er jeg den onde stedfar
Fra : papfar

Dato : 31-07-01 00:45

Er jeg "den onde stedfar" ?

Jeg vil gerne høre andres mening om et par ting der giver anledning til en
del diskussioner mellem min samlever og mig. Vi har boet sammen i snart 4
år, og vi har svært ved at få pengene til at slå til.

Hun har en søn på 17 år, og det er her problemet er.

Jeg er af den mening at en ung mand på den alder burde finde sig et lille
job, så han selv kan tjene lidt lommepenge - hvad siger I ?

En anden ting der irriterer mig meget er at der levnes en del mad næsten
hver dag, jeg er opdraget til at det man selv øser op det skal man også
spise. Jeg synes det er forkert af en 17-årig at han levner temmelig meget
så godt som hver dag. Især når han måske allerede 1 time efter ikke går af
vejen for at tage 1-2 stykker kød af det der ellers var tilover til
madpakken, og det spises uden brød eller noget andet til.

Jeg er virkelig i tvivl om det er mig der er fuldstændig forkert på den,
eller hvad mener I derude i gruppen.

Hilsen
"Stedfar" - ond eller ej ?

Fra : Millie

Dato : 31-07-01 01:53

"papfar" <knud@dinven.dk> wrote in message
> Er jeg "den onde stedfar" ?
Hej papfar.
Om du er ond? Det kommer vel an på definitionen af ond.
Hvis du banker drengen og spærrer ham inde, er du ond. Men det gør du vel
næppe.
Hvis du dag ind og dag ud kommenterer drengens opførsel, så der i tide og
utide bliver diskussioner mellem dig og drengen, mellem dig og drengens mor,
så er du ikke ond, men ufornuftig.
Du er papfar til en helt almindelig 17-årig dreng, som opfører sig
fuldstændig som så mange andre 17-årige drenge. 17-årige drenge er
pr.definition provokerende i deres adfærd, det er en del af processen, når
drenge og piger kommer i den alder.
Andre drenge på 17 år ryger hash og drikker for meget. Bliver aggressive,
stjæler biler og slår gamle damer ned. Stikker af og bliver bandemedlemmer.
Klæder sig i sort og smider med ting og sager. Rager håret af og laver
brændemærker på armene. Tæver deres mor og stjæler hendes penge. Bliver
smidt ud af skolen og flakker rundt i byen.
Hvor er du heldig!!!!
Du har en ganske almindelig dreng i hjemmet. Han SKAL til at markere sig
overfor jer, der SKAL konflikter af en eller anden art til, for at han kan
begynde at definere sig som halvvoksen, selvstændig individ..samtidig er der
midlertidigt "lukket på grund af ombygning".
Hvis du ikke omgående holder op med at brokke dig over så latterlige
småting, som du gør, så ender der med, at den dreng, og måske hans mor,
mister respekten for dig og dine meninger.
Det kan da godt være, at man, dengang du var 17 skulle spise op, og hvad så?
Det kan da godt være, at du mener, han burde få et job. Og hvad så?
I har naturligvis lavet en aftale med drengen om, hvor mange penge han kan
få i lommepenge baseret på en vurdering af hans behov og jeres økonomi. Hvis
drengen herefter vil have flere likvide midler, finder han nok selv en dag
ud af, at de skaffes via et job.
Glem alt om at kunne styre, hvad man spiser. Det er ALT FOR SENT, min ven.
Og om kødet bliver spist til måltidet eller få timer senere..det koster vel
det samme.

