Lone og Niels skrev:
> Hej Gruppe
>
> Efter nogen tids fravær vender jeg lige tilbage med et spørgsmål.
> Vi tager en tur til Alperne her til sommer, min kæreste og jeg. Kæresten er
> rimeligt ny på mc, så hun har ikke lyst til turen ned igennem Tyskland. Hvad
> gør man så?
>
"Ikke lyst til turen gennem Tyskland" - Er det af kedsomhed eller af
regulær frygt for autobahn og højhastighed?
Begge dele skulle være enkle at håndtere, skulle jeg mene :-/
> Jeg har været i Alperne 6 gange før med min ex bagpå, og det var altid bare
> Tyskland på langs uden stop. Så jeg har ikke noget imod at køre turen,
> specielt ikke efter jeg har skiftet TransAlp'e ud med en Bandit 1250. Men nu
> er bagsædepassageren altså også ny.
>
> Vi overvejer derfor to løsninger.
> 1)
> Jeg kører gennem Tyskland og hun tager tog/bus/noget-andet, og vi mødes i
> Schweiz (eller der omkring).
> 2)
> Autotog.
>
> Jeg har ingen erfaringer med autotog. Hvad synes I om det, godt og skidt?
> Pris? Andre ting?
>
Jeg har her i bededagene været med autotog hjem fra Trieste.
Jeg har ellers ved talrige lejligheder punket folk når autozug kom på
tale: Hvorfor have motorcykel når man ikke gider bruge den. Men jeg og
min Aprillia-makker valgte løsningen ud fra en mistro til hvad vi
magtede så tidligt på sæsonen.
Dét var en fejl!
Med 20 timer i kupé med 2-3 fremmede, som man skal forsøge at holde
samtalen igeng med (selv overfor ens partner/kammerat kan emnerne
hurtigt blive slidte) kan sleep-in tiden let blive en frelse!
Jeg havde set frem til i det mindste at se alperne fra "passagersædet"
men dén ene plan forsvandt i nattemørket
Når man sætter sig i et internationalt tog er det med en ide om at det
glider igennem i ét langt hug, hvilket så langtfra er tilfældet og for
os blev de talrige stop kilden til gentagen irritation a la "så kunne
man ligesågodt have holdt i en kø på motorvejen".
At vi så oveni spildte 1. hjemrejsedag med 400 km på tværs af Italien (á
Milano-Trieste) for at komme med eneste ledige tog, istedetfor at bruge
dén distance med snuden mod nord, gjrode ikke fejlen bedre.
Turen sydpå havde vi tilrettelagt efter at røven kunne være vintertræt,
ligesom at det kunne tænkes at vi ville falde af sædet af
"forårstræthed" på et tidligt tidspunkt, så vi havde fundet logi 800 km
hjemmefra og tog os tid til at debattere hvert "stints" oplevelser efter
at have tanket.
Et argument for Autotoget er at man kommer frem i den tid man ellers
ville have sovet på et dyrt købt logi, men hvis man alligevel skal
tilrettelægge første rejsedag efter togets afg. i Hamborg kan
selvtransportation være mere glidende.
Ergo: Jeg tror at turen gennem Germanistan kán gøres til en overskuelig
rejse ved at at lægge en overnatning ind overvejs (vi overnattede på
enkeltværelser til 24 Euroner incl morgenmad i en skøn lilleby med
byport og brolægning!) og bevidst holde pause for hver 2. time - evt. á
"seværdigheds-pauser".
Med to-timers stints kan i samtidig vælge at køre hjemmefra efter
fyraften og overnatte 4-500 km hjemmefra hvilket efterlader lidt mere
end det samme til 2.dagen før i rammer Alperne
Kan det ikke passe at i vil nå Kielerkanalen efter de første par timers
kørsel hjemmefra? I fald kunne første seværdighedspause være hængefærgen
over Kielerkanalen ved Rendsborg:
<
http://www.nord-ostsee-kanal-info.de/images/artikel/schwebefaehre_1200.jpg>
Og så fremdeles!
Turen gennem Schweitz var en kæmpe oplevelse for mig, så jeg under gerne
jer begge to en Alpe-ferie omend at det jo ikke bliver primere for dig.
God tur, hvordan i end kommer frem!
--
Armand.