Adskillelse af forgaffel ER-5, HJÆLP!
Fra : Anders Thorup

Dato : 21-05-09 23:47

Hej NG

I går kastede jeg mig over min ER-5, som trængte til et service, samt
skulle have skiftet oliepakning i højre forgaffel, da denne var utæt.
Jeg startede med venstre(da jeg aligevel vil skifte begge 2), og det
gik fint med at få det skilt af. Nu var det så højre bens tur. Af med
proppen i toppen... hmmm, det ser lidt iret/rusten ud(ser faktisk ikke
ud som om det nogensinde har været skilt ad... nå, men jeg bankede
proppen lidt ned for at kunne få fat i låseringen. Problem!! proppen
sidder hjælpeløst fast nu. Selvom jeg trykker forgaffelbenet sammen,
så det går i bund, rykker proppen sig ikke en millimeter. Jeg har
prøvet at slå lidt på proppen for at få den længere ned, og derved
løsne, men det kan heller ikke lade sig gøre, den sidder bare helt
fast.

Er der nogen her, der har gode idéer til hvordan jeg får løst dette?
Alt hjælp modtages med kyshånd

Mvh
Anders

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 22-05-09 07:18

Anders Thorup skrev:
> [...]
> fast.
>
> Er der nogen her, der har gode idéer til hvordan jeg får løst dette?

Sidder forgaffelbenet stadigvæk på cyklen ?
Hvis ja prøv at løsne klemskruen på øverste gaffelbro.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-05-09 00:30

> Sidder forgaffelbenet stadigvæk på cyklen ?
> Hvis ja prøv at løsne klemskruen på øverste gaffelbro.

> [...]

Nej, det er afmonteret. Har også skilt yder og inderben fra
hinanden....

Mvh
Anders

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-05-09 08:40

>Er der nogen her, der har gode idéer til hvordan >jeg får løst dette?
>Alt hjælp modtages med kyshånd

prøv med lidt varme

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-05-09 06:00

Så er problemet løst. Jeg smuttede ned i det lokale byggemarked og
købte en 1 meter rund jernstang 6mm dia. som jeg kunne få igennem
hullet i bunden af det inderste gaffelben. På den måde kunne jeg slå
på proppen fra indersiden, og vupti

Tak for input, og god weekend til alle..

Mvh
Anders

Fra : Armand

Dato : 22-05-09 23:52

Anders Thorup skrev:
> [...]
> købte en 1 meter rund jernstang 6mm dia. som jeg kunne få igennem
> hullet i bunden af det inderste gaffelben. På den måde kunne jeg slå

Kunne du ikke have nøjes med at bruge et kosteskaft?

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-05-09 06:15

Armand wrote:

> Kunne du ikke have nøjes med at bruge et kosteskaft?

Nej, for der sidder sådan en "dæmperventil"-dims i bunden af inderbenet, som
skrues fast i yderbenet når det hele er samlet, så jeg skulle finde noget
der er tyndt nok til at komme igennem det gevindhul. Jeg har jo ikke kunne
skille inderbenet fra hinanden, derfor sad fjeder osv. stadig inde i benet.

Mvh
Anders