Tomgang
Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 09:26

Hej

Fik renset karburatoren og sat den på igen, men den opføre sig underligt,
virker modsat! Kan ikke rigtig få den ned på 1200 rpm! Tændingen står som
den skal og har så vidt jeg kunne indstillet luftskruen, men den køre med
2500-3000 rpm, tager jeg derimod chokeren så falder den i rpm :( Nogle der
kender til hvad der er årsag til det? Er det nålet som skal flyttes nedad?

Kenneth
Honda CB400F - 1976

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 10:24

On Sun, 24 May 2009 10:26:16 +0200, Kenneth wrote:

> Er det nålet som skal flyttes nedad?

Nej, nålene har intet med tomgang at gøre. Du skal først sikre dig mod
falsk luft ved, (de sikkert knaldhårde), gummistudse mellem karburatorer,
og topstykke. De skal være _helt_ tætte. Derefter skal Du finde data på
grundindstillingen af tomgangsblandeskruerne, (der er én på hver
karburator).

Herefter skal de fire gasspjæld syncroniseres, så tomgangsvacuum er ens på
alle fire cylindre, (måles mellem karburator, og topstykke).

Herefter kan der finjusteres på de enkelte blandingsskruer til bedst, og
mest stabil tomgang. Nu kan tomgangsomdrejningerne tilpasses med
justeringsskruen som findes nær dér hvor kablerne er monteret på
karburatorerne, og slutteligt kontroleres syncronisering igen.

Juster kun ganske lidt ad gangen på blandingsskruerne, en halv omgang kan
gøre en voldsom ændring, også derfor at det er praktisk at kende
grundstillingen á typisk x antal omgange fra helt iskruet. Husk også, at de
små skruer med nåle ikke tåler vold, så kan spidsen knække af. Skruerne
skal drejes med kun to fingre på skruetrækkeren. En knækket spids kan
sjældent fjernes fra karburatoren igen fordi at der normalt ingen adgang er
til "bagsiden" af spidsen. og så er karburatoren dømt permanent død.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 11:15

Kenneth
Honda CB400F - 1976
meddelelse news:1xihd0hn8wjti$.19m51tnss3c1k.dlg@40tude.net...

> [...]
> og topstykke. De skal være _helt_ tætte. Derefter skal Du finde data på
> grundindstillingen af tomgangsblandeskruerne, (der er én på hver

Nej de er helt friske! Og har startet med at skrue dem den 2 +/-½ omgang ud
og tagen den på gehør, tændrørene så også gode ud senere!

> Herefter skal de fire gasspjæld syncroniseres, så tomgangsvacuum er ens på
> alle fire cylindre, (måles mellem karburator, og topstykke).

Ok, det har jeg ikke endnu, da jeg ikke regnet med at det ville ha den store
indvirkning på tomgangen!

> [...]
> justeringsskruen som findes nær dér hvor kablerne er monteret på
> karburatorerne, og slutteligt kontroleres syncronisering igen.

Ja men den er skruet helt ud så den ikke røre og kablet trækker ikke, kun
lige spændt så der er måske 1 mm frigang.

> [...]
> er
> til "bagsiden" af spidsen. og så er karburatoren dømt permanent død.

Ok, det undersøgte jeg ikke da jeg havde den skildt ad, men der var
gemmengang i alle huller da jeg blæste igennem med luft!
Det vil sige at jeg skal sync før jeg kan få en nogle lunde tomgang?

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 12:49

Kenneth skrev:

> Ok, det har jeg ikke endnu, da jeg ikke regnet med at det ville ha den
> store indvirkning på tomgangen!

Hvaba??
Synkronisering er netop "at justere tomgangen på den enkelte karburator
så alle er ens" !

> Ja men den er skruet helt ud så den ikke røre og kablet trækker ikke,
> kun lige spændt så der er måske 1 mm frigang.

Hvilket kunne tyde på at mindst én karburator trækker hårdt i spjældet
p.g.a. justeringsskruen er spændt for meget (eller fejl-samlet hvis hele
batteriet har været adskilt?)!

> Det vil sige at jeg skal sync før jeg kan få en nogle lunde tomgang?

Du kan under alle omstændigheder ikke konkludere noget førend at
karbunaderne er synkroniserede!

