Erfaringer med Kawasaki Ninja 250R ?
Fra : Bo :o\)

Dato : 22-05-09 22:00

Hej

Jeg går og overvejer at købe en Ninja 250R......

Jeg er i gang med at tage MC-kørekort og har derfor endnu ikke rigtig
erfaring med sådan nogle på 2 hjul.
Jeg har fået tilbudt en "mini-Ninja" til gammel pris, altså Kr. 53000,- plus
det løse, og er temmelig lun på at slå til - specielt fordi tilbuddet nok
ikke varer ved så længe. Men det ville være rart at høre lidt erfaringer.

Bliver man træt af at køre med mange omdrejninger ?

Er den kvik nok ?

Ellers noget der er godt eller skidt ?

På forhånd tak for inputs.

Bo

Fra : Armand

Dato : 23-05-09 00:04

Bo skrev:
> [...]
> ikke varer ved så længe. Men det ville være rart at høre lidt erfaringer.
>
> Bliver man træt af at køre med mange omdrejninger ?

Den har max-ydelse ved 11.000rpm, hvilket ikke er SÅ højt et
omdrejningstal her i det nye årtusinde. Den lille 2½'er bruger dog langt
højere omdrejninger ved gængse hastigheder end hvad de større modeller
gør; men sådan har det også altid været omkring små hhv. store motorcykler!

Når du spørger til omdrejningstallet, er jeg bange for at du
sammenligner Ninja'en med den lille baby-GSXR der var populær for år
tilbage, men dén havde en firecylindret motor, hvor Ninja'en og den
forgænger ZZR250 er tocylindrede. En firecylindret af samme størrelse
vil altid kræve flere omdrejninger og dét gjorde 'Zukien ganske vist!

--
Armand.

Fra : lg@efstech.dk

Dato : 22-05-09 18:43

On 22 Maj, 23:00, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:
> [...]
> ikke varer ved så længe. Men det ville være rart at høre lidt erfaringer.
>
> Bliver man træt af at køre med mange omdrejninger ?

Hej Bo.

Jeg er også nybegynder - fik kortet sidste år.
Mit råd er : Køb en større cykel. Du bliver lynhurtigt ked af de kun
250 ccm.

Jeg købte en 650´er, men er allerede nu varm på en 1100 ccm.
Overvejede selv en 250´er og er utroligt glad for at jeg blev snakket
fra det.

Hvilken størrelse maskine kører du på til undervisningen ?

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 25-05-09 02:15

On 23 Maj, 02:43, l...@efstech.dk wrote:

> Hej Bo.
>
> Jeg er også nybegynder - fik kortet sidste år.
> Mit råd er : Køb en større cykel. Du bliver lynhurtigt ked af de kun
> 250 ccm.

Det er så en smags-sag. En af de ultimativ sjoveste maskiner vi har
haft i husstanden var på kun 250 kubik...

Fra : Pwh

Dato : 25-05-09 19:14

Jesper Pedersen, skrev:

> Det er så en smags-sag. En af de ultimativ sjoveste maskiner vi har
> haft i husstanden var på kun 250 kubik...

Også her, det var en Kawa KR-1'er, 60 hk til 120kg var ikke kedeligt

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 25-05-09 15:15

On 25 Maj, 20:14, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Også her, det var en Kawa KR-1'er, 60 hk til 120kg var ikke kedeligt
>
> /Jens

Åh-ja .... ind imellem får man ideer om at få fat i en igen ... og
bare have den stående i stuen!

Fra : Pwh

Dato : 26-05-09 11:26

Hekto, skrev:

> Åh-ja .... ind imellem får man ideer om at få fat i en igen ... og
> bare have den stående i stuen!

Jeg tror nu det bliver en Ducati eller en Guzzi Le Mans næste gang,
og det bliver ikke for at den skal stå og glo på stuegulvet

/Jens (som købte sin KR1 af Hekto i sin tid)

Fra : Hekto

Dato : 26-05-09 05:02

On May 26, 12:25 pm, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Jeg tror nu det bliver en Ducati eller en Guzzi Le Mans næste gang,
> og det bliver ikke for at den skal stå og glo på stuegulvet
>
> /Jens (som købte sin KR1 af Hekto i sin tid)

Sådan een har jeg allerede stående i stuen! (Patha 600) ... og så en
eller to til at køre på.

Fra : Pwh

Dato : 26-05-09 14:58

Hekto, skrev:

> Sådan een har jeg allerede stående i stuen! (Patha 600) ... og så en
> eller to til at køre på.

