Forbrugs batteri
Fra : oz3bto

Dato : 22-05-09 00:25

Hvor finder man sådanne ? .. kan forstå at de ofte bruges på både

Hvor mange ah er de som reglen på ?

Enste batterier jeg finder er start batterier

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 22-05-09 08:47

Du kan finde forbrugsbatterier i alle bådudstyrsforretninger. De starter
normalt ved 75 Ah, men fås også væsentligt større.

Selv har jeg to forbrugsbatterier fra Biltema i Aalborg på hver 110 Ah. De
var ret billige, og skulle være gode. Jeg har lige monteret dem, og har
derfor til gode at opleve dem i praksis.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Per R

Dato : 22-05-09 12:32

Køb et AGM-batteri, de er meget bedre end almindelige blybatterier (godt nok
lidt dyrere), de tåler bedre dybdeudladning, tåler at blive lagt ned og
danner ikke rigtigt knaldgas ved overladning.

Har selv et Microlyte 110 Ah, det virker perfekt, har set 65 Ah hos Harald
Nyborg til ca. 600 kr, ellers prøv www.hellers.dk

M.V.H.
Per

Fra : Ivar

Dato : 24-05-09 08:55

oz3bto skrev:

> Enste batterier jeg finder er start batterier

Startbatterier og forbrugsbatterier er grundliggende det samme.
Kravene er dog lidt forskellige. Ved et startbatteri er det
vigtigt, at det kan levere en stor strøm (ampere=A). Et
forbrugsbatteri bør have stor kapasitet (amperetimer = Ah).

De batterier der bliver solgt som startbatterier vil altid
kunne bruges som forbrugsbatteri.

Ivar Magnusson

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-05-09 10:08

Ja, i en snæver vending kan det godt lade sig gøre, men der er altså forskel
i konstruktionen der går ud over kapaciteten. Et forbrugsbatteri er
konstrueret til små strømme i lang tid og tåler dybdeafladning bedre. Et
startbatteri kan levere en meget stor strøm i kort tid, men har dte skidt
med at blive dybdeafladdet.

Når det er sagt, så er forskellen på alm bly/syre batterier ikke større end
at et startbatteri i god kvalitet er bedre til forbrugsbatteri end et
forbrugsbatteri af ringe kvalitet. Det er i hvert fald min erfaring.

oz3bto, sig hvor du bor, så skal vi fluks komme med tips til hvor du kan få
et rimeligt batteri. Batterier egner sig skidt til postordrer :-0

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige