Vandski sejlads ved kysten
Fra : Per Christiansen

Dato : 22-05-09 06:01

Er det 100meter man skal være fra land, kan ikke huske det.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-05-09 11:55

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Er det 100meter man skal være fra land, kan ikke huske det.

Det er lokalt bestemt og varierer typisk fra 150-500m, samt der kan være
forskellige regler for vandski og wakeboard.
Din politimester kan oplyse dig om dette.

Som privatperson på vandet, skal man bare bruge sin sunde fornuft, hvis man
er en klub, som vi var dengang. Så skal der tages hensyn til hvornår de
gamle sover på plejehjemmet, banetilladelse (fast udlægning er næsten
umulig, at få tilladelse til), udvidet fritids- & ulykkeforsikring,
bådforsikring, DB-måling af båd, samt helt ned til æderfuglens yngleperiode
& område.
Søfartsstyrelsen, politi og kommune er til at tale med, men Skov &
Naturstyrelsen er fuldstændig umulige.

Mvh
Leon
Tidligere Korsør Vandskiklub

Fra : Per Christiansen

Dato : 23-05-09 11:16

Tak.

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 24-05-09 12:24

Der kræves lidt mere end pjat om plejehjem m.m. og i samme genre
mangler blot lidt om dejlige solbrændte farver, kasketskygger i nakken
og moderne tobak.

Virkeligheden er at der kun findes få steder hvor man må sejle med
vandscootere og lignende.
Der er udlagt en bane ved Rømø, en ved Grenå og en ved Ålborg.

Det er de eneste steder hvor disse fartøjer må benyttes i danske
farvande.

Der ud over findes der mergelgrave og søer i grusgrave hvor ejeren har
givet tilladelse til benyttelse med disse fartøjer.

Miljøministeriet har udformet reglerne og politiet vil nok ikke
bidrage til ændringer fra gældende lovgivning.
Nogle kommunerne tillader at vandscootere bliver sat i vandet i deres
kommunale havne, de skal overholde sejladsbestemmelserne i havnene men
sejler de uden for, har kommunerne intet med dette at gøre, det er
overladt til politiet at håndhæve loven. Politiet har lavet et
samarbejde med hjemmeværnet således at de sejler med deres skibe og
herfra sættes gummibåde i vandet som sejles ag hjemmeværnet og med
politifolk ombord der giver bøder og beslaglægger bådene om
nødvendigt.

Bestemmelserne omkring speedbåde er noget helt andet og må ikke
forvejsles med eller sammenlignes med vandscootere.
De lokale politivedtægter udlægger regler for hvordan man skal sejle
med speedbåde i forhold til kystlinien og med angiven fart.
Typisk skal man sejle ud vinkelret på kysten med max 5 kn indtil en
given afstand (200 - 300 meter fra kysten) og man må ikke sejle ind i
områder der er udlagte som badestrande, fuglebeskyttelsesområder m.m.

Endeligt ses ofte at vandscootere, hvor ulovlig det end er at sejle i
det pågældende område, at de ligger og sejler slalom enten mellem
badende, ankerliggende både eller omkring skibe i storskibsruterne.

Det må være dem med hovedet under armen.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 29-05-09 18:20

....og så skal man jo ikke glemme, at reglerne ikke bare er regler, men er
lavet af en god grund:
sejlads med vandscootere er en ekstremt egoistisk fornøjelse, som måske er
sjovt for den eller dem, der sidder på maskinen, men er en pestilens for de
hundredevis af mennesker, der færdes indenfor en radius af 3 km fra den.

Typisk sejles der jo med vandscootere på dejlige, fredelige sommerdage, hvor
alle har brug for at rekreere sig ved strandene og få stresset af. Det er
imidlertid umuligt, når man har et snerrende, hysterisk monster af en
vandscooter liggende ud for kysten.

Det er for mig at se indlysende, at det skal være forbudt, og det kan kun
undre, at speedbåde med vandski ikke er omfattet af samme forbud. Et sundt,
juridisk princip lyder, at sålænge man ikke, i udfoldelsen af sin lyst
(f.eks. at sejle vandscooter), begrænser andre i at udfolde deres lyst
(f.eks. at nyde freden og roen ved stranden), skal det selvfølgelig være
tilladt. Men det er jo desværre langt fra tilfældet her. Det er de fås
fornøjelse på de manges bekostning. Øv!

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 29-05-09 12:03

Speedbåde med og uden vandski skal sejle med lav fart (Max 5 kn)
vinkelret ud fra kysten indtil de er ud på den foreskrevne afstand
(300 meter) Det gør de desværre ofte ikke men sejler slalom mellem
ankerliggere der ofte bader fra bådene.
Det er uforstandige personer der simpelt hen skider på andre.
Desuden støjer de ofte infamt og ødelægger enhver hygge situation for
alle os andre der en vindstille aften, ønsker stilhed under
aftensmaden og medens solen går ned.

Den bedste måde at stoppe det på er, desværre for dem, at trække en
flaske vin op binde en fiske snøre til proppen og lade den flyde ud i
vandet med fiskesnøren efter.
Pludseligt bliver der så dejligt stille.
Det er sørgeligt at det er den slags metoder der skal til, men det
virker forbløffende godt.
Love og regler kender de ikke til og årvågne myndigheder er der langt
imellem.

Vandscooterejerne bør i stedet bruge radiobilerne i Tivoli til at
afreagere med og så er det meget billigere for dem.

Mvh/Harding

Fra : Erik Hansen

Dato : 29-05-09 21:14

Idag sagde de i radioen (P4) at politiet for syd og vestsjælland har
oplyst at det er 300 meter for hele området. Hvis du skal tættere på,
må båden ikke løfte sig op af vandet, jeg formodet at de mener den
ikke må plane.

--
....::Hilsen Erik