Ku jo værer jeg købte den af dig på et tidspunkt,
du snød mig jo ikke ved sidste handel

/Jens

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-05-09 06:37

Bo wrote:
> Hej
>
> Jeg går og overvejer at købe en Ninja 250R......

Hej Bo

Jeg har ikke kørt på lige præcis Ninjaen, men på en EL 250, som er en lille
softchopper med en nært beslægtet motor på 27Hk, mod Ninjaens 33Hk.
Den snurre altså med mange omdrejninger.. den jeg prøvede gik over 6000omdr.
ved 80km/t... det synes jeg godt kan blive irriterende i længden.

Hvis du køber en ny, skal du gøre dig klart med det samme, at det kommer til
at koste når du skal af med den igen. Derudover skal du overveje, om det
ikke vil være bedre af få en MC uden kåbe i det tilfælde du "taber" den. Rep
af kåbe / ny koster kassen.
Hvis jeg stod i din sitiuation, vil jeg kigge efter en af de populære
maskiner i 500ccm klassen, Suzuki GS500, Kawasaki ER-5 eller Honda CB500. Du
vil sikkert kunne finde en brugt som allerede er droslet til lille kort,
ellers koster et droslingskit til dem ikke en bondegård. Jeg vil især kigge
efter Kawasakien eller Hondaen, da især deres motorer er teknisk bedre
opdateret end Suzukiens gamle luftkølede konstruktion.

Mvh
Anders
Pt. Kawasaki ER-5

Fra : Jespr

Dato : 23-05-09 02:44

On 23 Maj, 07:36, "Anders Thorup" <andersinscotl...@yahoo.co.uk>
wrote:

> [...]
> efter Kawasakien eller Hondaen, da især deres motorer er teknisk bedre
> opdateret end Suzukiens gamle luftkølede konstruktion.

Helt enig Anders,

Som ny på mc fra februar og pendler (har nu rundet de første 4kkm, er
jeg virkelig glad for min CB500.
Jeg stod også og tænkte Marauder 250 el. andre på sammestørrelse, men
kan godt forstå at det havde været et træls valg.
Og: ja, den kan jo ske at vælte i starten - min har fuldkåbe og har
været på jorden 2 gange i løbet af den første måned (grusveje er ikke
lige det første man skal køre på eller stille sin mc på uden at have
erfaring med vægtfordeling og den slags).
Honda'en og Kawa'en skulle minde meget om hinanden og er mere moderne
maskiner end Suki'er af samme årgang og størrelse.
Jeg tror man hurtigt bliver træt af de høje omdrejninger og heftigere
motorstøj - men: vigtigst er nok at definere hvad den skal bruges til.
For er det bare en lille maskine til lidt ræs på vejen, er Ninja'en
vel fin nok, men kører du ud i trafikken og skal ligge og overhale
eller bare trille en 20-30km bliver du træt af en 2½.
OG JA, køb gerne en naked til at lære det der med tyngdekraften på en
2-hjuler. Jeg ved ihvertfald hvad noget af sommerferien skal bruges

VH
Jesper

Fra : Jespr

Dato : 23-05-09 03:01

On 23 Maj, 10:44, Jespr <jesper.und...@gmail.com> wrote:

> [...]
> OG JA, køb gerne en naked til at lære det der med tyngdekraften på en
> 2-hjuler. Jeg ved ihvertfald hvad noget af sommerferien skal bruges

Jeg glemte et par links med sammenligninger:
http://www.carolenash.com/insidebikes/bike-reviews/honda/cb500/
og http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Honda/HONDA-CB500-1994--2003/
sammenlign med:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Suzuki/SUZUKI-GS500E-1989--current/?&R=EPI-434
eller f.eks.: http://www.wisebuyers.co.uk/motorcycles/bike-reviews/Kawasaki/ER-5/320/

VH
jesper

Fra : svum

Dato : 23-05-09 11:30

> Jeg går og overvejer at købe en Ninja 250R......
> Bliver man træt af at køre med mange omdrejninger ?
> Er den kvik nok ?
> Ellers noget der er godt eller skidt ?
> På forhånd tak for inputs.

Hej Bo
Sjovt at alle de hidtige kommentarer kommer fra nogen der IKKE har en Ninja
250R ?? nok fordi dem der har en er ude og køre ))
Jeg har en, og er meget glad for den, har ikke et øjeblik fortrudt købet.
Jeg synes ikke de mange omdrejninger er noget problem, tværtimod er det en
fornøjelse at geare ned og trække udenom alle bilerne, ved almindelig kørsel
ligger den på 8 - 10000 omdrejninger, det føles eller høres ikke som et
problem.

