Hjælp til langsom PC
Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 07:55

Hej gruppe,
mine forældres PC er blevet ufattelig langsom til alt hvad den laver, jeg
har været igennem en del Windows indstilliger for at se om det var der
problemet lå, men umiddelbart var det ikke der, så nu prøver jeg jer
hardware-guruer.
Jeg har fået lavet en rapport med Everest som ligger her [1].
Det er en elendig PC, men den er mere langsom end den burde være.

Bundkortet kan både har sokler til både SD og DDR, da den blev lavet i
"overgangs-fasen", så der sidder 2 x 512 mb DDR. Hvis jeg lader dem kører
som 133Mhz kommer der BSOD når man går når til "velkomstskærmen", så de er
tvunget ned i 100Mhz.

Er der nogen af jer der kan se ud fra den analyse hvad der skal til for at
den kommer lidt op i fart? Eller hvad problemet kunne være?

http://greveotzen.dk/filer/Report.htm

--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-05-09 08:20

Torben Greve Otzen skrev:

>Er der nogen af jer der kan se ud fra den analyse hvad der skal til for at
>den kommer lidt op i fart? Eller hvad problemet kunne være?

Kontroller at IDE ATA kontrolleren ikke kører PIO men i stedet DMA -> det
gøres i enhedshåndtering

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 09:46

Ivan V. Klattrup wrote:

> Kontroller at IDE ATA kontrolleren ikke kører PIO men i stedet DMA -
> det gøres i enhedshåndtering

Den har jeg været inde og tjekke.
Den står til "DMA, hvis den er tilgængelig"

Jeg når jeg kommer forbi dem næste gang prøver jeg at skifte deres
IDE-kabel, det kunne jo være en fejl på det.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 08:50

Mine bud:

1) Frisk Windowsinstallation bør foretages.
2) CPU'en sikkert ved at være af ældre dato.
3) Fjern unødige 'serviceprogrammer' / programmer
4) Kør defragmentering + virus/spyware-scan.
5) Overvej ny maskine.
6) Tjek for dårlige kondensatorer på bundkortet

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a18ef51$0$14127$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 09:52

> [...]

> 4) Kør defragmentering + virus/spyware-scan.
> 5) Overvej ny maskine.
> 6) Tjek for dårlige kondensatorer på bundkortet

1) Den ville jeg helst undgå - men det kan være at det bliver enden af det
hele
2) Ja, den er ældre - en 1700MHz er nu engang rigeligt til mail og netbank
3) Jeg har ikke været inde og kigge på om der kunne de aktiveres et par
services - men programmerne har jeg været igennem
4) Jeg bruger AGV og Spybot S&D jævnligt, defragmentering er også gjort
5) Igen til mail og netbank burde en 1700 MHZ være rigeligt, så mener ikke
det er en løsning
6) Det er nyt for mig - hvordan gør jeg det?

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 21:22

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a190a95$0$14128$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> 6) Det er nyt for mig - hvordan gør jeg det?

Jeg er 100% sikker på, løsningen på dit problem
er en frisk installation af Windows.
Du har ram nok, 1700 mhz er også okay,
så bid i det sure æble, og få en 'ny' maskine
med en frisk installation.

6) du åbner blot kabinettet og kikker på de
sorte eller grønne 'tønder'/kondensatorer.
Toppen af disse skal være helt flade og må
ikke bule opad eller lægge orange 'smuds'.
Er de ved at være færdige, vil maskinen
som regel blive ustabil eller nægte at starte
ordentlig op, forbi BIOS mv...men jeg tror
du blot skal ominsatllere...

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-05-09 22:30

Torben Greve Otzen skrev:

> 1) Den ville jeg helst undgå - men det kan være
> at det bliver enden af det hele

Det er også min bedste løsning, når alt andet er
prøvet.

Prøv lige en SuperAntiSpyware inden du begynder,
den finder måske noget der gør den langsommere.

Kør en Ccleaner først, der er ingen grund til at den
skal tygge sig gennem temporary files.

Eusing Free Registry Cleaner kunne også være en
mulighed for at rense ud i basen.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Soren Hedeby Sorense~

Dato : 24-05-09 09:41

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen af jer der kan se ud fra den analyse hvad der skal til for at
>den kommer lidt op i fart? Eller hvad problemet kunne være?

