18 år for udlandstelefoni
Fra : Sørensen

Dato : 23-05-09 08:15

Har lige opdaget at man skal være 18 for at kunne få
udlandstelefoni ved CBB, er det genereelt ved alle selskaber ?.

--
vh.
Sørensen

Fra : Leif Neland

Dato : 23-05-09 08:41

Sørensen skrev:
> Har lige opdaget at man skal være 18 for at kunne få udlandstelefoni ved
> CBB, er det genereelt ved alle selskaber ?.

Da man skal være 18 år for at stifte gæld, så vil jeg tro det gælder for
alle selskaber.

Så du må få forældre/værge til at oprette det, eller købe lokale
taletidskort efterhånden som du kommer rundt i verden.

Fra : Ivar

Dato : 24-05-09 08:43

Leif Neland skrev:

> Da man skal være 18 år for at stifte gæld, så vil jeg tro det gælder for alle
> selskaber.

Ja, ved roaming kan teleselskaberne ikke altid umiddelbart taksere
en samtale, da der ikke er automatik mellem alle selskaber. Derfor
er det normalt ikke muligt med udlandstelefoni med taletidskort.

Udlandstelefoni koster ofte mere end 10 gange almindelig takst,
derfor ville et taletidskort hurtigt kunne komme meget i minus.

Ivar Magnusson

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 23-05-09 21:34

Sørensen skrev:
> Har lige opdaget at man skal være 18 for at kunne få udlandstelefoni ved
> CBB, er det genereelt ved alle selskaber ?.

Hej!

Du skal være fyldt 18 for at kunne tegne et abonnement hos et
teleselskab, men det undrer mig lidt, at CBB kræver det for at kunne få
udlandstelefoni, da det lader til at være en form for taletidskort man
har hos dem, hvor man altså ikke "stifter gæld" når man bruger
telefonen. Jeg har ikke undersøgt om det gælder for andre selskaber, men
med et TDC taletidskort kan du sagtens tage til udlandet med mobilen
uden først at skulle tilmelde dig "International Roaming" som CBB kalder
det. Det indgår automatisk, og man behøver heller ikke være fyldt 18.

Mange hilsner

Marco

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-09 00:25

Marco Rasmussen skrev:

> [...]
> udlandstelefoni, da det lader til at være en form for taletidskort man
> har hos dem, hvor man altså ikke "stifter gæld" når man bruger

Hvis CBB kører som Telmore, så kan man godt stifte gæld - ret
meget endda. Telmore garanterer ikke at opdateringer er korrekte
før 24 timer efter at man har haft et forbrug. Ved udlandsopkald
vil der nemmere løbe forsinkelser på end ved indenrigsopkald.

Man kan nå at ringe for ret mange tusind kroner på 24 timer.

> [...]
> uden først at skulle tilmelde dig "International Roaming" som CBB kalder
> det. Det indgår automatisk, og man behøver heller ikke være fyldt 18.

Ægte taletidskort lukker selv når beløbet er brugt. De nødvendige
oplysninger ligger på kortet. Det er ikke tilfældet med mit
Telmore-simkort.

--
Bertel

Fra : Sørensen

Dato : 25-05-09 18:44

"Marco > skrev
> [...]
> tilmelde dig "International Roaming" som CBB kalder det. Det
> indgår automatisk, og man behøver heller ikke være fyldt 18.

Jamen så er det jo TDC jeg flytter over til, ved Du hvad
abonomentet hedder "Simply" eller hvad.

vh.Sørensen

Fra : Jean

Dato : 25-05-09 20:01

Sørensen skrev:
> Jamen så er det jo TDC jeg flytter over til, ved Du hvad abonomentet
> hedder "Simply" eller hvad.

TDC Simply kræver ligeledes du er 18 år. Det omtalte TDC er produkt er TDC
Taletid, som kan købes i TDC Butik'en.
Det skal dog siges det er pænt dyrt at bruge i udlandet.

Mvh Jean.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-05-09 20:12

Jean wrote:

> TDC Simply kræver ligeledes du er 18 år. Det omtalte TDC er produkt er
> TDC Taletid, som kan købes i TDC Butik'en.
> Det skal dog siges det er pænt dyrt at bruge i udlandet.