Er den kvik nok ? tjaa min kommer op på 150 km/t med mine 100 kg. på og
måske mere hvis den får lidt tid, det er klart at de sidste km. tager lidt
tid. Den rykker nemt fra de fleste biler i optræk

Andet. God siddestilling ( relativt oprejst) letkørt, ser ud af meget mere
end en 250ccm, dårligt ! kan ikke rigtigt komme på noget på nær at der er
lidt dårligt udsyn i spejlene( man skal vride armen lidt for at kunne se
bagud )tiden må vise om der er nogle langtidsskavanker. Hvis du skal på
langture med oppakning er den nok ikke velegnet

Som skrevet har jeg ikke fortrudt købet, men kan da godt indimellem overveje
om jeg vil have noget større, men spørger mig selv hvorfor, og så er svaret
" fordi det har de andre " dan dækker til fulde mine behov. Jeg vil betragte
den som en god begyndermaskine som man kan have gjæde af i flere år

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=49425
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=46389

Hvis du er på facebook er der en gruppe for ninja 250r hvor du kan læse om
folks meninger.
Har ikke tid til mere nu, skal ud og køre ( pis det regner

Håber du kan bruge det til noget

Kim

Fra : Martin Vestergaard

Dato : 23-05-09 16:44

Hvad med denne?

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=114

Jeg snyes den er meget feder end kawasaki. Og billiger også.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Bo :o\)

Dato : 23-05-09 17:47

inputs.

> Bo

Hej Alle !

Tusind tak for de mange svar og inputs som bestemt ikke har gjort valget
nemmere

Og ekstra stor tak til Kim som rent faktisk har erfaringer med denne
maskine. Det han fortæller er nogenlunde det jeg havde forestillet mig om
den.

Jeg er en "gammel hund" på 35 år så jeg tager stort kørekort med det samme
så hvad det angår er jeg ikke begrænset, dog vil jeg for mit eget helbreds
skyld nok helst ikke have noget der er alt for vildt.

Jeg skal i hvert fald lige ud og kigge på en Yamaha FZ6-N inden jeg
beslutter mig. Den er jeg lidt lun på, kan godt lide at den er knap så
pumpet og så også uden kåbe som mange anbefaler til en begynder.

Ellers har jeg jo min gamle Puch 250TF fra 1953 at køre på og som egentlig
er grunden til at jeg begyndte på at tage kørekort

Endnu en gang tak for inputs....
Bo

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-05-09 20:40

Hej Bo

Jeg er i samme situation som dig, jeg har ingen erfaring med MC, og er ved
at tage kørekortet nu.
Jeg har købt en Yamaha MT-03 som er en "svag" 660 ccm maskine med kun 45 HK,
men som skulle være sjov at køre på, og da jeg udelukkende skal bruge MC til
spas, har det højeste prioritet. Jeg tager kørekortet på en Kawa er-5 som er
neddroslet til 34 HK, og den kører dejligt synes jeg, den følger nogenlunde
med de store maskiner som er Suzuki 600 Bandit. men er meget nemmere at
tumle synes jeg.
Der skulle være enkelte MT-03 tilbage til den lave pris (70KKR) endnu, men
det er selvfølgelig en helt anden maskine end Kawa 250éren.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-05-09 19:08

"Bo " <bo.oo.dk@fjerndetteGMAIL.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ellers har jeg jo min gamle Puch 250TF fra 1953 at køre på og som egentlig
> er grunden til at jeg begyndte på at tage kørekort