CCleaner har jeg ofte brugt til at afhjælpe den slags problemer.

Under Renser har jeg kun sat fluebene under System.

Nå man renser Register kan man jo for en sikkerheds skyld gøre brug af
den backup, man bliver tilbudt, før man udbedrer valgte problemer. Det
kan være man skal rense registeret af flere omgange.

Pas lige på når du installerer. Den installerer Yahoo toolbar, hvis
man ikke fjerner fluebenet under installation.

Søren H. Sørensen, Viborg
(slet FJERN fra min e-mail adresse)

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 09:55

Soren Hedeby Sorensen wrote:

> [...]
>
> Pas lige på når du installerer. Den installerer Yahoo toolbar, hvis
> man ikke fjerner fluebenet under installation.

Jeg bruger CCleaner jævnligt, så den har været igennem systemet.

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-05-09 10:39

Torben Greve Otzen wrote:

> [...]

Dvs. på "did it ever work" er svaret: ja. Hvad har du gjort for at skaffe
dig rimelig sikkerhed for at det er dine forældre, den arbejder for? - dvs.
er den blevet en del af et bot-net eller lignende? Hvad siger
taskmanager/jobliste om CPU brug når den laver ingenting?

Jeg er ikke ekspert i at læse den rapport, men der står jo 17 X 100 Hz ud
for processoren. "Did it ever work?"

Er den rimeligt støvfri indeni?

Det var rart med ordentlige oplysninger, tak! - maskinen skulle sådan set
være ok som "forældremaskine" til breve til moster Anna mv. ... men en
større harddisk er også en hurtigere harddisk. Den skulle kunne klare mere
ram, det er måske en idé at doble op. De der P4 celeron'er, det er altså
tunede velosolex'er, de kløjs i det hvis der er for meget at lave, men den
burde da være OK som hjemmekontor-maskine

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 12:54

Peter Larsen wrote:

> [...]
> arbejder for? - dvs. er den blevet en del af et bot-net eller
> lignende? Hvad siger taskmanager/jobliste om CPU brug når den laver

Når den laver ingenting, så står den med 1-2% i CPU-brug, men jeg har ikke
lige mulighed for at komme med en liste over Processer før om et par uger.
Den har kørt fint så derfor undre det det mig at den er blevet SÅ langsom.
Det er et stykke tid siden den blev langsom, så jeg kan heller ikke huske om
der blev installeret noget i den tid, men jeg mener det ikke. De arbejder
kun med office, mail og netbank og er ikke så kyndige at de kunne finde på
at installere noget.
Jeg håbede på at jeg kunne undgå en geninstallation. Men jeg kunne jo starte
med at smække en gammel harddisk i og tjekke om en ny-installation også er
langsom på den - bare for at se om det var der problemet lå...

> Jeg er ikke ekspert i at læse den rapport, men der står jo 17 X 100
> Hz ud for processoren. "Did it ever work?"

Ja, den har kørt pænt - er det ikke normalt at det skrives på den måde?
Hardware gør jeg ikke så meget i, så det er derfor jeg spørger...

> Er den rimeligt støvfri indeni?

Ja, den er ren - blev rengjort for 2-3 mdr. siden, og før det var den også
langsom.
Som sagt så er det lang tid, siden den blev langsom - jeg har bare ikke lige
fået gjort noget ved det før nu.

> [...]

> celeron'er, det er altså tunede velosolex'er, de kløjs i det hvis der
> er for meget at lave, men den burde da være OK som

Ja, og det har den også været - der er som sagt 2x512 ram i den, hvoraf der
går lidt til onboard grafik(mener det er 32Mb, men den hverfald på maks.),
men den føles som en 500MHz med alt for lidt ram - den er virkelig langsom.
RAM er simpelthen for dyrt, da den kun er DDR2( jeg var heldig at få de
2x512 gratis). Hvis der skal købes mere ram og en ny harddisk til den så er
vi jo i en prisklasse hvor det bedre kan betale sig at købe en ny PC.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-05-09 10:57

Torben Greve Otzen skrev:

> [...]
>som 133Mhz kommer der BSOD når man går når til "velkomstskærmen", så de er

http://www.cpu-upgrade.com/mb-Shuttle/MV42N.html cpu'en gør at det skal
være 100Mhz efter hvad jeg kan se.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 12:58

Ivan V. Klattrup wrote:

> http://www.cpu-upgrade.com/mb-Shuttle/MV42N.html cpu'en gør at det
> skal være 100Mhz efter hvad jeg kan se.