Kort sagt, du må bide dine irritationer i dig og lade være med at gøre den
slags bagateller til konfliktstof i dit parforhold. Du må respektere, at din
samlever i alle de år, hun har været mor for drengen, har lagt en linie, som
hun nu holder fast i, selvom du kommer med dine ønsker om at kunne lave det
om.
Drengen skal naturligvis anerkende de husregler, der er i jeres hjem, men
tro mig, du er heldig, når det kun er den slags problemer du har - og det er
jo kun dig, der lader dig provokere så voldsomt af, at du ikke kan få
gennemtrumfet samme "far bestemmer-regler", som du åbenbart har med dig
hjemmefra, som så mange i vores generation.
Denne dreng er snart voksen og ude af reden, forhåbentlig med en masse
selvværd og tro på sig selv, fordi bl.a. du anerkender ham og roser ham for
alle de mange gode sider, han har, alle de gode ting, han gør..og fordi han
har en masse fine oplevelser med sin papfar med sig i bagagen, sådan rigtig
mand til mand-oplevelser, hvor I sammen griner lidt af kvinder og tager
krafttag med livet. For sådanne oplevelser giver du ham naturligvis lige så
mange af, som han er med på.
Glæd dig over, at han snart bliver en mand, som du kan have mange
fornøjelige timer som voksen til voksen med.
Hvis du da ikke forinden har latterliggjort dig selv alt for meget i hans
øjne.
Og til sidst: hvis han fornemmer, at du forsøger at præparere hans mor til
at gøre og sige anderledes, end hun føler, så hun fremstår utroværdig og
skal forsvare noget, hun ikke tror på, fordi du synes anderledes, ja, så
vækker du også en vrede, som disse småting overhovedet ikke fortjener.
Så slap af, og tænk på alle de mange, mange år, hvor du skal have et voksent
mandeforhold til sønnen, i stedet for at fastholde ham på et
pattebarnsniveau.
Det kan godt være, I har svært ved at få pengene til at slå til, men den tid
er forbi, hvor vi sendte børnene ud og tjene til familiens ophold. Spis dog
en gang grød ind imellem, eller noget andet billig mad en gang om
ugen..herregud, det overlever alle nok.

Godt nok har jeg ingen drenge, men 2 teenagertøser. Og så har jeg haft godt
og vel 800 efterskoleelever gennem hænderne i årenes løb. Og tro mig: du er
en meget meget heldig papfar.
Sæt pris på det, glem dine ambitioner om at ændre drengen, vær et godt
forbillede, vær tålmodig og STØT HANS MOR I AT VÆRE DRENGENS MOR først og
fremmest.
Så er du ikke en ond papfar, men en meget fornuftig papfar.
Håber du kom igennem smøren uden at eksplodere, det er virkelig alvorligt
ment.
Hilsen
Millie

Fra : Tomas O.

Dato : 31-07-01 08:20

"Millie" <beks@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3b660244$0$73395$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
SNIP
Smukt

> Så er du ikke en ond papfar, men en meget fornuftig papfar.
> Håber du kom igennem smøren uden at eksplodere, det er virkelig
> alvorligt ment.

Hilsen
Tomas O. som har været papfar i 7 år.

Fra : John Sahl

Dato : 31-07-01 09:07

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message news:9k5m6h$32u$1@sunsite.dk...
> "Millie" <beks@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3b660244$0$73395$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> SNIP
> Smukt

Kan kun være delvis enig, for jeg er ikke enig i at man som papfar
bare skal rulle rundt og spille død, ingen lærer noget uden modspil.
Men basalt er jeg enig i dette flotte indlæg.

Man er ikke ond fordi man siger nej.
Man er ikke ond fordi man stiller krav
Man er ikke ond fordi man sætter regler
Alting skal tages fra situation til situation

Ret basalt så aner vi jo ikke noget om hvad familien med den 17
årige ellers har af regler eller begrænsninger, muligvis er det vi ved
slet ikke nok til at sige hvad der er rigtigt eller forkert i situationen

--
papfar på 2. år and still learning by doing
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 31-07-01 09:28

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:pFt97.1998$V53.288436@news000.worldonline.dk...
> Kan kun være delvis enig, for jeg er ikke enig i at man som
> papfar bare skal rulle rundt og spille død, ingen lærer noget
> uden modspil.

Det synes jeg nu heller ikke fremgår af indlægget. Papbørn skal
lære at forskellige mennesker har forskellige grænser og man skal
som papfar ikke bare spille død. Det får man kun ballade ud af.

> Men basalt er jeg enig i dette flotte indlæg.
>
> Man er ikke ond fordi man siger nej.
> Man er ikke ond fordi man stiller krav
> Man er ikke ond fordi man sætter regler
> Alting skal tages fra situation til situation

Enig.

