Britten V1100
Fra : Lohmann

Dato : 22-05-09 14:38

Hvis man ikke har set dokumentaren "Britten: Backyard Visionary" fra
1993, så skylder man sig selv at gøre det nu!
Her er et link, hvor man finder den i 5 dele:
http://www.nzonscreen.com/title/britten-backyard-visionary-1993

Det er en imponerende historie om, hvordan New Zealænderen John
Britten byggede en revolutionerende v-twin racer i kulfiber, mere
eller mindre hjemme i garagen.
Desværre døde han, kun 45 år gammel, af hudkræft i 1995. Med ham døde
åbenbart også hans idé om, hvordan en (racer)motorcykel skal se ud.
Jeg kan i hvert fald ikke komme på nogen racere som har overtaget
andre idéer, end den med at bruge kulfiber til kåben.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-05-09 21:48

On Fri, 22 May 2009 13:38:13 -0700 (PDT), Lohmann
<flemming_m@hotmail.com> wrote:

Hej Flemming.

> [...]
>1993, så skylder man sig selv at gøre det nu!
>Her er et link, hvor man finder den i 5 dele:

For at se den skal jeg installere et Adobe Player produkt, og det
kommer ikke på tale - Desværre.

> [...]
>Jeg kan i hvert fald ikke komme på nogen racere som har overtaget
>andre idéer, end den med at bruge kulfiber til kåben.

Jeg har den oprindelige film "One Mans Deram" om John Brittens
arbejde.
Det er en film jeg aldrig bliver træt af at gense.
Det er nu ikke kun kulfiberdele til kåberne der har overlevet.
Brittens metoder er anvendt i adskillige produkter fra New Zeeland,
specielt de maritime.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 23-05-09 00:06

On 22 Maj, 22:47, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> [...]
> Det er nu ikke kun kulfiberdele til kåberne der har overlevet.
> Brittens metoder er anvendt i adskillige produkter fra New Zeeland,

Britten var en fantast (positivt ment), der ikke skulle sælge sit
produkt, og derfor ikke skelede til produktion og billige løsninger.
Da han forfulgte sine egne ideer, brugte han ikke de for hånden
værende søm, som de fleste andre. Derfor var Britten's racer helt unik
på mange måder, og selv om løsningerne fungerede fremragende, er der
stadig langt til at man på et kommercielt marked vil adoptere dem
sådan lige uden videre.

Fra : Lohmann

Dato : 23-05-09 01:37

Det lyder til, at du har et helt ufravigeligt princip, og det er da
lidt en skam. For der er også noget til dem med hang til klassisk
motorsport på fire hjul: En rigtig fin dokumentar, "Trio at the Top",
om Bruce McLaren, Denny Hulme og Chris Amon.

On 23 Maj, 08:06, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
> [...]
> på mange måder, og selv om løsningerne fungerede fremragende, er der
> stadig langt til at man på et kommercielt marked vil adoptere dem

Nu var det i første omgang også bare racerer, med lignende løsninger,
jeg efterlyste. Ducati er ved at være der med deres GP9, hvor motoren
er det centrale element og resten i carbon.
BMWs Duolever (eller Hossack) forgaffel ligner meget idéerne i
Brittens, men de 'tør' åbenbart ikke bruge den på deres nye 'japanske'
superbike, S1000RR.
Virker løsningerne på racerbanen, skal der nok være et (begrænset)
publikum der vil give en arm for en replica, som f.eks. Desmosedici
RR.

Fra : Terje Menkerud

Dato : 23-05-09 08:40

Lohmann wrote:
> [...]
> Jeg kan i hvert fald ikke komme på nogen racere som har overtaget
> andre idéer, end den med at bruge kulfiber til kåben.

Her finner dere en annen ukjent del av Brittens livsverk. Han startet et
samarbeid sammen med Roberto Crepaldi fra Milano og Roberto produserer
fremdeles motorsykler i liten skala. CR&S håndbygger 10-15 sykler hvert år.

Jeg hadde den fornøyelse å besøke fabrikken og snakke med Roberto for 2
år siden. Naturlig nok snakket vi også mye om John og den veien firmaet
tok da han døde brått så altfor tidlig. De sluttet med racingsatsingen
og begynte jobben med å ta frem en serieprodusert gatemotorsykkel. Dette
resulterte i CR&S Vun, som i mine øyne er et smykke.

http://www.crs-motorcycles.com/History.htm

--
Menkis
DoD#6612, OLAMC#002, NMCU#27097, NIC#030, NDFD#474, OlU#0005, H#4-15-2,

Fra : Armand

Dato : 23-05-09 14:20

Terje Menkerud skrev:

> [...]
> fremdeles motorsykler i liten skala. CR&S håndbygger 10-15 sykler hvert år.
>
> ......... Dette resulterte i CR&S Vun, som i mine øyne er et smykke.

Mnjaeh :-/
Smag og behag er sandelig forskellig !

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-05-09 11:06

"Lohmann" <flemming_m@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er en spændene og hyggelig film. Det er helt vildt at tænke over, hvad
han opnåede med så forholdsvis små midler, i forhold til fabrikker som
f.eks. Ducati osv.

Prøv at se slutningen af denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=p6DLeXwW67E&feature=related
Britten cyklen kommer op på siden af Ducatien... imens den kører på baghjul
:D
Det ser mega fedt ud hehe

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 11:45

Anders Houmark skrev:

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=p6DLeXwW67E&feature=related
> Britten cyklen kommer op på siden af Ducatien... imens den kører på baghjul

Jow, jow. Men spis lige brød til.
Klassen ligner en national klasse ud fra den blandede skare (i starten
genkender jeg en Guzzi "Lario-style" og en Bimota Tesi) så det er ikke
Ducati-fabrikken han er oppe imod dér.
Og det er vel heller ikke så imponerende igen at hænge på en Duc 888 med
en 1100'er :-/

Alt andet lige må det være en oplevelse at se sit eget produkt klare sig!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-05-09 11:44

On Sun, 24 May 2009 12:05:34 +0200, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:

Hej.

>Prøv at se slutningen af denne video:
>http://www.youtube.com/watch?v=p6DLeXwW67E&feature=related
>Britten cyklen kommer op på siden af Ducatien... imens den kører på baghjul
>:D

Den sekvens er hele dagen værd.
Så vidt jeg husker er det Straut der kører Britten, og man kan næsten
se på hans attitude at der står "Nåeh, tror du du kører stærkt" i
tænkeboblen,
Britten udgik senere i det løb efter at være løbet tør for ---- strøm.
Det eneste han ikke selv havde lavet og derfor indkøbt fra Japan havde
svigtet.
Det kostede en sejr.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 24-05-09 04:20

On 24 Maj, 12:05, "Anders Houmark" <n...@email.available.dk> wrote:

> [...]
> Britten cyklen kommer op på siden af Ducatien... imens den kører på baghjul

Hmmmmm .... Ducati er en lille spiller på det område! Det sætter så
til gengæld Britten's indsats endnu mere i relief. På Ducati er der i
omegnen af 1000 medarbejdere - de 100 arbejder med racing. Ducati
leverer måske 40.000 enheder på et år. Så Ducati er ikke særligt stor;
men resultaterne er da gode.