Tak for siden, den kendte jeg ikke.
Men så er det da bekrætet at den ikke kan kører mere end det og at det ikke
nødvendigvis er en ram-fejl.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-05-09 12:52

Torben Greve Otzen wrote:
> [...]
> Jeg har fået lavet en rapport med Everest som ligger her [1].
> Det er en elendig PC, men den er mere langsom end den burde være.

Stort set alle Windows-installationer bliver langsommere med tiden pga.
fragmentering på harddisken, og swap-filen, som i langt de fleste
tilfælde ligger på C:, bliver ikke defragmenteret når du kører en
defragmentering, så den vil holde harddisken i en tilstand af
fragmentering, samtidig med at en fragmenteret swap-fil også gør
systemet langsommere.

Hvis du reinstallerer, så lav en lille (768 - 2000 MiB ) partition for
sig, gerne med FAT32 fordi det er en anelse hurtigere, til swap-filen.
Så vil man stort set kunne defragmentere systemdrevet helt, og derved få
en noget hurtigere tilgang til harddisken, hvilket gør at det hele burde
køre så godt som det kan. Jeg ville vælge at lave den ca. 800 MiB.

Du kunne også købe en nyere og hurtigere harddisk hvis du alligevel skal
reinstallere; den nuværende er kun 5400 rpm, og en 7200 rpm med mere
plads ville give et ekstra spark eller to til hastigheden.
Den skal dog ikke være over 120 GB, hvis den WinXP ikke er med mindst
SP2 integreret ved installation.

> [...]
> som 133Mhz kommer der BSOD når man går når til "velkomstskærmen", så de er

Det er enten fordi de er PC1600 (100 MHz), og/eller fordi cpu'ens FSB
følger med RAM'en til 133 MHz, hvis du sætter det derop og dermed bliver
den overclocket til ca. 2266 MHz. Begge dele kan gøre systemet ustabilt.

> Er der nogen af jer der kan se ud fra den analyse hvad der skal til for at
> den kommer lidt op i fart? Eller hvad problemet kunne være?
>
> http://greveotzen.dk/filer/Report.htm

Sørg for at støve cpu-køleren godt af. P4 og P4-Celeron skruer ned for
hastigheden, hvis de bliver for varme.
Tag den evt. af og ud i et værksted hvor man kan blæse den igennem med
trykluft (uden blæseren på, den kan blive ødelagt af at køre for hurtigt).
Det kan forresten også være at kølepastaen med tiden er tørret ind og
blevet halvdårligt til at overføre varme til køleren, så kom noget frisk
kølepasta mellem køler og cpu. Der skal kun bruges en klat på størrelse
med et alm. tændstikhovede, og det skal fordeles jævnt over cpu'en,
f.eks. med et sygesikringskort.

En anden cpu kunne måske være en idé. Den Celeron er tæt på at være den
langsomste cpu til socket 478 der findes.
Du burde nemt kunne finde en brugt P4 Northwood cpu til en 50-80 kr
eller deromkring. Skal være FSB 400 eller 533 (100 eller 133 MHz), og
med 512 KiB L2-cache.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 13:21

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> få en noget hurtigere tilgang til harddisken, hvilket gør at det hele
> burde køre så godt som det kan. Jeg ville vælge at lave den ca. 800

Jeg plejer at lave et T-drev(temp-drevet) på 2000 MiB, hvor swap og
temp-filer bliver ledt hen og det er der også på denne PC.

> [...]
> mere plads ville give et ekstra spark eller to til hastigheden.
> Den skal dog ikke være over 120 GB, hvis den WinXP ikke er med mindst

Jae, det har jeg også tænkt på - men så kræver det jo en geninstallation -
jeg kan se at flere af løsningerne peger derhen imod.