> [...]
> årige ellers har af regler eller begrænsninger, muligvis er det
> vi ved slet ikke nok til at sige hvad der er rigtigt eller

Nej det er korrekt, men jeg synes man skal slappe af med
småtingene som papfar og kun tage sig af de stroe ting og sine
egne grænser.

Ingen grund til at 'opfinde/opsøge' balladen. Den kommer helt af
sig selv

Hilsen
Tomas O.

Fra : John Sahl

Dato : 31-07-01 09:39

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message news:9k5q9p$bjp$1@sunsite.dk...
> Det synes jeg nu heller ikke fremgår af indlægget. Papbørn skal
> lære at forskellige mennesker har forskellige grænser og man skal
> som papfar ikke bare spille død. Det får man kun ballade ud af.

Og den 17'årige skal vel også respektere papfaderens grænser?
Dermed IKKE sagt at de ikke skal mødes et sted midtvejs, de bør
da lave et kompromis som de begge kan leve med.

> Nej det er korrekt, men jeg synes man skal slappe af med
> småtingene som papfar og kun tage sig af de stroe ting og sine
> egne grænser.

Netop, egne grænser. Og som jeg siger ovenfor så bliver selv en
hårdkogt 17-årig verdensmand nødt til at lære at verden er fyldt
med kompromisser

> Ingen grund til at 'opfinde/opsøge' balladen. Den kommer helt af
> sig selv

DET gør den

--
Papfar der nogen gange dummer sig, men overlever

Fra : papfar

Dato : 31-07-01 02:21

Nu I taler om grænser, så er der faktisk slet ikke fastsat nogen grænser for
drengen, han har heller ikke skyggen af pligter i hjemmet, og det har han
aldrig haft, så jeg synes heller ikke det er let at komme som ny i familien
og så begynde at sætte regler op. Jeg har naturligvis prøvet at tale med
hans mor om hvad jeg synes, men kan ikke rigtig komme igennem med mine
synspunkter. "Millie" skriver et virkelig godt indlæg om hvordan en helt
normal 17 årig er, og hun har helt ret, og personligt er han skam også en
dejlig ung mand med mod på livet.

Det der irriterer mig er måske mere mangelen på regler.

hilsen
Stedfaderen.

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 01-08-01 09:33

Flot og overbevisende indlæg. MEN! (se nedenfor)...

Millie wrote:

> [...]
> fuldstændig som så mange andre 17-årige drenge. 17-årige drenge er
> pr.definition provokerende i deres adfærd, det er en del af processen, når

Naturligvis er de provokerende pr. definition. Men det betyder vel ikke at de

ikke skal ha' modspil til deres provokationer?

> [...]
> brændemærker på armene. Tæver deres mor og stjæler hendes penge. Bliver
> smidt ud af skolen og flakker rundt i byen.

Enig! Man er sgu' heldig hvis det "kun" er ting som 'papfar' nævner, der er

problematiske i deres forhold. Men derfor kan de godt fylde meget og være

betydningsfulde i forhold til den overbevisning man selv har som papfar.

> [...]
> småting, som du gør, så ender der med, at den dreng, og måske hans mor,
> mister respekten for dig og dine meninger.

Jeg tror desværre du har ret. Men at kalde tingene for "latterlige",
synes jeg nok er overdrevet. Måske er det lidt det samme der sker, at
når man er for bombastisk (eller smålig), mister folk respekten for det
man står for.

> Det kan da godt være, at man, dengang du var 17 skulle spise op, og hvad så?

Måske det ikke kun har noget at gøre med ens egen opdragelse. Måske man
synes det er det rigtige? Og hvorfor i alverden skulle man så ikke stå
ved det, og forsøge at påvirke sine omgivelser i den retning.

> Det kan da godt være, at du mener, han burde få et job. Og hvad så?

