Forslag til mobil med gps -
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-09 20:43

Kunne jeg få et par forslag til en let mobil med indbygget gps og gerne med
et rímeligt kamera i - det er til vores datter. Primært til brug i byen.

Det skal ikke være en mobil med aGps da den skal bruges i udlandet også - og
jeg formoder at en aGps kræver at man benytter gprs som vil være urimeligt
dyrt i udlandet -

Pris underordnet -

På forhånd tak -
Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-05-09 21:18

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> wrote in

> Kunne jeg få et par forslag til en let mobil med indbygget gps og
> gerne med et rímeligt kamera i - det er til vores datter. Primært til
> brug i byen.

SE C905 - SE er populær hos de unge.

> Det skal ikke være en mobil med aGps da den skal bruges i udlandet
> også - og jeg formoder at en aGps kræver at man benytter gprs som vil
> være urimeligt dyrt i udlandet -

aGPS bruger et par kilobyte når den starter op, ellers bruger den ikke
datatrafik. Du kan slå aGPS fra på langt de fleste telefoner. Jeg tror ikke
du kan få en GPS mobil uden aGPS.

Fra : Christen Fihl

Dato : 11-05-09 07:53

> aGPS bruger et par kilobyte når den starter op, ellers bruger den ikke
> datatrafik. Du kan slå aGPS fra på langt de fleste telefoner. Jeg tror
> ikke
> du kan få en GPS mobil uden aGPS.

Selv et par KB kan blive dyrt.
Start omkostninger er variable. Nogle lande tager min 1MByte per besøg i
landet.

tdc som eksempel tager mellem 10 og 30 KByte per session i "opkaldsafgift"
(set i en af deres pristabeller)

Udenlandspriser skulle snart blive billigere, men var der noget med at det
blev nedstemt, synes jeg at have hørt
http://www.comon.dk/news/it-.og.telestyrelsen.fejlinformerer.om.datapriser_40818.html

Christen Fihl

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 07:08

-- > SE C905 - SE er populær hos de unge.

Andre forslag ?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-05-09 10:34

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> skrev i en
meddelelse news:4a0a63cd$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> -- > SE C905 - SE er populær hos de unge.
>>

> Andre forslag ?

Nokia 5800, den er jeg glad for, og jeg er "Voksen"

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 15:17

> Nokia 5800, den er jeg glad for, og jeg er "Voksen"
> Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Hvad så med det aGPS - bruger du det - kan man slå det fra og stadig bruge
tlf. til navigation ?

per

Fra : Johnny

Dato : 14-05-09 09:29

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> skrev i en
meddelelse news:4a0ad668$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvad så med det aGPS - bruger du det - kan man slå det fra og stadig bruge
> tlf. til navigation ?
>
> per

Det gør jeg med min 5800 og den kører bare perfekt. Der er ingen aGps sat
til.
Jeg kører med Sygic McGuider gps software. Det synes jeg er et godt program.

Mvh
Johnny

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-05-09 13:20

scanboat.com / Per Krabbe wrote:

> Hvad så med det aGPS - bruger du det - kan man slå det fra og stadig
> bruge tlf. til navigation ?

Tror du har misforstået noget

AGPS betyder blot at der sidder en alm GPS modtager (satellitbaseret) i
telefonen, og at telefonen i øvrigt kan bruge oplysninger om f.eks.
GSM-senders position samt satelitters positionsoplysninger hentet fra
internetnettet.

A (assistancen) kan slås til og fra som man har lyst til, hvis man vil
spare trafik.

