kopiering af CompactFlash
Fra : jos

Dato : 25-05-09 13:35

for en del år siden, fik jeg hjælp til at kopiere en sådant kort med noget
Linuxhalløj på.
Det var en almindelig systemkommando med nogle parametre vedr. størrelse og
blokstørrelse, først fra kort til en fil, derefter fra filen til det nye
kort.
Madkinen jeg skrev opskriften på er forlængst aflivet, og jeg forventede
ikke at skulle den opgave igen, så kan nogen hjælpe?

Det drejer sig om 128Mb Compactflashkort i en USBlæser, og det kendes ikke
under windows (naturligvis

finn

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-05-09 13:51

jos wrote:
> [...]
> ikke at skulle den opgave igen, så kan nogen hjælpe?
>
> Det drejer sig om 128Mb Compactflashkort i en USBlæser, og det kendes ikke

dd ?

/Magnus

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-05-09 15:20

jos wrote:
> [...]
> ikke at skulle den opgave igen, så kan nogen hjælpe?
>
> Det drejer sig om 128Mb Compactflashkort i en USBlæser, og det kendes ikke

CF-kortet skal mountes; så kan filerne kopieres til harddisk.
Se her hvordan:
http://www.cyberciti.biz/faq/linux-mount-and-access-a-compact-flash-card-howto/

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-05-09 15:25

Jørgen Heesche wrote:

> CF-kortet skal mountes; så kan filerne kopieres til harddisk.
> Se her hvordan:
> http://www.cyberciti.biz/faq/linux-mount-and-access-a-compact-flash-card-howto/

Fra hardisken kan filerne kopieres til et nyt kort.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : jos

Dato : 25-05-09 15:43

Jørgen Heesche wrote:

> Fra hardisken kan filerne kopieres til et nyt kort.
Tak til alle. Det var dd jeg brugte, men jeg kan ikke finde ud af de der
parametre. Imidlertid ser det ud til at det har virket helt uden parametre,
så det vil vise sig næste tirsdag

ellers kommer jeg igen!
finn

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-05-09 17:51

On 2009-05-25, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> CF-kortet skal mountes; så kan filerne kopieres til harddisk.
> Se her hvordan:
> http://www.cyberciti.biz/faq/linux-mount-and-access-a-compact-flash-card-howto/

Nej. ikke hvis det er kortet man vil kopiere som det er, så skal det
ikke monteres og man skal ikke kende noget til filer.

dd if=/dev/sdc of=localfile bs=1024

ud med gammelt kort, ind med nyt

dd if=localfile of=/dev/sdc bs=1024

- for passende værdier af sdc.

/Sune

Fra : jos

Dato : 26-05-09 10:01

> dd if=/dev/sdc of=localfile bs=1024
>
> ud med gammelt kort, ind med nyt
>
> dd if=localfile of=/dev/sdc bs=1024
>

> - for passende værdier af sdc.
>
> /Sune
Det blev så modellen i første hug, bortset fra jeg ikke har blokstørrelse
med. Hvad betydning har det?
Jeg antager at da kopikortet fysisk er identisk med originalkortet, vil en
tilfældig defaultværdi være udmærket??
Jeg kan som sagt først teste næste tirsdag, men en diff på /dev/sda1 filen
giver ingen fejl, men med et ældre kort med ældre firmware giver diff fejl.

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 26-05-09 19:22

Den Tue, 26 May 2009 11:01:20 +0200 skrev jos:

> Det blev så modellen i første hug, bortset fra jeg ikke har blokstørrelse
> med. Hvad betydning har det?

Nutildags: Ikke andet end hastigheden.

I gamle dage var der drivere der kun kunne håndtere den fysiske
blok-størrelse.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 25-05-09 17:53

Den Mon, 25 May 2009 14:35:12 +0200 skrev jos:

> [...]
> ikke at skulle den opgave igen, så kan nogen hjælpe?
>
> Det drejer sig om 128Mb Compactflashkort i en USBlæser, og det kendes ikke

Hvad med:

# "gammelt" kort
cat /dev/sdX >image

# "nyt" kort