Og så det at han sysnes at knægten burde få sig et job. Jeg er
tilbøjelig til at gi' ham ret, men mener samtidig at det smarteste er at
knægten selv finder ud af det. Men måsake får han allerede tilstrækkelig
med lommepenge, måske fordi moderen ikke kan nænne at hendes lille prins
skal få snavsede hænder... Ligesom i mange almindelige familier hvor far
synes at knægten sgu' godt kunne ta' og få sig et job, mens moderen
synes det er for tidligt. Til forskel fra den almindelige familie,
kommer (pap)faderen lettere til at fremstå som en nærig tyran, hvor den
"rigtige" far bare deltager i opdragelsen.

> [...]
> hun nu holder fast i, selvom du kommer med dine ønsker om at kunne lave det

Det er noget fis at kalde det bagateller. Resten i det afsnit er jeg
enig i, selvom jeg har en forestilling om at moderen evt. også kunne
flyttes i sine meninger, og ikke nødvendigvis sidder på den eneste sandhed.

> [...]
> fornøjelige timer som voksen til voksen med.
> Hvis du da ikke forinden har latterliggjort dig selv alt for meget i hans

Jeg tror man latterliggør sig selv endnu mere (både overfor sig selv,
men også i andres øjne) ved at gi' for meget køb på ens egne principper.
Kompromiser er til for at danne bro mellem meninger. Men der bliver
ikke noget kompromis uden en sund og saglig diskussion.

> [...]
> er forbi, hvor vi sendte børnene ud og tjene til familiens ophold. Spis dog
> en gang grød ind imellem, eller noget andet billig mad en gang om

Jeg mener heller ikke at "papfar" giver udtryk for at knægten skal tjene
til familiens økonomi.

> Godt nok har jeg ingen drenge, men 2 teenagertøser. Og så har jeg haft godt
> og vel 800 efterskoleelever gennem hænderne i årenes løb. Og tro mig: du er
> en meget meget heldig papfar.

Jeg tror ikke helt at du kan overføre efterskolelærer erfaringer så
direkte til en sammenbragt familie. Så hvad gyldigheden af dit indlæg
angår, så står det helt for egen regning; du kan ikke bruge dine to
teenage-tøser eller 800 efterskoleelever til ret meget i den sammenhæng.

> Sæt pris på det, glem dine ambitioner om at ændre drengen, vær et godt
> forbillede, vær tålmodig og STØT HANS MOR I AT VÆRE DRENGENS MOR først og
> fremmest.

Jeps! Men sæt grænserne ud fra dine og moderens principper - allerhelst
et fornuftigt kompromis mellem jeres forskelligheder.

> Så er du ikke en ond papfar, men en meget fornuftig papfar.
> Håber du kom igennem smøren uden at eksplodere, det er virkelig alvorligt
> [...]

At være papfar er en opgave ud over det sædvanlige. Det tror jeg at alle
der har prøvet vil skrive under på. Men jeg tror alligevel det sværeste
er at identificere de principper man ikke kan gi' køb på, og de der godt
kan flyttes på, mens man bevarer selvrespekten.

Med venlig hilsen,
Michael - papfar på 6. år.

Fra : John Sahl

Dato : 01-08-01 10:53

"Michael Jorgensen" <mike_joergensen@earthling.net> wrote in message news:3B67BEC6.10009@earthling.net...
> Flot og overbevisende indlæg. MEN! (se nedenfor)...

Jeg så nedenfor og jeg er SÅ enig. Flot!

Fra : Aagaard

Dato : 01-08-01 11:52

"Michael Jorgensen" <mike_joergensen@earthling.net> skrev:

.... mange ting, som jeg er helt enig i, samt:

> [...]
> er at identificere de principper man ikke kan gi' køb på, og de der godt
> kan flyttes på, mens man bevarer selvrespekten.

Den vigtigste rolle som (pap)far er ambassadørens rolle: formidleren af
fornuft, viden og følelsen af at alle er blevet hørt, og har fået nogle af
deres meninger og holdninger med i en løsning på et problem. Kort sagt, at
få alle ender til at hænge sammen - til alles tilfredshed.
Det er ofte et utaknemmeligt job, men du vil opnå respekt fra alle parter,
hvis du løser konflikter, og er den aktive part i, at alle kan tale
fornuftigt til og med hinanden. Men det kræver af dig, at du involveres dig
på en positiv og givende måde i hverdagens store og små begivenheder for
hver enkelt person, giver skulderklap, og holder dig lidt tilbage hvis der
er ting du ikke er helt enig i.
Hvis du kan vinde forståelse for at der skal være plads og rum til alle, så
når du langt.