Når A er slået til, finder den din position på sekunder, endda også
indendørs, ellers går der måske ½-1 minut afhængig af vejr og omgivelser

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-09 13:34

> [...]
>
> Når A er slået til, finder den din position på sekunder, endda også
> indendørs, ellers går der måske ½-1 minut afhængig af vejr og omgivelser

1000tak for info - ja jeg må indrømme jeg havde misforstået noget - som
beskrevet er det jo helt perfekt.

per

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-05-09 12:28

Esben von Buchwald wrote:
> Når A er slået til, finder den din position på sekunder, endda også
> indendørs, ellers går der måske ½-1 minut afhængig af vejr og omgivelser

Faktisk kan der gå op til 15-20 minutter, alt efter hvor længe det er
siden man sidst brugte GPS funktionen. (Den skal hente en masse data fra
satellitten, og de sendes med en meget langsom hastighed.)

- Chano Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 18-05-09 16:13

Chano Andersen wrote:

> Faktisk kan der gå op til 15-20 minutter, alt efter hvor længe det er
> siden man sidst brugte GPS funktionen. (Den skal hente en masse data fra
> satellitten, og de sendes med en meget langsom hastighed.)

Vrøvl... Du må have stået under et metal-gitter eller lign, hvis ikke
GPSen finder positionen af sig selv inden for 1-2 min max, er den enten
meget dårligt fungerende, eller du står et sted med dårlig dækning, man
skal helst kunne se himlen til flere sider hvor man står, og skyer mv.
kan også sløre signalerne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-05-09 17:05

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote in

> [...]
> meget dårligt fungerende, eller du står et sted med dårlig dækning, man
> skal helst kunne se himlen til flere sider hvor man står, og skyer mv.

Det er nu rigtig nok, hvis GPS modtageren ikke har været i kontakt med en
GPS satelit i lang tid eller har flyttet sig (langt) mens den har været
slukket skal den downloade en ny almanac. Det tager 12½ minut hvis man skal
have hele almanakken ned. Almanakken fortæller hvilke satelitter der er
hvor på hvilket tidspunkt.

Moderne GPS systemer kan bruge forskellige tricks til at undgå at downloade
almanakken, f.eks. aGPS.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-09 12:23

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> hvor på hvilket tidspunkt.
>
> Moderne GPS systemer kan bruge forskellige tricks til at undgå at downloade

http://en.wikipedia.org/wiki/Gps
The almanac consists of coarse orbit and status information for each
satellite in the constellation, an ionospheric model, and information to
relate GPS derived time to Coordinated Universal Time (UTC). Words 3
through 10 of subframes 4 and 5 contain a new part of the almanac. Each
frame contains 1/25th of the almanac, so 12.5 minutes are required to
receive the entire almanac from a single satellite.

Du har sgu ret i.... Vidste ikke almanakken tog SÅ lang tid at overføre,
men det forklarer jo hvorfor AGPS fungerer så godt... Dog vil jeg stadig
holde på at man har stået i MEGET dårlige modtageforhold, hvis man kun
har kunnet hente almanakken fra én enkelt satellit og derfor skal vente
12 min.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-09 19:28

> [...]
> holde på at man har stået i MEGET dårlige modtageforhold, hvis man kun
> har kunnet hente almanakken fra én enkelt satellit og derfor skal vente

Rigtig nok, 12½ minut er jo maksimal tid - og som der står i Wikipedia
artiklen så har moderne GPS modtagere forskellige tricks til at optimere
hentningen. Det er også kun hvis den almanak GPS enheden allerede har
hentet er forældet, dvs den har været uden sattelit kontakt meget længe
eller har flyttet sig langt fra hvor den sidst havde kontakt).

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-05-09 00:41

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> hentet er forældet, dvs den har været uden sattelit kontakt meget længe
> eller har flyttet sig langt fra hvor den sidst havde kontakt).

Men som jeg forstår det, er 12,5 min overførselstiden fra én satellit.
Ergo burde det vel gå en del hurtigere såfremt man kan se flere
satellitter, som vel sender andre dele af almanakken forskudt? Hvis man
vitterligt kun kan modtage fra én satellit, undrer det mig hvordan man i
det hele taget kan få sin position bestemt, det kræver jo mindst 3-4 stykker

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-09 22:52

> [...]
> man vitterligt kun kan modtage fra én satellit, undrer det mig hvordan
> man i det hele taget kan få sin position bestemt, det kræver jo mindst

Korrekt forstået - de 12½ minut er worst case.

Fra : Chano Andersen

Dato : 20-05-09 23:25

Henrik Stidsen wrote:
> Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> wrote in
>
> Korrekt forstået - de 12½ minut er worst case.

Og hvis man er lidt fiks med mobilen, så kan man ofte finde vej
hurtigere end GPS'en får signal. Har en mobil med indbygget GPS, og
finder ofte hurtigere vej end GPS'en får beregnet en position. Dog
tyvstarter Google Maps ved at bruge data om masteplaceringer. Det kan
til tider give ret præcise positions angivelser, jeg har oplevet ned til
omkring 50 meter, når jeg har haft UMTS dækning på mobilen, og omkring
100 meter med ren GSM dækning...

Eller skal da ikke kunne sige om der kommer data mellem Google maps og
GPS enheden, men GPS ikonet i toppen af skærmen har ikke vist der var et
fix.

- Chano Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-05-09 11:16

Chano Andersen wrote:

> [...]
> til tider give ret præcise positions angivelser, jeg har oplevet ned til
> omkring 50 meter, når jeg har haft UMTS dækning på mobilen, og omkring

Det er jo en del af, hvordan AGPS fungerer, den får et praj om hvor du
er ud fra celle-IDer (plus at almanak og lign hentes fra en server, som
også hjælper med at beregne data ved dårlig modtagelse)

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-05-09 22:27

Esben von Buchwald wrote:
> Det er jo en del af, hvordan AGPS fungerer, den får et praj om hvor du
> er ud fra celle-IDer (plus at almanak og lign hentes fra en server, som
> også hjælper med at beregne data ved dårlig modtagelse)

Det er jeg med på, men jeg er stadig imponeret over hvor godt den kan
klare sig, udelukkende på mastedata. Men som sagt kan jeg ikke lige
sige, om den har fået GPS fix, og glemt at opdatere ikonet. Jeg kiggede
ikke efter.

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-05-09 19:45

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> meget dårligt fungerende, eller du står et sted med dårlig dækning, man
> skal helst kunne se himlen til flere sider hvor man står, og skyer mv.

Tja, jeg har set det inde og ude, samt på flere forskellige GPS enheder,
gamle som nye.

- Chano Andersen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-09 15:41

> [...]

> GPSen finder positionen af sig selv inden for 1-2 min max, er den
> enten meget dårligt fungerende, eller du står et sted med dårlig

Prøv at slukke din GPS, flytte dig 9000 km og så tænde den igen Under
de omstændigheder kan min Holux 240 godt være 5-10 min om at finde
satellitterne igen under optimale omstændigheder.

Fra : PD

Dato : 23-05-09 14:34

W760 eller C702.

Ikke C905, aldrig nogensinde C905...!
C905 er simpelthen for dårlig i netop GPS´en...

I min egen C905 var GPS´en ubrugelig, hvorfor jeg har sendt telefonen
tilbage til ombytning, og stadig venter på at få en ny tilbage.
Men hvis man læser rundt om på nettet er det helt generelt at GPS´en er
ubrugelig på C905.

Jeg har derimod også både en C702 og en W760, og GPS´en fungerer fint på
begge disse to telefoner...
- så skal man have brugbar GPS, så fravælg C905.

Og så er standby tiden også noget der er helt grinagtigt på C905´eren.
De "lover" at den har "op til" 360 timers standby, men reelt ligger
standby-tiden på mellem 12 og 16 timer !!!
Ja jeg snakker om standby tiden, ikke samtale-tiden !