> [...]
> følger med RAM'en til 133 MHz, hvis du sætter det derop og dermed
> bliver den overclocket til ca. 2266 MHz. Begge dele kan gøre systemet

RAM'ene er PC3200, men som Ivan har skrevet så er det CPU'en der sætter
begrænsningen.
Jeg har forresten også prøvet på at op/ned-clocke systemen(i desperation),
men CPU-hastighed er låst fast i BIOS og kan ikke ændres.

> [...]
> en klat på størrelse med et alm. tændstikhovede, og det skal fordeles
> jævnt over cpu'en, f.eks. med et sygesikringskort.

Se det havde jeg slet ikke tænkt på - det kunne jo måske være der hunden lå
begravet.
Hvis den ikke får ordentlig kontakt betyder det vel at XP stadig ser de
1700MHz, men at den ikke leverer en særligt god ydelse.
De kører jo heller aldrig noget der får PC'en til at knokle på 100% i
længere perioder, så det kunne jo være derfor at der heller ikke har været
nogen BSOD eller fejl ved overophedning.

> [...]
> Du burde nemt kunne finde en brugt P4 Northwood cpu til en 50-80 kr
> eller deromkring. Skal være FSB 400 eller 533 (100 eller 133 MHz), og

Det var måske også en mulighed, hvis jeg nu skiftede til en 533 - vil jeg så
kunne kører 133MHz på RAM'ene på samme tid?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-05-09 14:18

Torben Greve Otzen wrote:

> Det var måske også en mulighed, hvis jeg nu skiftede til en 533 - vil jeg så
> kunne kører 133MHz på RAM'ene på samme tid?

http://eu.shuttle.com/archive/en/mv42n.htm

Jeg kiggede lige efter en ekstra gang, det ser desværre ud til at
bundkortet kun kan bruge cpu'er med FSB 400.

Hvis du sætter en i med FSB 533, vil den køre med 3/4 af normal
frekvens; eksempelvis. P4 2,4 GHz -> 1,8 GHz, med mindre der er en
mulighed for at overclocke FSB til 533 (133 MHz).
Spørgsmålet er dog, hvor stabilt det vil være på et så gammelt bundkort.

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-05-09 14:24

Jens C. Hansen wrote:

> [...]

Det klares med pagedefrag eller hvad det nu ellers er den hedder. Se:

http://microsoft.com/sysinternals

den defragmenterer både pagefile, dvalefil og registrer og eventlogs, bare
sæt den til at gøre hver hver opstart.

En anden nævnte midlertidige internetfiler, hvortil kun er at sige at man
skal sætte browseren til at slette dem når den lukkes ned når man har adsl,
det var i opkaldforbindelsernes dage den lokale cache var værd af have.

Jeg gjorde det engang, jeg er gået over til at lave et 16 gigabyte C-drev og
"resten" som D-drev, og så flytter jeg dokumenterfolderen til d:\dokumenter.
Det forenkler backup og operativ-systemes partitionen er altid hurtigt
defragmenteret. Tag også gerne en tur til

http://kessels.com

og hent hans defragger, kør den en gang fra kommandolinje med options -a 7,
så sorterer den filerne alfabetisk, inklusive sit, dvs. at alle folderes
indhold ligger samlet. Det kan tage _meget_ lang tid, men når bare det er
gjort en gang går det ikke helt galt bagefter, for programfolderne er
forholdstvist stationære, medmindre der er tale om programmer, som ikke
overholder god skik og har en lokal underfolder til brugerdata i programmets
folder i stedet for at oprette den i dokumenter-mappen.

De nye 80-ere er OK, og koster ikke særlig meget. Man kan også bare sætte en
160'er i, og være ligeglad med at man ikke kan bruge området over 137
gigabyte, eller gøre som ovenfor foreslået og lave en fornuftig størrelse
partition til operativsystem og programmer, for man kan sagtes oprette
partitioner indenfor de først 137 gigabyte selv om 48 bit adressering ikke
er enablet. Kontroller eventuelt med maxtors bigdriveenabler.

Motherboard monitor kan fortælle lidt om, hvordan det har det, men det kan
også ses i bios'en lige efter en genstart, mere end 70 grader er ikke godt,
og den skal helst under de 60, og absolut gerne under de 50, men det kan
være svært at opnå. Der skal ikke ret meget cockerspaniel-underpels i
køleribberne til for at give problemer ....