Carl Scharnberg skrev:
"Ingen kan alt.
Alle kan noget.
Sammen kan vi det hele!".
(Citatet bruges af HUSET i Faaborg, som bla. er møde-/værested og
selvhjælpsprojekt).

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby på 6 mdr.

Fra : Millie

Dato : 01-08-01 19:16

> [...]
de
> ikke skal ha' modspil til deres provokationer?

Det er klart, at de skal. Men jeg tror, man som den voksne skal kunne se
lidt overbærende på den unges provokationer og ikke lade sig rive med og
lade sig gå på, så længe de er på det niveau, som "papfar" beskriver. Selv
om du ikke mener, jeg kan bruge mine efterskoleerfaringer her, så har vi da
et mundheld, der hedder: "Så længe de broker sig over maden, så er alting
OK". Det betyder jo ikke, at man ikke giver modspil i respekt for deres
"brok".

> [...]
> betydningsfulde i forhold til den overbevisning man selv har som papfar.

Men i forhold til at lade det give problemer de voksne imellem synes jeg nu,
det er rimeligt at bevare jordforbindelsen og snusfornuften.

> [...]
> synes jeg nok er overdrevet. Måske er det lidt det samme der sker, at
> når man er for bombastisk (eller smålig), mister folk respekten for det

Taget til efterretning

> Måske det ikke kun har noget at gøre med ens egen opdragelse. Måske man
> synes det er det rigtige? Og hvorfor i alverden skulle man så ikke stå
> ved det, og forsøge at påvirke sine omgivelser i den retning.

Igen er mit budskab, at man kan_ sige_ sin mening, men ikke bør forvente
"artig respons" fra en 17-årig.

> [...]
> kommer (pap)faderen lettere til at fremstå som en nærig tyran, hvor den
> "rigtige" far bare deltager i opdragelsen.

I dag er det almindeligt i mange familier, at der er pap-et-eller-andet.
Mit indlæg er ikke specielt baseret på det, at der er tale om en pap-far.
Enhver alm. far havde fået samme råd.

> [...]
> enig i, selvom jeg har en forestilling om at moderen evt. også kunne
> flyttes i sine meninger, og ikke nødvendigvis sidder på den eneste

Igen - du har ret. Jeg må altså se at passe lidt på mit ordvalg..

> [...]
> ikke noget kompromis uden en sund og saglig diskussion.

> Jeg mener heller ikke at "papfar" giver udtryk for at knægten skal tjene

Det mener jeg heller ikke. Jeg nævnte da også, at lommepenge må gives ud fra
hensyn til familiens økonomi. Det var såmænd bare et spinkelt forsøg på at
se lidt humoristisk på sagerne

> [...]
> angår, så står det helt for egen regning; du kan ikke bruge dine to
> teenage-tøser eller 800 efterskoleelever til ret meget i den sammenhæng.

Mine erfaringer som mor kan vel bruges kan vel altid bruges som baggrund for
et råd vedr. forældreopgaven .. pap eller ikke pap. Og en fornemmelse for
unges udvikling væk fra mor og far får man da som efterskolelærer, ikke at
det har gjort det nemmere for mig selv som mor, hvor følelserne er ganske
anderledes inolveret.

> [...]
> er at identificere de principper man ikke kan gi' køb på, og de der godt
> kan flyttes på, mens man bevarer selvrespekten.

Stor respekt for dig, jeg tror ikke det er det nemmeste her i verden at være
papfar, men du virker afklaret og fornuftig.

Hilsen Millie

Fra : papfar

Dato : 31-07-01 05:10

"Millie" <beks@mail.dk> skrev i en meddelelse

Allerførst vil jeg give Millie ret i næsten alt hvad hun skriver, men husk
lige på kære Millie at det hele skal ses i lyset af en meget meget stram
økonomi, hvor der absolut ikke er råd til nogen form for frådseri.