Men på alle tre modeller jeg nævner her kan man slå "assisteret start"
fra, så de ikke benytter "a"-funktionen.
Ha ha, på C905 betyder dette bare at hvis man slår "a" fra, så kan
telefonen slet ikke lokaliserer noget der minder bare lidt om
satelitter...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-09 16:12

PD <pd@uno.dk> wrote in

> Ikke C905, aldrig nogensinde C905...!
> C905 er simpelthen for dårlig i netop GPS´en...

Sjovt, den virker da fint i min C905...

> [...]
> tilbage til ombytning, og stadig venter på at få en ny tilbage.
> Men hvis man læser rundt om på nettet er det helt generelt at GPS´en er

Hvor har du læst det, jeg har ikke set det nogen steder? Ja, den har
problemer ind i mellem men generelt fungerer det fint.

> Jeg har derimod også både en C702 og en W760, og GPS´en fungerer fint på
> begge disse to telefoner...
> - så skal man have brugbar GPS, så fravælg C905.

Sjovt, det er sandsynligvis præcis det samme GPS udstyr og software i alle
3 telefoner ;)

> [...]
> standby-tiden på mellem 12 og 16 timer !!!
> Ja jeg snakker om standby tiden, ikke samtale-tiden !

Lyder som om du har slået et eller andet til der bruger strømmen så det
ikke reelt er standby du oplever.

Fra : PD

Dato : 23-05-09 19:35

Hej.

> Sjovt, den virker da fint i min C905...

Ja, du har nok været heldig, eller også har du bare ikke set problemerne
fordi du ikke benytter din gps til de formål ?
Der er programmet "tracker" i telefonen, for at man kan benytte den til
bl.a. løbetræning mv., men i praksis virker det ikke på C905 telefonen,
hvis du går ind og studerer dine resultater i de filer som telefonen
gemmer vil du sikkert også se dette...

Jeg kan ikke finde en binaer gruppe, ellers ville jeg da gerne have vist
dig track-resultater fra min C702 og fra min C905... ;)

> Hvor har du læst det, jeg har ikke set det nogen steder? Ja, den har
> problemer ind i mellem men generelt fungerer det fint.

Der er mange steder, eks. er der en LANG tråd om dette på www.esato.com,
men ellers kan jeg da anbefale dig at stifte bekendtskab med google.

> Sjovt, det er sandsynligvis præcis det samme GPS udstyr og software i alle
> 3 telefoner ;)

Det er så til dels rigtigt, chippen kommer sikkert fra samme fabrikant,
og gps-delen af firmewaren er sikkert også meget ens opbygget.

Men alene designet kan helt sikkert betyde en del for modtagelsen,
derudover er der en del forskel på hvor meget de tre telefoners hardware
er "belastet" bare af at køre firmwaren i telefonen.
C905 med nyeste nordiske firmware, har en masse dropouts, hvor den
pauser i kortere eller længere tid,når man eks. skifter menuer osv.
(Igen, noget du også kan finde info om på google...)
De problemer har de andre to telefoner ikke, de køre optimalt hele tiden.
- og hvem siger ikke at det kan være manglende processorrecurcer der
reelt er årsagen til at de meget hyppige GPS-dropouts ?
Jeg har ingen mulighed for at bedømme dette, men det er da en tanke jeg
har haft...

Men tilbage til designet...
SonyEricsson og iøvrigt forhandleren, siger begge at der kan være
forskel på hvordan man oplever brugen af GPS-delen i de forskellige
modeller af deres telefoner, så ENS fungerer de altså ikke nødvendigvis.
Derudover er der et flex-kabel i C905 der kan være defekt, dette kabel
skulle ihvetfald ikke findes i C702 efter hvad jeg har fået oplyst...

Så ens... hmmmm... njaaa...

> Lyder som om du har slået et eller andet til der bruger strømmen så det
> ikke reelt er standby du oplever.

Ja, det gør det sikkert... Hvor lang er batteri-levetiden da på din ??
24 timer ??

