper for de 800
km. kedelig motorvej gennem Tyskland. Motorcyklen bliver sat på togen
klokken 21 og starter så ved 8 tiden næste morgen og er ved foden af alperne
til formiddagskaffetid. Prisen varierer betydeligt alt efter soveønske og
tidspunkt, men vi giver ca. 2500.- for en enkelttur i '2 sengsværelse' med
bad og toilet sidst i juni.

Mvh Jesper

Fra : Peter

Dato : 24-05-09 16:05

Hej

Tog er fedt. Men I skal undgå sitzwagen.
For det første er det ukomfortabelt med et sæde, der er støj fra alle
andre og I får ikke sovet en skid pga siddekomfort - eller mangel på.

Kupe er fint, hvis man er nok i ens egen flok til at fylde den.
Jeg har anvendt liggevogn, hvor man sidder 2 personer overfor hinanden.
Så laves de 2 pladser til soveplads og der er en seng ovenover som
klappes ned. Toilet og vask er i enden af vognen. Der er et forhæng ud mod
gangen og de andre rejsende. Der er rent sengetøj mm.
Sandwich og drikkevarer køber jeg i centret ved banegården i Hamburg.

Der er rimeligt roligt og jeg har sovet perfekt. Om morgenen sidder du
så med kaffen og ser på de flotte scenarier.
Ved udkørsel fra banegården i München er der en forretning, hvor I kan
proviantere til den videre fart.

Pris for toget afhængie af afrejsedag og årstid.

Så mit valg ville være toget, 2. prioritet er at køre sammen, ferien starter
vel
hjemmefra, så hvorfor rejse hver for sig.

God tur
Peter

Fra : Knud Dam

Dato : 24-05-09 19:36

"Lone og Niels" <ln@pein.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen erfaringer med autotog. Hvad synes I om det, godt og skidt?

Hej Niels.

Jeg har brugt Autotog en del gange efterhånden.

Hvis der er tale om en kort ferie, synes jeg godt om at køre til Hamborg
efter fyraften og starte ferien i München kl. 8.00 dagen efter.

Pris på billigdage er Eur. 100 i 5 mands kupé.

Der er forskellige prisklasser afhængig af, hvilken komfort man ønsker.

Hvis man har feriedage nok, vil jeg hellere køre ad hovedveje gennem
Tyskland. Pernille og jeg kørte Harzen, Heidelberg, Schwartzwald på vej til
Frankrig sidste år og det var en flot tur.

Rigtig go' tur, hvad I end vælger !

; - )

KD

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-05-09 20:04

"Lone og Niels" <ln@pein.dk> writes:

> Jeg har ingen erfaringer med autotog. Hvad synes I om det, godt og skidt?
> Pris? Andre ting?

Jeg istemmer mig koret af folk der siger det er godt. Jeg har prøvet det
en gang i 2006. Dengang gav vi vist ca. 2300 for en retur-billet
Hamborg-München med 5 liggepladser i en kupé. På vejen derned delte vi
(3) kupéen med to damer, og på vejen hjem havde vi den for os selv.

For mig at se sparer man den kedelige motorvejstur, og så får man en
nats søvn undervejs. For mig at se skal man sammenligne prisen med
prisen for benzin, flade bagdæk og en overnatning med det togturen
koster. Jeg er ikke i tvivl - skal jeg til Alperne igen, så tager jeg
også toget næste gang.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : LasseNC

Dato : 24-05-09 13:32

Jeg forventer at tage Hamburg-Villach med MZ'en her i Juli, 226 euro
med afgang d.7'ende, det var vidst det mest skrabede jeg kunne finde.

Jeg må desværre indrømme at Tyskland (Den nordlige del) virker lige så
kultur-forladt som det meste af Danmark, så vil jeg hellere sove det
stykke igennem.

Fra : Ulvir

Dato : 25-05-09 11:12

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i meddelelsen
..
Jeg må desværre indrømme at Tyskland (Den nordlige del) virker lige så
kultur-forladt som det meste af Danmark..

Det var da satans! Har du aldrig været i Thy? LOL

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-05-09 18:40

LasseNC skrev:
> [...]
>
> Jeg må desværre indrømme at Tyskland (Den nordlige del) virker lige så
> kultur-forladt som det meste af Danmark, så vil jeg hellere sove det
Det er historisk set et ualmindeligt interessant område!(det nordtyske),
så mon det ikke kun er beskueren der er "kultur-forladt"?

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Kryger

Dato : 26-05-09 23:05

[...]