Med hensyn til alt det du skriver om hvor forfærdelige 17 årige KAN være, så
priser jeg mig lykkelig for at den slags problemer er der overhovedet ikke
tale om.

> [...]
>Hvis drengen herefter vil have flere likvide midler, finder han nok selv en

Der er desværre ingen aftale, det ville jeg ønske at der stadig var, for det
har der været, men det gik i vasken da han ville købe et anlæg på konto,
hvor vi så skulle betale ydelsen, mod at han gik tilsvarende ned i
lommepenge. Siden da er det gået ad H. til, han fik godt nok det mindre
udbetalt, men de slap jo hurtigt op, og hver eneste gang han bad om flere,
fik han dem uden besvær.

Her kunne jeg i øvrigt godt tænke mig at høre hvad andre synes der er
rimeligt til en dreng i den alder. ?

>Glem alt om at kunne styre, hvad man spiser. Det er ALT FOR SENT, min ven.
>Og om kødet bliver spist til måltidet eller få timer senere..det koster vel
det samme.

Jeg er godt klar over at det sikkert er for sent, men det er da aldrig for
sent at forsøge, og når der virkelig skal spares for at komme ovenpå igen
efter at man har kvajet sig godt og grundigt, så er det i mine øjne en form
for frådseri at spise f.eks. 1-2 skinkesnitzler eller hakkebøf uden noget
som helst til.

>Kort sagt, du må bide dine irritationer i dig og lade være med at gøre den
slags bagateller til konfliktstof i dit >parforhold.

Det gør jeg skam også meget langt hen ad vejen, men engang imellem flyder
bægeret over. For at undgå konflikter i parforholdet har jeg også valgt at
være anonym i denne gruppe.

Med tak for nogle spændende synspunkter
Venlig hilsen
Stedfaderen.

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 02-08-01 11:03

Jeg ved ikke hvad en rimelig sum for en 17-årig er. Men hvis han ikke
skal holde sig selv med tøj, vil jeg umiddelbart sige omkring 500-600
pr. måned. Hvis han kan administrere dem...! Ellers måske 125-150 pr. uge.

Det der med konto mener jeg måske nok også var lidt naivt fra jeres
side. Der er en grund til at 17-årige ikke kan købe på konto. Jeg tror
ikke man kan overskue de tidshorisonter der typisk er tale om med
sådanne ordninger. Han må sgu' lære at familien måske ikke har råd til
de ting som kammeraterne har. Og det kan da være barsk for ham, men på
den anden side - konsekvenserne ved at gi' los er på sigt langt merer
alvorlige. Du bli'r nød til at tage en alvorlig snak med knægtens mor. I
skal være enige om tingene, så i står samlet overfor drengens ønsker. På
den måde er der også større sandsynlighed for at det er et fornuftigt
kompromis.

Kan i ikke nå til enighed, ville jeg helt klart splitte familiens
økonomi op, så jeg havde min egen, og moderen og drengen har deres egen.
Så må man lave noge kompensation for mistet friplads, børnetilskud etc,
men alt andet lige, så er det måske bedre at undgå de daglige
konflikter, end at i har fælles økonomi (hvilket jeg antager i har).

Mvh,
Michael.

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 02-08-01 10:21

Jeg tror grundlægende vi er enige... Måske et spørgsmål om ordvalg,
og så at jeg så udemærket kan genkende 'papfar's beskrivelser. Og min
(pap)datter er kun 12. *suk* Hvad har man mon ikke i vente...

Klart at du kan trække på din mor-erfaring når du giver råd til
forældre. Og selvfølgelig ved du lidt (måske en del?) om unge mennesker
pga. din efterskoleerfaring, men pap-familie inside - det er min
erfaring at det er nogle helt unikke mekanismer der påvirker hinanden.
Mor-barn, mor-kæreste (eller ny mand), papfar-barn - det er simpelthen
en eksplosiv blanding der ku' give stof til en hel soap-serie...