Telefonen opfører sig på den måde med helt ren firmware instalaltion,
unden noget "ekstra" hværken slået til eller fra.
- så ingen BT, og ingen WiFi eller noget spændende.

Men igen, google kan også her give dig mange gode beskrivelser af dette
problem på netop den telefon...

--
P.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-09 23:52

PD <pd@uno.dk> wrote in

> Ja, du har nok været heldig, eller også har du bare ikke set
> problemerne fordi du ikke benytter din gps til de formål ?

"de formål" værende hvad? ;)

Jeg har haft 2 C905 telefoner, GPS'en virkede fint i begge to. De kunne
have problemer med at finde satelitter ind i mellem, specielt hvis den
havde mistet signalet. Men generelt set virkede det fint i begge to.

> [...]
> telefonen, hvis du går ind og studerer dine resultater i de filer som
> telefonen gemmer vil du sikkert også se dette...

Jeg har selv sådanne filer liggende - hvad skal jeg kigge efter?

> Jeg kan ikke finde en binaer gruppe, ellers ville jeg da gerne have
> vist dig track-resultater fra min C702 og fra min C905... ;)

Det er XML filer - du kan bare copy/paste detaljerne ;)

> Men alene designet kan helt sikkert betyde en del for modtagelsen,

Helt sikkert, antenneforholdene er ikke ens fra telefon til telefon.

> C905 med nyeste nordiske firmware, har en masse dropouts, hvor den
> pauser i kortere eller længere tid,når man eks. skifter menuer osv.
> (Igen, noget du også kan finde info om på google...)

Og ikke noget jeg selv har oplevet. Jo, når den kører 2-3 programmer og
spiller musik begynder den at blive lidt sløv. Jeg har så også 3 brandet
software i men det er nyeste version.

> [...]
> processorrecurcer der reelt er årsagen til at de meget hyppige
> GPS-dropouts ? Jeg har ingen mulighed for at bedømme dette, men det er

Det vil da være nærliggende eftersom GPS kræver konstant behandling af GPS
data.

> [...]
> forskel på hvordan man oplever brugen af GPS-delen i de forskellige
> modeller af deres telefoner, så ENS fungerer de altså ikke

Nej der er jo store forskelle i hardwaren fra model til model.

> Derudover er der et flex-kabel i C905 der kan være
> defekt, dette kabel skulle ihvetfald ikke findes i C702 efter hvad jeg
> har fået oplyst...

Flexkablet sidder i sliderdelen og GPS antennen sidder, iflg. manualen, i
sliderdelen. C702 har ikke nogen slider så den har ikke brug for et
flexkabel ligesom C905 har det.

> Så ens... hmmmm... njaaa...

Chippen og firmwaren er sandsynligvis fuldstændig ens - men resten af
telefonen er naturligvis ikke - så havde det jo været samme model ;)

> Ja, det gør det sikkert... Hvor lang er batteri-levetiden da på din ??
> 24 timer ??

Med moderat forbrug af SMS, spil og musik bruger jeg ca 40% på en dag. Jeg
lader op hver nat for at undgå at løbe tør for strøm hvis jeg bruger
telefonen mere dagen efter.

Fra : PD

Dato : 25-05-09 17:45

Hej NG.

Så fik jeg endelig ombyttet min C905 og jeg må da med skamme indrømme at...
Den IKKE er et hak bedre!!!

Så da den sidste jeghavde var DOA, så er dennejo sikkert også.... *LOL*

> "de formål" værende hvad? ;)

Bruger du det indbyggede program "tracker" ?
- løbetræningsprogrammet...

> Jeg har haft 2 C905 telefoner, GPS'en virkede fint i begge to. De kunne
> have problemer med at finde satelitter ind i mellem, specielt hvis den
> havde mistet signalet. Men generelt set virkede det fint i begge to.