Uha da - helt til Villach, så er det sjove ved Alperne da ved at være
overstået

Mvh Jesper

Fra : niels.pein@gmail.com

Dato : 25-05-09 03:33

On 24 Maj, 12:31, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Lone og Niels skrev:> Hej Gruppe

> "Ikke lyst til turen gennem Tyskland" - Er det af kedsomhed eller af
> regulær frygt for autobahn og højhastighed?
> Begge dele skulle være enkle at håndtere, skulle jeg mene :-/

Tak for alle svarene, og for ønsker om god tur.
Kim slår jo hovedet på sømmet med det spørgsmål, for det er jo
nervøsitet for autobahn og højhastighed vi snakker om.
Vi har vurderet tingene igen med hjælp fra svarene her, og vi er endt
op med at vi tager den stille og roligt gennem Tyskland, nok mest ad
hovedveje, og så må vi bare bruge to dage mindre i Alperne (eller hvor
vi nu kommer frem). Der er jo ting nok at se på over det hele.

Jeg må have kortet frem og se efter ruter gennem Germanistan, gerne
med nogle interessante punkter undervejs.
Og vi sigter efter den franske del af Schweiz.
Niels Pein
Bandit 1250 SA

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 15:38

niels.pein@gmail.com skrev:
> [...]
> hovedveje, og så må vi bare bruge to dage mindre i Alperne (eller hvor
> vi nu kommer frem). Der er jo ting nok at se på over det hele.

Hvis Lone, din nye kærlighed, tør køre med på danske motorveje, kan det
vel også lade sig gøre at køre Tyskland på langs med samme 130' :-/
Ellers er det jo en ganske fin lejlighed til at se landet fra landevejen
af - Mon ikke at der går en rute langs Rhinen, der er værd at følge :-/

viamichelin.de er mit husværktøj til ruteplanlægning og har du ikke
andet så kan jeg anbefale sitet!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-05-09 18:49

niels.pein@gmail.com skrev:
> [...]

> med nogle interessante punkter undervejs.
> Og vi sigter efter den franske del af Schweiz.

Hej Niels (du har fået vendt din signatur adskilder forkert ( --)

Når man rejser skal men have sjælen med!

Jeg faldt lige over denne . . .

http://www.berlingske.dk/article/20060812/rejser/108120201/

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : N/A

Dato : 25-05-09 15:38

Fra : N/A

Dato : 25-05-09 18:40

Fra : LasseNC

Dato : 25-05-09 15:42

On May 25, 7:39 pm, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> LasseNC skrev:> Jeg forventer at tage Hamburg-Villach med MZ'en her i Juli, 226 euro

> Det er historisk set et ualmindeligt interessant område!(det nordtyske),
> så mon det ikke kun er beskueren der er "kultur-forladt"?
>
> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC:http://www.dfmc.dk/?id=223- DMCN #745 - DMC - MCTChttp://dunant65.blogspot.com/

Jeg har set området, også syd for grænsen, jeg fandt det ikke
interessant, tilkendegiver bare min uforbeholdte mening :)

Jeg har desværre ikke mange pæne ting og sige om Danmark, desværre.

Fra : niels.pein@gmail.com

Dato : 26-05-09 07:16

On 25 Maj, 16:37, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvis Lone, din nye kærlighed, tør køre med på danske motorveje, kan det
> vel også lade sig gøre at køre Tyskland på langs med samme 130' :-/

Hun er faktisk helt ny på mc. Var bange for at sidde bagpå, men uden
at have prøvet det, indtil hun kom ud at køre med mig.
Nu har hun allerede købt hele udstyret der skal til. Men hun har
faktisk slet ikke prøvet motorvej endnu.
Banditten er jo ret fin til motorvejskørsel, så jeg håber på hun også
tager den del til sig. Selvom man som passager nok mærker vinden en
hel del på Banditten.

> viamichelin.de er mit husværktøj til ruteplanlægning og har du ikke
> andet så kan jeg anbefale sitet!

Tak for tippet.
--
Mvh. Niels Pein
Bandit 1250 SA

Fra : Casper

Dato : 26-05-09 08:58

On May 26, 3:15 pm, niels.p...@gmail.com wrote:
> [...]
> Nu har hun allerede købt hele udstyret der skal til. Men hun har
> faktisk slet ikke prøvet motorvej endnu.

Bare fordi man køre i Tyskland behøver man jo ikke køre hurtig, den
anbefalede hastighed på autobahn er stadigvæk 130km/t

Og som andre har sagt så findes der også andre veje såsom
"Bundesstrassen"....

Casper

Fra : LasseNC

Dato : 26-05-09 23:26

On May 27, 12:05 am, "Kryger" <jes...@hesoe.dk> wrote:
> [...]
> stykke igennem.
>
> Uha da  - helt til Villach, så er det sjove ved Alperne da ved at være

Som det ser ud nu skal jeg flytte til en lille by nær Sittersdorf,
Villach er det tætteste jeg kommer på :)