Ja det er sikkert nok derfor det er så dyrt, fordi de trækker et
worst-case beløb, så de er sikre på at have fået deres penge, når den
udlandske operatør opkræver TDC for roamingen

Fra : Ivar

Dato : 25-05-09 20:39

Jean skrev:

> Det skal dog siges det er pænt dyrt at bruge i udlandet.

http://mobil.tdc.dk/output_privat_og_prepaid/prepaid_roaming/world/world.htm

Fra de fleste lande i Europa koster det åbenbart 4,28 kr pr. min
at ringe og 2,05 kr pr. min at modtage opkald. Dvs 60 minuters
tale og 60 minuters modtagne opkald koster cirka 380 kr. Hvor
det samme i Danmark med et billigt abonnement koster under 30 kr.

Til de lande hvor det kan bruges ud over Europa, er det mindst
21 kr pr. minut for at ringe eller modtage. Dvs de to gange 60
minuter koster mindst 2500 kr. Da kort kun kan købes i
Danmark, skal man altså have rigeligt med, hvis man vil
være sikker på ikke at løbe tør.

Ivar Magnusson

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 25-05-09 22:40

Jean skrev:

> TDC Simply kræver ligeledes du er 18 år. Det omtalte TDC er produkt er
> TDC Taletid, som kan købes i TDC Butik'en.
> Det skal dog siges det er pænt dyrt at bruge i udlandet.
>
> Mvh Jean.

Ja, det er TDC Taletid. Det er helt rigtigt, at priserne er en smule
høje, men så behøver man til gengæld ikke at være 18 for at kunne
ringe/sende sms'er i udlandet.

//Marco

Fra : Ivar

Dato : 25-05-09 23:16

Marco Rasmussen skrev:

> Ja, det er TDC Taletid. Det er helt rigtigt, at priserne er en smule høje,
> men så behøver man til gengæld ikke at være 18 for at kunne ringe/sende
> sms'er i udlandet.

Hvordan er det forøvrigt med taletidskort og personnummer?
Tidligere købte man blot en æske med et nummer på, så var det
ordnet. Men nu skal man mig bekendt oplyse personnummer - eller hvad?

Ivar Magnusson

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-05-09 23:51

Ivar wrote:

> Hvordan er det forøvrigt med taletidskort og personnummer?
> Tidligere købte man blot en æske med et nummer på, så var det
> ordnet. Men nu skal man mig bekendt oplyse personnummer - eller hvad?

Tror stadig du kan købe et sim kort med taletid ligesom man køber en
pakke rugbrød...

Hvordan tror du alle de kriminelle skjuler sig?

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 26-05-09 12:48

Esben von Buchwald skrev:

> Tror stadig du kan købe et sim kort med taletid ligesom man køber en
> pakke rugbrød...
>
> Hvordan tror du alle de kriminelle skjuler sig?

Tja, det er omkring 4 år siden jeg sidst var nede og købe et til en i
familien (det er også derfra jeg har erfaringerne med taletidskort i
udlandet), og der skulle man hverken oplyse navn eller personnummer.
Jeg vil også tro, at det er det samme i dag, men det kan selvfølgelig
godt være de har ændret det.

//Marco

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-05-09 12:59

Marco Rasmussen wrote:

> [...]
> udlandet), og der skulle man hverken oplyse navn eller personnummer.
> Jeg vil også tro, at det er det samme i dag, men det kan selvfølgelig

Der var en del kritik den gang overvågnings-lovgivningen blev indført,
fordi den jo er totalt nyttesløs overfor alle de anonyme taletidskort,
som jo benyttes af de forbrydere og terrorister man forsøger at fange.

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 26-05-09 13:29

Esben von Buchwald skrev:

> Der var en del kritik den gang overvågnings-lovgivningen blev indført,
> fordi den jo er totalt nyttesløs overfor alle de anonyme taletidskort,
> som jo benyttes af de forbrydere og terrorister man forsøger at fange.

Ja, der er nogle huller i den lov.
I Norge skal man vist opgive sit personnummer, når man køber et
taletidskort - også i forretninger.
Jeg var også lige inde på TDC's hjemmeside og prøve at bestille deres
onlineudgave af taletidskortet for at se hvad der skete, og her skal man
opgive sit personnummer. Om dette også gælder i butikker, er jeg dog
fortsat ikke sikker på.

//Marco