Ja have problemer med at finde satelitter... *LOL*
De kan jo kun finde deres position HVIS man har "assisteret start" slået
til, ellers er det helt umuligt for C905 telefonerne
C702 har ingen problemer der, ej heller har W760.

> Jeg har selv sådanne filer liggende - hvad skal jeg kigge efter?

Du kan se hvor din telefon "gætter" og hvor den rent faktisk logger data.
Ser det ud som det gør med de to C905 telefoner jeg har haft nu, så
gætter den mere end den logger data....!

> Det er XML filer - du kan bare copy/paste detaljerne ;)

Det er grafer fra nogle ture jeg har liggende, der er det meget mere
tydeligt hvad det er dersker, end det er bare ved at kikke på XML filen.

Så mit standpunkt står stadig ved magt, har man brug for GPS´en så køb
ikke en C905, ALDRIG en C905...!

Min nr. 2 C905 er allerede på vej tilbage til en DOA ombytter mere.

Jeg vil medgive dig at bruger man eks. google-earth, så ser det
umidelbart ud som om at telefonen virker rimeligt på GPS´en, men bruger
man det indbyggede "tracker"-program så virker den overhovedet ikke...!

Det eneste plus der var ved denne telefon, var at denne ikke var
TDC-branded, men ellers var det helt samme oplevelse jeg havde med selve
GPS-delen.

SKOD telefon !

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-09 18:44

PD <pd@uno.dk> wrote in news:4A1ACB12.3030403@uno.dk:

> Bruger du det indbyggede program "tracker" ?
> - løbetræningsprogrammet...

Ja, og det har ind i mellem problemer med at holde GPS forbindelsen. Det er
kun når Tracker programmet er aktivt det sker.

> Ja have problemer med at finde satelitter... *LOL*

Før du griner alt for megeså husk lige på at selv f.eks. en Garmin GPS til
bil kan have problemer med at finde GPS.

> Du kan se hvor din telefon "gætter" og hvor den rent faktisk logger data.
> Ser det ud som det gør med de to C905 telefoner jeg har haft nu, så
> gætter den mere end den logger data....!

Sjovt, nu har jeg lige kigget en 3 timers logfil igennem og der er ingen
forskel på hvordan den logger de enkelte positioner.

> Det er grafer fra nogle ture jeg har liggende, der er det meget mere
> tydeligt hvad det er dersker, end det er bare ved at kikke på XML filen.

Eksporter din logning til en fil og overfør til din computer. Filen hedder
..gpx og indeholder XML.

> Så mit standpunkt står stadig ved magt, har man brug for GPS´en så køb
> ikke en C905, ALDRIG en C905...!

Det forstår jeg godt, det lyder som om du ikke aner hvad du har med at gøre
;)

> Jeg vil medgive dig at bruger man eks. google-earth, så ser det
> umidelbart ud som om at telefonen virker rimeligt på GPS´en, men bruger
> man det indbyggede "tracker"-program så virker den overhovedet ikke...!

Hvilket formentlig er fordi programmet er ringe lavet.

Fra : PD

Dato : 25-05-09 20:34

Hej H.S., og NG´ere.

> Ja, og det har ind i mellem problemer med at holde GPS forbindelsen. Det er
> kun når Tracker programmet er aktivt det sker.

Som netop er den fejl jeg beskriver, flot at du også her giver dig, og
giver mig ret...

> Før du griner alt for megeså husk lige på at selv f.eks. en Garmin GPS til
> bil kan have problemer med at finde GPS.

Nå ser man det, min Garmin har ellers aldrig problemer med at låse fast
på satelitter...

> Sjovt, nu har jeg lige kigget en 3 timers logfil igennem og der er ingen
> forskel på hvordan den logger de enkelte positioner.

Du kan da bare bruge denne side, så behøver du ikke at læse data selv...
http://www.gpsvisualizer.com/

> Eksporter din logning til en fil og overfør til din computer. Filen hedder
> .gpx og indeholder XML.