Off topic:
Når man underskriver sig med nedenværende to bindestreger og et
(usynligt) mellemrum opfatter de fleste newsreadere det og klipper
automatisk underskriften, samt hvad der måtte være skrevet af
efterskrift, fra.
Ved dette svar har du gjort den fejl at din egen tidligere signatur står
tilbage i de to første linier, hvorved at man får en blank side hvis man
forsøger at svare på dit indlæg (prøv selv)!
Anyhow, kikset er hermed så et læreeksempel for de øvrige der ikke
kender til funktionen, så skaden er ikke større

--
Armand.

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 17:09

> Hvaba??
> Synkronisering er netop "at justere tomgangen på den enkelte karburator så
> alle er ens" !

Ja ja, men i tomgang er betydningen af sync vel den mindste og tomgangs
skruen størst eller hva?

> Hvilket kunne tyde på at mindst én karburator trækker hårdt i spjældet
> p.g.a. justeringsskruen er spændt for meget (eller fejl-samlet hvis hele
> batteriet har været adskilt?)!

Tror det er en cykel samlet af dele som er tilovers fra andre cykler som er
købt til dele, hvis du kan følge mig? (Har sidst haft plader på i 96)

> Du kan under alle omstændigheder ikke konkludere noget førend at
> karbunaderne er synkroniserede!

Fik justeret luftskruerne så den "rykker" nu :) Var lige forbi en kammart
som ikke syndes at omdringstælleren viste rigtige, og kunne se at selvom den
kun går til lidt over 11½ så fik viseren helt ned til kl 6 når jeg gasset i
bund.. hmm.. Fik den til at stå ordentlig i tomgang ved 2500-3000, og hvis
jeg sætter den ned under de 2000 begyndes den at prutte, men lyder også ok
ved de 3tus..

Ved godt at den skal sync, men ville jo ud og trille en tur, og blev også
til 25km :)

> Off topic:

Den fanget jeg ikke helt, mister 155 totalt grinere :)

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 17:40

Kenneth skrev:

> Ja ja, men i tomgang er betydningen af sync vel den mindste og tomgangs
> skruen størst eller hva?

Nej!
Tomgangs/luft -skruen kompenserer for at tomgangsdyserne ikke matcher
den enkelte karburators behov 100%. Derved vedrører den inddysningen af
karburatorerne.
Synkroniseringen får karburatorspjældene til at stå lige (lidt) åben
hvilket i højeste grad hjælper på tomgangen!

> Ved godt at den skal sync, men ville jo ud og trille en tur, og blev også
> til 25km :)

Jamen, hvornår bliver de så tid til det :-/

> Den fanget jeg ikke helt, mister 155 totalt grinere :)

Hvad fangede du ikke?
Min forklaring, eller dit eget kiks?
Anyhow, prøv at svare på sit eget indlæg og se hvor lidt der står
tilbage at "klippe" i.

--
Armand.

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 17:54

> [...]
> Synkroniseringen får karburatorspjældene til at stå lige (lidt) åben
> hvilket i højeste grad hjælper på tomgangen!

Ok, men fik den til at lyde ok og kørte også bedre..

> Jamen, hvornår bliver de så tid til det :-/

Jaa bilen skal først til syn og skal ha skaffet urene, men når det nok, er
meningen at jeg skiller den totalt ad og skal ha malet den og gjort i stand,
skulle bare finde ud af om motoren var noget værd..

> Hvad fangede du ikke?
> Min forklaring, eller dit eget kiks?

Egne kiks? Din forklaring, men finder nok ud af det på et tidspunkt, nu
skriver jeg sådan her i steden for..

> Anyhow, prøv at svare på sit eget indlæg og se hvor lidt der står tilbage
> at "klippe" i.

Har prøvet et par gange, men syndes ikke der er nogle forskel!

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 15:49

Kenneth skrev:

> Har prøvet et par gange, men syndes ikke der er nogle forskel!

OK!
Dét må være din newsreader eller dens opsætning der kikser deromkring.
Men det går jo også fint nu!

--
Armand.

Fra : Kenneth

Dato : 25-05-09 17:08

> OK!
> Dét må være din newsreader eller dens opsætning der kikser deromkring. Men
> det går jo også fint nu!

Godt være, prøver da :)

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 17:50

Kenneth

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 17:52

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 17:52

Fra : Søren Ottosen

Dato : 24-05-09 14:48

> Fik renset karburatoren og sat den på igen,

Hej

Du skriver du har fået renset karburatorer, men hvordan og hvor grundigt?

