Udskiftning af vandsmurt Stævnrørs leje?
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-09 20:20

Jeg skal have skiftet mit stævn rørs leje, der er vandsmurt. Jeg kan godt
bruge en detaljeret afmontering/monterings vejledning. Jeg tager båden op og
kan let afmonter ror. Akslen er 25mm med blackjack. Jeg er næsten sikker på,
det er 25/38/100mm. leje, da den er født med Volvo Penta MD11.

Nu ligger der en ny D1-30 i og den banker lidt bagude. Mener jeg kan huske,
at der var lidt slup i akslen/leje sidst den var på land! Er der nogen der
har et par gode link og tips mm.
Jeg tror, det har siddet der i mere end 20 år.

Mvh. Jens_a Marex SC 24

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-05-09 22:48

>Er der nogen der har et par gode link og tips mm.

Nogle bøsninger er "låst" med ringe, andre med lim, andre igen er bare
presset i (de fleste).
Der kan en varmepistol være et godt værktøj.
Brug en nedstryger, tag klingen af put den i hullet, sæt klingen på igen,
vinkel den 90gr og sav den over 2 steder.
Slå den ud med en murermejsel.
Rengør hullet, smør evt. lidt og pres den nye bøsning lige i.
Nogle gange tager det 10minuter andre gange en halv dag.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 19:56

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rengør hullet, smør evt. lidt og pres den nye bøsning lige i.
> Nogle gange tager det 10minuter andre gange en halv dag.

Tak for hjælpen..

Mvh. Jens_a.