Kan en RAM blok brænde mig motherboard af?
Fra : nomade

Dato : 22-05-09 14:02

Hej!
Jeg skal til at updatede min mors gamle computer.
Den bruger SD Ram men jeg kan ikke finde ud af om det pc100 pc133 eller
noget andet. På den 128MB blok der sidder i står der kun MDT33s64804-7.5, og
det jeg ikke kan finde noget på.
Motherboardet er et no-name, som jeg ikke kan finde noget på og manulaen er
væk.
Jeg har købt et 512MB pc133 blok som jeg havde tænkt mig at komme i, men
inden jeg gør ville jeg lige høre om motherboardet kan tage skade eller
brænde af hvis jeg prøver at starte den op men en ram blok der ikke passer.
Nogen der kan hjælpe?

MVH
Nomade

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-05-09 14:57

nomade wrote:
> Jeg skal til at updatede min mors gamle computer.
> Den bruger SD Ram men jeg kan ikke finde ud af om det pc100 pc133 eller
> noget andet. På den 128MB blok der sidder i står der kun
> MDT33s64804-7.5,

Det er PC133.

> [...]
> brænde af hvis jeg prøver at starte den op men en ram blok der ikke passer.

Enten kan du sætte det i, eller også kan du ikke.
Der er et eller flere 'hak' i RAM-moduler ned mod bundkortet, som passer
ud for plastik-tapper i bunden af RAM-slot'et.

Med mindre du banker et forkert modul i med en stor hammer, kan du ikke
sætte et forkert modul i.

Du kan til gengæld være uheldig, at chipsættets memory-controller ikke
helt understøtter RAM-modulets interne 'geometri', således at der måske
kun 'ses' halvdelen eller i værste fald en fjerdedel af den mængde RAM,
som der egentlig er i modulet.

Fra : Rado

Dato : 22-05-09 19:46

On Fri, 22 May 2009 15:56:35 +0200, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Med mindre du banker et forkert modul i med en stor hammer, kan du ikke
>sætte et forkert modul i.

Men man kan godt sætte et SD modul forkert (omvendt) i "så meget" at
det kan brænde af. Det sket i alt fald for mig engang. Bundkortet tog
dog ingen skade. Om det samme lader sig gøre med andre typer ved jeg
ikke, men jo længere soklerne er jo lettere er det sikkert at få
elektrisk forbindelse til nogen af kontakterne hvis man presser den
ene (forkerte) ende ned i soklen.

Men man kan dog ikke sætte det så meget i at begge låsene klikker på
plads, og det er det man skal tjekke (og det jeg glemte).

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : jk

Dato : 22-05-09 15:43

On Fri, 22 May 2009 15:01:54 +0200, "nomade" <none@none.dk> wrote:

> [...]
>brænde af hvis jeg prøver at starte den op men en ram blok der ikke passer.

Du skal ialfald huske at tage stikket ud af stikkontakten for kablet,
der går til strømforsyningen. Der er IKKE afbrudt for strømmen til ram
før det er sket ! når det er en ATX strømforsyning. Jeg har set et
bundkort ødelagt derved.

Download aida32 programmet. Det fortæller hvilket bundkort, og så
google for resten om bundkortet.

mvh

John

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-05-09 23:22

nomade skrev:

> Jeg skal til at updatede min gamle mors computer.
> Den bruger SD Ram men jeg kan ikke finde ud af om det pc100 pc133 eller noget andet.

Puh, det er en gammel maskine, og SD-RAM kan
man næsten ikke skaffe mere.

> [...]
> lige høre om motherboardet kan tage skade eller
> brænde af hvis jeg prøver at starte den op med en

Passer ram-klodsen i soklen, er der ikke noget at
at være bange for.

Passer den, men er ikke den rigtige, kommer der
nogle beep-lyde, og maskinen vil ikke starte op.

Hvilket styresystem kører maskinen?

> Nogen der kan hjælpe?

Ja, er det ikke på tide at du køber en ny pc til din gamle
mor? En maskine med SD-RAM er altså fortid

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : N_B_DK

Dato : 23-05-09 10:31

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message
> Puh, det er en gammel maskine, og SD-RAM kan
> man næsten ikke skaffe mere.

Det kan man sagtens jo, det er bare ikke nødvendigvis nyt.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.