Har du haft dyser og strålerør ude og haft en rival igennem alle huller?
Du kan ikke se med det blotte øje om der sidder en kalklignende belægning i
de små huller.

Søren

Fra : Kenneth

Dato : 24-05-09 17:15

> Hej

Hej Sørgen

> Du skriver du har fået renset karburatorer, men hvordan og hvor grundigt?

Skilte den totalt ad og pustet den igennem (8 bar) efter jeg havde renset og
tørret den af!

> Har du haft dyser og strålerør ude og haft en rival igennem alle huller?
> Du kan ikke se med det blotte øje om der sidder en kalklignende belægning
> i de små huller.

Den ene pilot jet låg i bunden af svømmerhuset og svømmerne stod helt
forkert, men ja fik renset alle hullere, selvom den nok skal ha nye
nåle/dyser..

Fra : Søren Ottosen

Dato : 25-05-09 07:25

> Skilte den totalt ad og pustet den igennem (8 bar) efter jeg havde renset
> og tørret den af!

Trykluft er _IKKE_ nok til at rense dyser og strålerør på en gammel
karburator der måske har stået tom de sidste mange år.
Som nødløsning kan du tage en stump ledning og afisolere et par cm. og
derefter sno 2-3 af de tynde tråde og bruge den som "fil" i alle de små
huller. Specielt dem der går på tværs i strålerøret.
Røret kan forsigtigt trykkes ud af karburatoren (nedad)

Sikkert ikke nødvendigt

Søren

Fra : Kenneth

Dato : 25-05-09 08:40

> [...]
> huller. Specielt dem der går på tværs i strålerøret.
> Røret kan forsigtigt trykkes ud af karburatoren (nedad)

Har sådan nogle små ting jeg bruger når jeg renser mit tusse grad, så er
renset forsigtigt ud i hullerne!
Både sådan nogle små nogle som er tyndere end en nål og sådan nogle børster
man bruger når man renser løbet på en gon, og de er renset forskiting, for
ikke at gøre hullerne større!

> Sikkert ikke nødvendigt

Selvestrålerøret så virket "forstørret" som om der var mere plads end kun
til nålen!

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 15:29

Kenneth skrev:

> Selve strålerøret så virket "forstørret" som om der var mere plads end kun
> til nålen!

Det skal der også være - Til bensinen!

--
Armand.

Fra : Kenneth

Dato : 25-05-09 17:10

> Det skal der også være - Til bensinen!

Gab, klart (hæhæ)

Fra : LasseNC

Dato : 25-05-09 03:26

Og du er sikker på, at efter du har haft kaburatorerne skilt ad, at du
har samlet hele gasmekanismen korrekt?

Altså at spjældene lukker helt i? Fjedermekanismerne og hele det
gasaksel system kan godt være lidt kringlet.

Fra : Kenneth

Dato : 25-05-09 10:39

>Og du er sikker på, at efter du har haft kaburatorerne skilt ad, at du
>har samlet hele gasmekanismen korrekt?

Yes!

>Altså at spjældene lukker helt i? Fjedermekanismerne og hele det
>gasaksel system kan godt være lidt kringlet.

Yes og indstillet spjældene så de var ens! Ja det fandt jeg ud af da jeg
skulle samle gasakslen igen, måtte forsøg nogle gange før jeg fik den vendt
rigtig og den er ikke vist usamlet i haynes (fandt jeg ud af)..

Men tror ikke at omdrejningstælleren høre til den maskine, så skal lige ha
målt omdrejningerne på et eller anden måde, har kun til bil, så må se hvad
jeg hitter ud af..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-09 16:18

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> (usynligt) mellemrum opfatter de fleste newsreadere det og klipper
> automatisk underskriften, samt hvad der måtte være skrevet af

Den funktionalitet har Outlook Express, som Kenneth bruger (heller)
ikke, så han er ikke generet af en signatur-separator midt i det hele
ligesom os andre.

I mange newsreadere virker det at markere det man gerne vil svare på, og
derefter trykke "Svar", også selv om det man markere står under en
signatur-separator.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Kenneth

Dato : 25-05-09 18:33

Har målt omdrejningerne og det er åbenbart tælleren den er galt med :( Fandt
ud af at chokeren kun hæver omdrejningerne ved næsten fuld choker!