Ignorerer Israel Obama?
Fra : Joakim

Dato : 22-05-09 16:18

Israels Premierminister, Benjamin Netanyahu, har i denne uge været på besøg
i Det Hvide Hus og har i den forbindelse offentligt accepteret at koordinere
Israels handlinger overfor Iran med USA.

Imidlertid fortsætter det israelske flyvevåben med at forberede sig på krig:

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1242212438933&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

Israel Air Force squadrons took part in a large scale drill simulating war
on all fronts over the past four days, Channel 10 reported Thursday.

Fighter jets, cargo planes and missile defense systems of the corps took
part in the drill where defense from a simultaneous attack against Israel
from the south and the north was simulated.

Unlike previous drills, the air force did not train on long-range sorties,
such as those that would be carried out during an offensive targeting Iran's
nuclear facilities; the drill this past week focused on defending the
country.

During the exercise, the scenario included war against Hamas in the South
and war against both Hizbullah and Syria in the North.

Og dertil skal man lægge den landsdækkende øvelse gældende for
civilbefolkningen som finder sted om ca. 10 dage.

Hmm...

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-05-09 17:08

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Og dertil skal man lægge den landsdækkende øvelse gældende for
> civilbefolkningen som finder sted om ca. 10 dage.

Det lader til at de træner med henblik på konflikter der ligner de to
seneste samtidigt.

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 22-05-09 17:17

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det lader til at de træner med henblik på konflikter der ligner de to
> seneste samtidigt.

Konflikter som efter alt at dømme vil bryde ud, hvis Israel foretager et
forebyggende angreb mod Iran.

Fra : Ivannof

Dato : 22-05-09 17:21

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og dertil skal man lægge den landsdækkende øvelse gældende for
> civilbefolkningen som finder sted om ca. 10 dage.

Israel har altid haft deres eget sikkerhedssynspunkt, uanset hvilket pres,
der har været udefra, både fra venner og fjender. Og i øvrigt altid gjort
nøjagtigt, hvad de selv synes var bedst!

Og det er nok grunden til at de stadig eksisterer!

Hilsen Ivan

Fra : Joakim

Dato : 22-05-09 17:33

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> nøjagtigt, hvad de selv synes var bedst!
>
> Og det er nok grunden til at de stadig eksisterer!

Den skal jeg lige tænke over.

Jeg vil ikke afvise at du har en pointe her.

Fra : Lyrik

Dato : 22-05-09 18:39

> [...]
> Israels handlinger overfor Iran med USA.
>
> Imidlertid fortsætter det israelske flyvevåben med at forberede sig på

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

USA har en fast plan om to stater, en filistinensisk overfor Israel. Det
lyder meget smukt med to hjemlande. Men det er en fortvivlet plan i mine
øjne.

En af grundene er, at filistinenserne ikke accepterer Israels eksistens og
at de ikke accepterer Israels suveræne ret over Jerusalem.
Staten vil søges oprettet uden at dette ændres. Man vil efter sædvane give
efter overfor filistinenserne.

En anden grund er at Israel geografisk set ikke er blevet tilgodeset! Et
land bør have naturlige grenser. Israels naturlige grense er Middelhavet og
Jordanfloden.
Det er utænkeligt at andre stater kan eksistere indenfor dette naturligt
Israelske område. IMHO. Israel skal have en flod mellem sig og islamisterne.

Når man opretter en filisterstat så får en stat ret til at bevæbne
sig!!!!!!!!!!
En velbevæbnet filisterstat i Israelsk geografisk område, er utålelig og
aldeles forkastelig! Strit imod Obamas nedarvede møgplan!

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-09 19:27

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Israelske område. IMHO. Israel skal have en flod mellem sig og islamisterne.

Israel kan ikke opretholdes, hvis den skal have en betydelig islamisk
befolkningsgruppe inden for landets grænser.

Foreslår du fordrivelse af den palæstina-arabiske, islamiske befolkning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-09 20:28

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Israel kan ikke opretholdes, hvis den skal have en betydelig islamisk
> befolkningsgruppe inden for landets grænser.

Det er da fuldkommen ligegyldigt -det var sådan set forudsætningerne for
at Israel kunne dannes, at man også tilgodeså palæstinenserne.

At Israel med sin agressionspolitik, der ikke lader Hitler noget efter,
har skudt sig selv i foden, skal da ikke være en hindring for at
palæstinenserne får deres egen stat.

Hvad bilder Netanyahu sig egentlig ind i dette spil? Tror han virkelig
at han ene mand kan bestemme det forhold?

Ja, så længe han har USAs opbakning, kan han naturligvis og så længe
Obamas manglende erfaring omkring udenrigspolitik slår så tydeligt
igennem her, så længe kan han lege hersker, men hvis Obama udviser mod
og siger til Israel: "Det er ikke jeres afgørelse alene - hvis I ikke
makker ret, så vil vi trække al støtte tilbage til jer, inklusive
indefryse jeres midler" (det kommer aldrig så vidt, det ved jeg godt,
men det er dog den ultimative handling der er muligt før en krig), så
skal du se at man kommer til forhandlingsbordet.

