Antal ledere i et VGA-kabel?
Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 16:57

Undskyld det naive spørgsmål ... Er det rette gruppe?

Mit problem er, at jeg vil føre et VGA kabel fra min bærbare nede i kahytten
igennem et vandtæt stik ud til cockpittet og dér montere en skærm.

For at finde ud af, hvilket stik, jeg skal bruge, har jeg brug for at vide,
hvor mange ledere der er i et normalt VGA-kabel.

En af jer, der kan hjælpe?

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-05-09 17:30

Hej!

Flemming Torp wrote:
> Undskyld det naive spørgsmål ... Er det rette gruppe?

Der er ofte naive spørgsmål her, hehe

> For at finde ud af, hvilket stik, jeg skal bruge, har jeg brug for at vide,
> hvor mange ledere der er i et normalt VGA-kabel.
>
> En af jer, der kan hjælpe?

Naturligvis!

http://www.hardwarebook.info/VGA_(15)

Du skal som et minimum overføre pins 1-2-3, 5-6-7-8, 10 og 13-14.

Så skal du bare sætte skærmen op rigtigt selv mht. opløsning og refresh
- den kan ikke detekteres via DDC som den normalt ville kunne.

Voila :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 17:39

Hej igen,

> Hej!
>
> Flemming Torp wrote:
SNIP

> [...]
>
> Så skal du bare sætte skærmen op rigtigt selv mht. opløsning og refresh -
> den kan ikke detekteres via DDC som den normalt ville kunne.

Tak for hurtig udrykning.
Som du kan forstå, er jeg ikke på "hjemmebane" ...
Så jeg fortsætter i samme spor:
Kan du evt. oplyse om det evt. vil give nogle problemer ... (støj f.eks.?),
hvis jeg bare cutter kablet (10m) og forbinder det igen via et x-polet stik,
hvor x>14 ...? Det forudsættes naturligvis, at stikdåsen er helt vandtæt!

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-05-09 17:49

Hej Flemming.

Flemming Torp wrote:
> Tak for hurtig udrykning.

No problemo.

> [...]
> hvor x>14 ...? Det forudsættes naturligvis, at stikdåsen er helt vandtæt!

Hmm, dvs. du samler alle lederne igen efter du har cuttet kablet? Det
vil nok aller højest give lidt skygger - sikkert ikke noget alvorligt.

Personligt ville jeg nok skifte stikket, men det er kun for øvede at
lodde 15 polede HD stik.

Ellers kan du lodde alle enkelt-lederne sammen igen og bruge krympeflex
som isolator. Brug krympeflex omkring alle enkeltledernes lodninger, og
så en kraftig krympeflex omkring det hele (også udover den tykke
yderkappe på kablet for at give aflastning).

Har selv gjort det samme på et DVI-kabel (de laves ikke i 40cm) og det
virker fino. Ikke at det kan overføres direkte til dit tilfælde, men
alligevel.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 19:08

SNIP
> [...]
>
> Har selv gjort det samme på et DVI-kabel (de laves ikke i 40cm) og det
> virker fino. Ikke at det kan overføres direkte til dit tilfælde, men

Hej igen ...

Måske, jeg ikke bruger de rigtige termer ...
Men det er f.eks. disse to "elementer", jeg vil bruge
som skroggennemføring - stik og flange: Så jeg
efter endt sejlads kan "tage stikket ud" ...

http://www.dansea.net/product.asp?product=272

http://www.dansea.net/product.asp?product=275

Flemming Torp - Gimle - X-342 - DEN-61 - Helsingør

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-05-09 19:18

Hej!

Flemming Torp wrote:
> [...]
> Men det er f.eks. disse to "elementer", jeg vil bruge
> som skroggennemføring - stik og flange: Så jeg
> efter endt sejlads kan "tage stikket ud" ...

Ah, ok.

Jamen, det vil da nok virke fint nok. Du vil sikkert se nogle svage
skygger, men intet alarmerende. Men du burde bruge skærmede stik for det
mest optimale resultat.

--
Mvh, Kim Voss Schrader