Ja da, og overfør dem til ovenstående side, så klare den
databehandlingen for dig...

http://www.gpsvisualizer.com/profile_input

Sæt X til Time og Y til Speed, så skal du bare se....

> Det forstår jeg godt, det lyder som om du ikke aner hvad du har med at gøre
> ;)

*LOL* Hvis du mener at GPS´en i C905 er brugbar på eks.
tracker-programmet, så er det jo dig der ikke aner hvad du har med at
gøre...

Læs hvad du selv skriver i toppen af dit svar "det har ind i mellem
problemer med at holde GPS forbindelsen", det er da IKKE brugbart...
Specielt ikke når den er helt stabil på flere af de andre S/E-modeller...

> Hvilket formentlig er fordi programmet er ringe lavet.

Men det er jo efter dit eget "ekspert-udsagn helt ens software og
hardware i de forskellige modeller, eller har du glemt at du har sagt det ??
Og tracker-programmet er indbygget i både C702, W760, C905 og iøvrigt
også i W715, og i ihvertfald i C702 og i W760 fungerer det fint...

Hvis der er programmer i en telefon, skal de så ikke kunne bruges ??
Var det også i orden hvis det var SMS-modulet der ikke fungerede i din
telefon ??
- eller hvis telefonbogen måske ikke var stabil ??

*LOL*

C905 er og bliver en dårlig telefon, så simpelt er det...
- havde jeg bare vidst det inden købet, så havde jeg valgt en anden...

--
P.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-09 22:31

PD <pd@uno.dk> wrote in news:4A1AF295.5040007@uno.dk:

> Som netop er den fejl jeg beskriver, flot at du også her giver dig, og
> giver mig ret...

Jeg giver mig ikke. Jeg har hele tiden sagt at den ind i mellem har
problemer, bl.a. med det omtalte program. Du er bare så opsat på at
kritisere telefonen at du ikke opdager det ;)

> Nå ser man det, min Garmin har ellers aldrig problemer med at låse
> fast på satelitter...

Jamen godt for dig - jeg har oplevet at køre fra Odense centrum og helt ud
til motorvejen før den fangede satteliter. Men det er nok bare dårlig
software ikke? ;)

> Du kan da bare bruge denne side, så behøver du ikke at læse data
> selv... http://www.gpsvisualizer.com/

Og den side kan se hvornår telefonen har gættet? eller ved du bare ikke
hvad tracker programmet egentlig gør? Den kan jo ikke gøre det bedre end de
data den får. Når dataene bliver mindre præcise bliver loggen dårligere.
Det er simpelt. At den ikke kan levere meterpræcision hele tiden er ingen
overraskelse, du kræver for meget af din telefon. Og nej, jeg påstår ikke
at C905 er perfekt til jobbet selvom du gerne vil læse det som om jeg gør
:)

> Ja da, og overfør dem til ovenstående side, så klare den
> databehandlingen for dig...

> http://www.gpsvisualizer.com/profile_input

> Sæt X til Time og Y til Speed, så skal du bare se....

Se hvad? at sitet på magisk vis finder flere informationer end der står i
filen? ;) Du bliver simpelthen snart nød til at forklare hvordan det er du
kan se at telefonen "gætter" istedet for at logge.

> *LOL* Hvis du mener at GPS´en i C905 er brugbar på eks.
> tracker-programmet, så er det jo dig der ikke aner hvad du har med at
> gøre...

Du kommer med en masse anklager mod logningen uden at kunne fortælle hvad
det er der er galt. Du påstår den gætter og at det kan ses i logfilen - det
er faktuelt forkert, du kan ikke se det du påstår i logfilen. Du kan se
upræcise logninger og det har jeg aldrig modsagt. Du virker ikke til at
vide hvordan logformatet egentlig fungerer og hvad tracker programmet
eksporterer for dig - du har i hvert fald endnu ikke underbygget din
påstand.

