Muffins
Fra : Sybil

Dato : 22-05-09 15:34

Hej

Jeg søger en god opskrift på en basisdej til muffins, hvor jeg så kan
tilsætte chokolade, blåbær og lign.

Hvis der er nogle forslag til "fyld" er jeg også interesseret.

På forhånd tak

Majken

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-05-09 19:48

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> wrote in news:gv6dg7$2ndr$1
@adenine.netfront.net:

> Jeg søger en god opskrift på en basisdej til muffins, hvor jeg så kan
> tilsætte chokolade, blåbær og lign.

4 dl mel
1 dl sukker
1 spsk. bagepulver
0,5 tsk. salt
1 æg
1,5 dl mælk
0,5 dl olie

Bland de tørre ingredienser i en skål. Rør de våde ingredienser sammen i
en anden skål. Bland de 2, uden at røre for meget i dejen.

Nu kan der tilsættes smag, f.eks:

1) 1 dl hakket chokolade.
2) 1,5 dl blåbær.
3) 1 dl rosiner og 1 tsk. kanel.

Mulighederne er uendelige. Hakkede mandler, moset banan (brug evt farin
istedet for sukker), gulerod/rosin med 1 tsk kanel, drænet hakket ananas,
pecannød/squash, æblemos evt. med 1 tsk kanel. Kan du li' det, kan du
komme det i muffins Forskellen på mængden af "smag" afhænger af hvor
finthakket det er. Hele bær fylder mindre i dl-målet, så der skal lidt
flere i.

Hvis man vil spare lidt på fedtet kan man erstatte halvdelen af olien med
havregrød. Vil man spare på sukkeret kan halvdelen erstattes med
sødemiddel uden det påvirker smagen væsentligt. Mælken kan erstattes med
rismælk. Ægget kan erstattes med 100 gram æblemos. Hvis man har
allergikere i omgangskredsen.

Fyldes i muffinforme (3/4 fyldt) og bages 20 min ved 200 grader. Giver
ca. 20 muffins.

Når det er sagt, så vil jeg lige nævne at VIRKELIG gode muffins kræver en
ordentlig opskrift. Ellers bliver de let for tørre eller klistret indeni,
men ovenstående kan sagtens bruges som udgangspunkt. Du får hurtigt
fornemmelsen af hvordan dejen skal være for at give de helt rigtige
muffins.

En sidste ting: Bruger du frosne bær, så tø dem helt op og dræn dem.

Fra : Sybil

Dato : 23-05-09 10:13

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> muffins.
>
> En sidste ting: Bruger du frosne bær, så tø dem helt op og dræn dem.

Mange tak
Her bruger vi ikke fedtfattigt, især ikke når der bages så hellere spise
lidt mindre af det gode hvis det sku være