Iøvrigt kan jeg måske om 10 år bedre fortælle om hvad forskellene på
pap- og "rigtig" far er - er netop begyndt at aflevere min "rigtige"
datter på 14 mdr. i dagpleje. Det er hun ikke helt vild med endnu, men
går dog bedre og bedre dag for dag.

Hatten af for dig, Mille - der er nok en del mere fornuft i dit indlæg
end jeg først så. Jeg vil i hvert falt tage det til efterretning, for
jeg håber at mit forhold til min pap-datter kan blive bedre. Det er
mildest talt ikke godt.

Mange hilsener,
Michael.

Fra : Tomas O.

Dato : 02-08-01 10:30

"Michael Jorgensen" <mike_joergensen@earthling.net> skrev i en meddelelse news:3B691B7E.40707@earthling.net...

Papfar til en pige på 12 er en svær ting. Du sal lade være med at
opdrage på hende.. det er under alle omstændigheder forsent!

Måske skulle du tage hende med på café? Behandle hende lidt som
en voksen ven?

Det virkede med min papdatter i sin tid. I dag er jeg hendes
fortrolige på trods af skilsmissen for snart 4 år siden.

Hilsen og held med dem begge to
Tomas .

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 02-08-01 11:12

Oh, der er såmænd ikke ikke specielt tale om opdragelse i gammeldags
forstand - det er sådan mere daglige praktiske (eller upraktiske) ting,
såsom at selv tage initiativ til at pakke det telt sammen som hende og
en veninde overnattede i, fremfor blot passivt at vente på at en af os
voksne gjorde det.

Tøjvalg kan være et stort problem. Selvom hun får at vide at hun skal
finde det tøj frem om aftenen som hun vil ha' på næste dag, kan hun stå
og gå helt i baglås næste morgen, fordi hun netop har besluttet at det
der var højeste mode i sidste uge, nu er helt yt. Den slags kan tage
utolige mængder tid frahverdage hvor der ikke er for meget tid i forvejen.

Og desuden forsøger jeg at behandle hende som en
på-vej-til-at-blive-voksen ven. Men jeg forventer også at venner
deltager i de praktiske ting, der fører frem til de gode oplevelser. For
de er der skam også!

Michael.

Fra : Tomas O.

Dato : 02-08-01 11:32

"Michael Jorgensen" <mike_joergensen@earthling.net> skrev i en meddelelse news:3B692770.3030701@earthling.net...
> [...]
> pakke det telt sammen som hende og en veninde overnattede i,
> fremfor blot passivt at vente på at en af os voksne gjorde det.

Ahh.. den kender jeg

Jeg gav hende i sin tid et valg. Enten pakkede hun selv sit
sammen eller jeg læssede hele møget ind på hendes værelse. (efter
aftale med moderen) Da hun ikke kune komme hen til sin seng uden
at vade i sit eget skidt gav hun sig og spurgte om jeg ikke lige
ville hjælpe hende igang med en oprydning hehe

Det gjorde jeg og så da vi var færdige tog jeg hende med på café.

> [...]
> nu er helt yt. Den slags kan tage utolige mængder tid
> frahverdage hvor der ikke er for meget tid i forvejen.

Hm.. går hun selv i skole eller skal hun følges?

Hvis hun selv går.. kan I jo lade ehnde tage den tid det tager og
sige at hun selv må srøge for at komme til tiden. Aftal evt. med
skolen at hun måske kommer forsent og gov dem grunden, jeg tror
de er med på at lade hende få alt skraldet for det I en
periode..

> Og desuden forsøger jeg at behandle hende som en
> på-vej-til-at-blive-voksen ven. Men jeg forventer også at
> venner deltager i de praktiske ting, der fører frem til de gode
> oplevelser. For de er der skam også!

Klart nok Sig det samme til hende som du skrev her i sidste
afsnit

Hilsen
Tomas O.

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 02-08-01 11:47

Hun er stædig!!!