Ja den Celeron generation har ikke de tidlige Celeron'ers charme med at være
langt hurtigere end man skulle tro og villige til at overclocke 50 procent.
Det har en hel del at gøre med at den er ret RISC-præget, P4-línjen bruger
flere clockcycles til instruktioner, som på de P3 baserede klaredes med en
enkelt clockcycle, især når det er matematikken, der skal i gang. Noget som
virkeligt kan få sådan en Celeron til at virke lille er video-rendering ....
til dels også at arbejde med lyd, dvs. at emulere en DSP. Men brevet til
moster Karen, det skal den altså ikke gå død på.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-05-09 13:54

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> har været igennem en del Windows indstilliger for at se om det var der
> problemet lå, men umiddelbart var det ikke der, så nu prøver jeg jer

En meget typisk ting der kan slå en pc næsten ned, er når man ikke jævnligt
sletter temporary internetfiles og cookies. Det er altid det første jeg gør,
når jeg får en sløv pc ind og skal kigge på.
De er som oftest sovset ind i midlertidige internetfiler, således at når
disse slettes, så er problemet ofte løst.

Kurt

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 24-05-09 21:00

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> De er som oftest sovset ind i midlertidige internetfiler, således at
> når disse slettes, så er problemet ofte løst.

Jeg bruger ccleaner når jeg renser deres PC hvilket bliver gjort med jævne
mellemrum.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 25-05-09 21:40

Torben Greve Otzen wrote:
> mine forældres PC er blevet ufattelig langsom [snip]

Tak, for de mange svar - jeg tror enden bliver en geninstallation - og hvis
det ikke er nok prøver jeg at kigge nærmere på processoren(evt. få den
skiftet) og måske en hurtigere harddisk fra rodekassen.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 16:29

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a1b0217$0$25177$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Tak, for de mange svar - jeg tror enden bliver en geninstallation - og
> hvis det ikke er nok prøver jeg at kigge nærmere på processoren(evt. få
> den skiftet) og måske en hurtigere harddisk fra rodekassen.

Kører disken 7200 omdr er den fin.
Du kan måske ikke købe en større CPU til din sokkel idag.
Men jeg er sikker på, en ominstallation er løsningen og du
vil opleve, maskinen virker som helt ny når den igen er klar.

Iøvrigt, når du skal hente en PDF læser, så glem Adobe Reader.
Brug istedet Foxit-reader. Den fylder mindre og er mere ligetil
og ikke udsat for virus mv. som Adobes.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-05-09 16:35

>Iøvrigt, når du skal hente en PDF læser, så glem Adobe Reader.
>Brug istedet Foxit-reader. Den fylder mindre og er mere ligetil
>og ikke udsat for virus mv. som Adobes.

Til gengæld vil foxit gerne installere ask toolbar

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 26-05-09 18:53

"Ivan V. Klattrup" <> skrev i meddelelsen ...

> Til gengæld vil foxit gerne installere ask toolbar

Men kun for ja sigere. Er man typen der bevistløs klikker ok og
bagefter brokker sig over der installeret noget ekstra?

Henning
Hvorfor være besværlig, når man med
en lille smule omhu kan være skrup umulig

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-05-09 19:03

Henning Præstegaard skrev:

>Men kun for ja sigere. Er man typen der bevistløs klikker ok og
>bagefter brokker sig over der installeret noget ekstra?

der er også dem der tror på at fravalget virker, men de skal da have lov
til at blive i troen

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-05-09 19:34

Ivan V. Klattrup wrote:

> der er også dem der tror på at fravalget virker, men de skal da have lov
> til at blive i troen

JA. Vil og kan du bevise noget andet? Jeg har aldrig brugt
(anti)virusorogrammer, men onlinescanninger viser, at jeg ikke er inficeret.

Hvorfor? Klikker ikke på noget snavs, holder maskinen opdateret (Kører
Windows 7 på 5 måned nu). Så jo. 40 cm. fra skærmen er den største fare ...

--
Benny

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 19:47

> Til gengæld vil foxit gerne installere ask toolbar

Ikke her.
Det fravalgte jeg under installationen.