At israelerne støtter en så magtgal person som Netanyahu er desværre en
ubehagelig sandhed, og det eneste der sker her er at man - på trods af
at man ikke bryder sig om det eller vil acceptere det - får en
forståelse for at palæstinenserne optrapper konflikten og angriber
Israel endnu voldsommere end før, og så vil Israel også skærpe tonen,
derpå vil man gøre det tilsvarende fra palæstinensernes side, og de
omkringliggende naboer vil også støtte palæstinenserne, hvorefter vi har
endnu en storkrig i sigte. Og uden amerikanernes støtte, så vil vi
virkelig få noget at se på i Mellemøsten - og det er ikke just det
bedste.

Den eneste farbare vej er nemlig forhandling - vel at mærke realistiske
forhandlinger - deling af Jerusalem må til - det kan ikke være
anderledes. Men i stedet for en fysisk deling, hvad så med at opretholde
den som en slags ingenmandsland hvor hver part betaler sit?

Jøder og arabere kan godt leve side om side - det har de gjort før, men
det skal ikke ske på bekostning af den ene eller den anden, og jeg er
udmærket klar over at det tager generationer før man har fået lagt en
dæmper på den konflikt, men forsøget skal gøres hvis vi skal undgå en
altødelæggende krig i området.

Jeg tvivler på at de øvrige lande stiltiende vil se på at man udsletter
palæstinenserne når det nu er åbenbart at israelerne IKKE vi freden, men
vil konflikten under Netanyahus styre.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-09 20:58

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> Jeg tvivler på at de øvrige lande stiltiende vil se på at man udsletter
> palæstinenserne når det nu er åbenbart at israelerne IKKE vi freden, men
> vil konflikten under Netanyahus styre.

Hamas vil jo heller ikke freden, medmindre den opnås gennem den totale
sejr, og en Endlösung på 'det jødiske problem' i Cisjordanien.

Det bedste ved den nuværende Netanyahu-regering er dog at 55% af
israelerne er utilfredse med den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-09 22:41

> Hamas vil jo heller ikke freden, medmindre den opnås gennem den totale
> sejr, og en Endlösung på 'det jødiske problem' i Cisjordanien.

Netanyahus holdning gør det bestemt ikke lettere - og Hamas uforsonlige
holdning heller ikke.

> Det bedste ved den nuværende Netanyahu-regering er dog at 55% af
> israelerne er utilfredse med den ...

Det værste ved den regering at den kan lave ulykker endnu 5 år (svjh. er
det fem år den kan sidde før der skal være valg, men jeg er ikke
sikker).

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-09 04:15

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
>
> Det værste ved den regering at den kan lave ulykker endnu 5 år (svjh. er
> det fem år den kan sidde før der skal være valg, men jeg er ikke

Jeg mener nu kun at det er præsidenten der sidder fem år; Knesset sidder
svjh kun fire år, noget der underbygges af:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Knesset>

Jeg ved ikke hvor stabil den er, den omfatter jo også Socialdemokratiet
[der er røget helt ned på 10%] og vistnok også stærkt ortodokst
religiøse partier.

Men hvis ellers en Netanyahu skulle have intentionen [og lysten] så
plejer det at være højreregeringer der kan indgå fredsaftaler. Jeg
tvivler dog på ham, og den eneste fredsaftale der i disse år kan være
tale om vil være med Syrien, og dermed med Libanon [og Hizbollah].

Sålænge Hamas har noget at sige er palæstinaaraberne /ikke/ modne til en
fredsløsning.

Havde jeg været israeler havde jeg stemt på Kadima.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 23-05-09 08:47

> Sålænge Hamas har noget at sige er palæstinaaraberne /ikke/ modne til en
> fredsløsning.

Selv blandt Fatah er der dyb splittelse. Der eksisterer ganske enkelt ikke
en sammenhængende palæstinensisk ledelse der enten er villig til eller i
stand til at indgå en fredsløsning med Israel. Utroligt, at Vesten ikke kan
se det.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-09 09:39

> [...]
> tale om vil være med Syrien, og dermed med Libanon [og Hizbollah].
>
> Sålænge Hamas har noget at sige er palæstinaaraberne /ikke/ modne til

Modne? Hvad er dog det for en forvrøvlet slutning? Med samme ret kunne
man da sige at så længe Netanyahu har noget at sige, så er Israelerne
ikke modne til en fredsløsning og dermed ikke modne til at træffe en
beslutning om deres egen fremtid. Det må andre, og mere forstandige
mennesker, nok hellere gøre for ham.

> Havde jeg været israeler havde jeg stemt på Kadima.

Tja! Det siger jo mere om israelerne og dig end du umiddelbart tror.

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 22-05-09 21:07

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tvivler på at de øvrige lande stiltiende vil se på at man udsletter
> palæstinenserne når det nu er åbenbart at israelerne IKKE vi freden, men

Der vil komme til at ske akkurat det samme med palæstinenserne, som der
skete med De Tamilske Tigre.

