Adgang til delte mapper
Fra : Torben Nielsen

Dato : 25-05-09 22:04

Vi har et lille netværk med 5 maskiner, der ikke skal have adgang til
Internettet, men meget gerne mulighed for fil- og printer deling.

De er forbundet over en 8-ports switch, og har alle en delt mappe ( pc01,
pc02 osv) ud over delingen i dokumenter i all users.

Alle Pc'er kan se hinanden under Vis arbejdsgruppe pc'er, men når jeg prøver
at gå på de enkelte delemapper vil den have password og adgangskode.

Hvad er det jeg skal have ændret, så alle pc'er kan gå i hinandens delte
mapper uden adgangskode?

På forhånd tak.

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-05-09 06:08

Torben Nielsen wrote:

> [...]

Lidt ærgerligt at du ikke bruger tid på at fortælle, hvilket OS som er i
brug.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : jos

Dato : 26-05-09 11:45

Torben Nielsen wrote:
> [...]
> adgangskode.
> Hvad er det jeg skal have ændret, så alle pc'er kan gå i hinandens

Lyder som et lille windowsnetværk!
Hvis det er ene XPmaskiner, højreklik på mappen
deling og sikkerhed
Del denne mappe på netværket
giv den et delenavn - max 8 bogstaver, uden æøå
evt. tillad netværksbrugere at ændre mine filer.

Er der nyere end XPmaskiner på nettet, bliver det lidt mere komplekst. Så
skal de enkelte brugere (evt bare "anyone") gives rettighederne.

finn

Fra : Torben Nielsen

Dato : 26-05-09 15:41

"Torben Nielsen" <torbennielsen@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adgangskode.
>
> Hvad er det jeg skal have ændret, så alle pc'er kan gå i hinandens delte

Det er XP pro maskiner med SP3 - ja det var temmelig dumt ikke at skrive det
med det sammme.

Jeg synes faktisk at jeg har delt mapperne på den foreslåede måde. Er der
forskel på, om delingen sker før eller efter man har oprettet netværket?

Jeg har før lavet små netværk, men synes ikke jeg er løbet ind i det
beskrevne problem før

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-05-09 21:03

Torben Nielsen wrote:

> [...]

Er det windows firewall, som driller? - enten skal du disable fordummelsen
og lave opsætningen manuelt eller også skal du bruge sharing wizard så
rettigheder og firewall konfigures rigtigt.

Jeg synes stadig du skal se om du kan få et smb-domæne sat up, det må vel
efterhånden kunne lade sig gøre at gøre active directory via linux ...
(????) ... eller en SBS, det er noget ged at skulle vedligeholde alt på alle
5 maskiner.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 12:00

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev

Tjek netkort, at der er vinge i "Fil og Udskriftsdeling til Windows
netværk"...

> Er det windows firewall, som driller? - enten skal du disable fordummelsen
> og lave opsætningen manuelt eller også skal du bruge sharing wizard så
> rettigheder og firewall konfigures rigtigt.

Sørg for at der er en vinge i "Fil og Udskriftsdeling" i Windows Firewall...

Hilsen
Bjarne