Du spørger om hun selv kommer i skole, eller... Hun forventer at blive
kørt i bil, idet hun mener hun "ser dum ud" på sin nye Kildemoes
kollibri cykel... Hun har 3,5 km til skole, og det er kun regnfri dage
det foreslås at hun cykler... Men hun vil hellere gå end cykle (har
gjort det flere gange) - kan du se hvad jeg mener med stædighed?

Det sidste har jeg forsøgt at forklare hende - at hvis hun nu havde
pakke telte sammen selv, så havde jeg haft tid til at lave noget som hun
gerne ville osv. Men ligemeget hjælper det.

Mvh,
Michael.

Fra : Tomas O.

Dato : 02-08-01 13:10

"Michael Jorgensen" <mike_joergensen@earthling.net> skrev i en meddelelse news:3B692F9B.7000908@earthling.net...
> Hun er stædig!!!

Det er kvinder i alle aldre hehe

> Du spørger om hun selv kommer i skole, eller... Hun forventer
> at blive kørt i bil, idet hun mener hun "ser dum ud" på sin nye
> Kildemoes kollibri cykel...

Hmm hun synes vel også hun ser latterlig ud med cykelhjelm..

> Hun har 3,5 km til skole, og det er kun regnfri dage det
> foreslås at hun cykler... Men hun vil hellere gå end cykle (har > gjort det flere gange) - kan du se hvad jeg mener med
> stædighed?

Ja hehe.. sådan er de i alle aldre.. men nok specielt slemme i
hendes..

> Det sidste har jeg forsøgt at forklare hende - at hvis hun nu
> havde pakke telte sammen selv, så havde jeg haft tid til at
> lave noget som hun gerne ville osv. Men ligemeget hjælper det.

Hm.. den med belønningen i form af cafetur eller andet hun gerne
vil.. hvad med at give ehnde den når hun gør noget godt af egen
vilje, noget som ingen af jer har bedt om?

Så kunne det være der gik et lys op for hende..

Hun er på vej ind i en alder hvor alle over 20 er gamle og dumme.
Den er svær at takle.. men prøv at se om du kan fange nogen
psitive ting. Ikke skælde ud alle være negativ. Alt kan ses fra e
positiv synsvinkel og ofte kan de vendes med det.

Eksempel:

Min papadatter havde det med at blande sig om morgenen når
knægten skulle have tøj på og ikke ville (han var 3 år). Hendes
indblanding gjorde tingene værre og jeg skældte ud. Hun blev ved
morgen efter morgen og jeg skældte og skældte på hende.

Så en dag gik der et lys op for mig og jeg aftale med hende at
hvis hun undlod at blande sig 5 gange på 14 dage ville jeg gå i
biffen med hende, kun hende og mig.

Efter en uge havde hun overholdt de 5 gange nul indblanding og vi
gik i biffen og havde en rigtig hyggelig og god dag sammen uden
mor og hendes lillebror.

Det skete en eller to gange at hun blandede sig efter det, men
det var ikke hver eneste forbaskede dag

Hilsen
Tomas O.

Fra : John Sahl

Dato : 02-08-01 13:42

"Michael Jorgensen" <mike_joergensen@earthling.net> wrote in message news:3B692F9B.7000908@earthling.net...
> Hun er stædig!!!

Get used to it. Hun er ved at blive en lille kvinde jo

> [...]
> det foreslås at hun cykler... Men hun vil hellere gå end cykle (har
> gjort det flere gange) - kan du se hvad jeg mener med stædighed?

Så lad hende gå! Det er hun da gammel nok til selv at finde ud af bliver
træls i længden

> Det sidste har jeg forsøgt at forklare hende - at hvis hun nu havde
> pakke telte sammen selv, så havde jeg haft tid til at lave noget som hun
> gerne ville osv. Men ligemeget hjælper det.

Tomas råd om en form for belønning er ikke helt tosset, men det
hjælper ikke altid

P.S. Kunne jeg overtale dig til at skrive under det du svarer på og
klippe resten væk? Eventuelt kunne du læse lidt på www.usenet.dk
om hvordan det gerne skal gøres her på usenet. Tag det ikke som kritik,
men det gør det lettere for andre at læse dine indlæg