Fra : Lyrik

Dato : 22-05-09 22:29

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der vil komme til at ske akkurat det samme med palæstinenserne, som der
> skete med De Tamilske Tigre.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du har ret, men man kunne vælge en mere intelligent løsning. Nemlig at
borteskamotere dem til arabiske lande hvor de vil passe ind.
Iraq har lidt et befolkningstab på grund af krig og flugt. de har både shia
og sunnimuslimske områder. der hører filistinenserne naturligt til.

Problemet er at verdensidioterne har forbudt folkeforflytninger. Så er det
"etnisk udrensning" men er etnisk udrensning ikke bedre end "Tamil count
down?"

Her er Den katolske kirke overlegen i tankegang:
"Somme tider må man acceptere et mindre onde for at afvende et større onde."

En tostatsløsning er et større onde. Et onde som må og skal forhindres!

Mvh
Jens

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-05-09 00:14

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> onde."
> En tostatsløsning er et større onde. Et onde som må og skal

Hvorfor ? Stater er da før blevet delt uden at det har ført til problemer
af større karakter.

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, atomkraftmodstander og kritisk EU-tilhænger

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 23-05-09 08:43

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ? Stater er da før blevet delt uden at det har ført til problemer
> af større karakter.
>
> --

Kan du så ikke opremse de stater der er delt, bortset fra Korea.

Fra : Ivannof

Dato : 23-05-09 10:45

> [...]
> onde."
>
> En tostatsløsning er et større onde. Et onde som må og skal forhindres!

Hvad ville der ske hvis man åbnede grænsen til Ægypten - eller rettere lod
Gaza være en del af Ægypten?

Hvis Ægypten, som Israel har en fredsaftale med ville sørge for at der íkke
blev sendt raketter til Israel, så kunne vi måske få fred i vor tid?

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-09 11:13

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad ville der ske hvis man åbnede grænsen til Ægypten - eller rettere lod
> Gaza være en del af Ægypten?

Det er jo ægypterne der sørger for at grænsen til Gaza er lukket.

Og i sin tid forsøgte Menachem Begin at få ægypterne, der havde
administreret Gaza 1949-67, til igen at overtage striben. Sadat afslog.

> Hvis Ægypten, som Israel har en fredsaftale med ville sørge for at der íkke
> blev sendt raketter til Israel, så kunne vi måske få fred i vor tid?

Det er mange israeleres ønskedrøm, parret med forhåbninger om at
Abdullah II overtager det meste af Vestbredden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 23-05-09 13:02

> Det er jo ægypterne der sørger for at grænsen til Gaza er lukket.
>
> Og i sin tid forsøgte Menachem Begin at få ægypterne, der havde
> administreret Gaza 1949-67, til igen at overtage striben. Sadat afslog.

Hvad er egentlig årsagen til dette? Havde de så dårlige erfaringer med at
styre Gaza?

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-09 15:58

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> Hvad er egentlig årsagen til dette? Havde de så dårlige erfaringer med at
> styre Gaza?

Åbenbart.

Ifølge sigende samarbejder det ægyptiske, det israelske og det saudiske
efterretningsvæsen i dag intensivt for at forhindre terror, der da også
synes at have udgangspunkt i den arabiske verdens hovedfjende.

Det shiitiske og indoeuropæiske Iran ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 23-05-09 10:38

> [...]
>
> Det er da fuldkommen ligegyldigt -det var sådan set forudsætningerne for
> at Israel kunne dannes, at man også tilgodeså palæstinenserne.

Enig! og der er vel heller ikke problemer med palæstinensere som bor i
Israel.

> At Israel med sin agressionspolitik, der ikke lader Hitler noget efter,
> har skudt sig selv i foden, skal da ikke være en hindring for at
> palæstinenserne får deres egen stat.

Skal vi lige være enige om at Israel trak sig ud af Gaza som derefter har
selvstyre hvorefter det agresivitetsmæssigt er 1000vis af raketter fra Gaza,
der har været det største probleme!

> [...]
> udmærket klar over at det tager generationer før man har fået lagt en
> dæmper på den konflikt, men forsøget skal gøres hvis vi skal undgå en

Jeg er enig, men nu har det taget 60 år ikke at finde en løsning. De første
30 år af konflikten har agresiviteten mest været arabisk. Nu kan det godt
være at Israel er ved at være godt med. Men Israel er også dem, der er
færdige med at eksistere, hvis de slipper grebet.

Kunne man forestille sig at et ærligt arabisk initiativ til en varig fred
med Israel, som ikke bare anerkender Israel som eksisterende i virkeligheden
(så skal alle skolebøgernes atlas laves om og Israel ikke hedde palæstina)
men også strækker en venskabelig hånd frem?

> Jeg tvivler på at de øvrige lande stiltiende vil se på at man udsletter
> palæstinenserne når det nu er åbenbart at israelerne IKKE vi freden, men
> vil konflikten under Netanyahus styre.

Jeg kan ikke lige huske tallene, men jeg mener der er 5 eller 10 gange så
mange palæstinensere på Gazastriben som da de flyttede ind. Så det er ikke
udslettelse de er på vej mod!

Hilsen Ivan