Jamen selv om mange skriver uden at ha prøvet den det Mi-Ninja....(go' -
ikke....) så har jeg faktisk prøvet den.
Og var for en 12 år siden i dine sko - havde købte en øvert for at komme ud
at køre i en fart, men en bus overså både mig og det røde lys - selvom ham
kom fra samme retning som jeg. Resultatet var at øverten kunne parkere helt
uden støtteben - stellet blev bukket så meget at det kunne nå jorden lige
under fodpladen.
Jeg endte forresten et stykke ude i krydset - på maven!
Så ku det være nok med at være i vejen i trafikken, så jeg tog MC-kortet.
Og så begyndte alle overvejelserne om maskine jo
Jeg startede med en Yamaha Virago 250, der faktisk kørte ganske godt og
kvikt - i byen, altså. Udenfor var det en lidt anden sag - men ikke umulig
hvis du ikke har travlt.
Skiftede til en Suzuki GS500E, som jeg var rigtig glad for i de 7 år, jeg
havde den. Så begik jeg den fejl at falde for chopper-konceptet igen - uden
lige at huske på ulemperne. Så jeg købte en Suzuki Savage - væsentligt færre
hk en GS500E, men da det er en 1-cylindret 6½'er for du et reelt brundtræk.
Desværre kan jeg ikke holde ud at køre på sådan en maskine i mere end en ½
time i træk, så for et år siden skiftede jeg til en BMW F650ST. Lidt en
bastard - hverken off-road, enduro eller cross, men en rimelig afart,
beregnet på gadekørsel. Og til det er den rigtig god - igen en 6½
en-stamper....man kan godt falde lidt for større 1-cylindrede maskiner
Så var jeg begyndt at få den tanke at man måske sku skifte til en mindre
maskine - Virago'en fra starten huskede jeg egentlig som ret hurtig - så
måske en 2½'er som Ninja'en eller deres lille off-roader ville være sagen.
Altså ud til test-dag hos en forhandler - Ninja'en føltes ikke hurtig -
faktisk tværtimod ! Men den fik altså alligevel forbløffende hurtigt tygget
sig så langt op i omdrejninger at jeg kørte 120 på landevejen.....så måske
lydbilledet fra den lille 2-cylindrede snød noget ? Men accelerationen var
altså langt fra hvad jeg er vant til Siddestilling var faktisk god -
over en 10-minutters-tur føltes det helt OK - også sædet: fast men bredt,
så du får god støtte. Til gengæld føltes den sjovt nok lidt lav at sidde
på - sjovt fordi jeg faktisk kunne sidde godt på den med mine 185 cm ?!
Facit: jeg ville ikke bytte - men jeg vil heller ikke afskrive maskinen, da
den nok egentligt er hurtigere end man lige føler (når man kommer fra en
større) og ikke mindst kører rigtigt godt. Med min højde var der absolut OK
lå for vind ved 120 og siddestillingen virkede ubesværet.
Deres KL....øh..den lille 2½-off-roader var en anden oplevelse. Den er
bygget som en cross-maskine, dvs en meget smal tank - så smal at du næsten
ikke kan få øje på den under kørsel Sjovt nok føltes den meget mindre
styre-villig end min egen, men der er 2 store forskelle (ud over
størrelsen): den havde 21" forhjul og knopdæk. Begge dele nedsætter
styrevilligheden, så det kan sagtens være der, forskellen ligger. Den trak
sådan set OK - men når man nu er vant til en mere end 2 gange så stor
motor......Den blev heller ikke valgt som afløser
Bevars - skal du ud i mudder skal du så ikke lige købe en mc på min
størrelse - det kommer altså meget an på dine ønsker om hvad en mc skal
kunne - og hvad du vil bruge den til.
Men hvis du er vant til en Puch 2½ fra før jeg blev født vil du HELT
sikkert føle at Ninja'en er et stort fremskridt

Den sikre vej at beslutte sig: find en forhandler, der vil ofre en prøvetur
på dig.
Kawasaki er på tur hos DK-forhandlere - dvs de flytter rundt på deres
prøve-maskiner - jeg tog til Holbæk for at prøve.

Eller måske dette var en god ide:
http://www.mc2rent.dk/Default.asp?DocID=313&Tpl=1Template1.asp/

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Bo :o\)

Dato : 24-05-09 20:25

KLIP

> [...]
> Kawasaki er på tur hos DK-forhandlere - dvs de flytter rundt på deres
> prøve-maskiner - jeg tog til Holbæk for at prøve.

Tak for det super gode svar.

Min iver her og nu skyldes at der ikke er mange Ninja 250R´r tilbage til
gammel pris, men jeg har besluttet at jeg ikke vil købe en før jeg har
mulighed for at prøve den. Skulle jeg så beslutte mig for en 250R alligevel
må jeg acceptere at den nok koster 60 kilo til den tid.

Men..... det bliver nok noget lidt større efter at jeg har læst de mange
svar. En FZ6-N er stadig meget spændende og den MT-03 som Jan Nielsen
anbefaler ser spændende ud da jeg egentlig ikke hungrer efter alt for meget
effekt.
Det er også muligt at jeg nøjes med at hygge mig lidt med min gamle
veteranmaskine i 2009 og venter til foråret 2010 med at købe noget der kan
starte hver dag.

Uanset hvad så skal i hvert fald lige forbi en Yamaha forhandler i den
kommende uge.

Bo

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 26-05-09 21:32

> [...]
> starte hver dag.
>
> Uanset hvad så skal i hvert fald lige forbi en Yamaha forhandler i den

Lige et enkelt indspark mere til din voksende forvirring:
Var forgangne weekend på 1100 Km tur i Tyskerland med 18 maskiner fra 250
til 1200 ccm - og ja, den på 250 ccm var en Ninja. Tempoet var friskt, men
Ninjaen var med hele tiden - ingen problemer her.

//Tommy