> [...]
> problemer med at holde GPS forbindelsen", det er da IKKE brugbart...
> Specielt ikke når den er helt stabil på flere af de andre

Du er velkommen til at købe de andre modeller. Jeg har ikke oplevet
problemer andet end med tracker programmet - så mon ikke det viser sig at
din kritik i virkeligheden er kritik af trackerprogrammet og at det
muligvis bruger for mange ressourcer til at GPS'en kan virke ordentligt.
Seriøs kritik er velkommen - du begynder at råbe mere og mere.

> [...]
> det ?? Og tracker-programmet er indbygget i både C702, W760, C905 og
> iøvrigt også i W715, og i ihvertfald i C702 og i W760 fungerer det

Den første C905 jeg havde var uden Tracker programmet. På det tidspunkt
havde C702 den allerede.

Jeg ved ikke hvornår jeg er blevet ekspert på SonyEricsson telefoner - jeg
har ikke glemt hvad jeg har skrevet og som du udemærket ved omtalte jeg GPS
softwaren. At tracker programmet sikkert også er stort set - hvis ikke
fuldstændig - identiske betyder ikke at de fungerer lige godt på alle
hardware platforme.

> [...]
> telefon ??
> - eller hvis telefonbogen måske ikke var stabil ??

Det er så her du viser hvor lavt et niveau du befinder dig på.

> C905 er og bliver en dårlig telefon, så simpelt er det...
> - havde jeg bare vidst det inden købet, så havde jeg valgt en anden...

Det bliver vi så ikke enige om og fred være med det.

Fra : PD

Dato : 28-05-09 22:47

Hejsa NG´ere...

> Jeg giver mig ikke. Jeg har hele tiden sagt at den ind i mellem har
> problemer, bl.a. med det omtalte program. Du er bare så opsat på at
> kritisere telefonen at du ikke opdager det ;)

Fair nok, du "hylder" så åbenbart ikke C905, og siger vel så heller ikke
om GPS´en "Sjovt, den virker da fint i min C905..."

> Jamen godt for dig - jeg har oplevet at køre fra Odense centrum og
helt ud
> til motorvejen før den fangede satteliter. Men det er nok bare dårlig
> software ikke? ;)

Det er jo dig de er GPS-"eksperten", og dig der sagde at softwaren (og
hardwaren iøvrigt) var ens i alle S/E telefonerne, husk nu det...
"Sjovt, det er sandsynligvis præcis det samme GPS udstyr og software i
alle 3 telefoner"
Og nej, jeg tror da bare at din Garmin GPS er noget gammelt skrammel,
hvor modtageren ikke virker længere...
- min virker derimod 100%, og har en fin nøjagtighed...
Og ikke engang kun sporadisk som C905´eren...

> [...]
end de
> data den får. Når dataene bliver mindre præcise bliver loggen dårligere.

Ja da selvfølgelig, og så viser Tracker-softwaren i din telefon med en
tyndere mørkerød streg, at du da nok har løbet lige over en mark, eller
igennem 7 huse, men gætter nej det gør den selvfælgelig ikke, den viser
bare at det er sådan at det hæmger sammen, ud fra de få data den engang
imellem modtager, og det ligner så gæti softwaren, og i bedste fald
meget fejlagtige gæt !

> At den ikke kan levere meterpræcision hele tiden er ingen
> overraskelse, du kræver for meget af din telefon.

Jeg kræver skam ikke andet end at den medleverede software virker, og at
Telefonen kan holde satelitterne fast på stortset samme måde som min
C702 kan, men det kan C905 altså på ingen måde...
Bemærk igen lige at min C702 sagtens kan, "det der" jeg efter din mening
ikke må forlange af en telefon !!
- og endda at C702 sagtens kan, selv når den ligger i min jakkelomme, og
ikke på nogen måde holdes optimalt !
OG iøvrigt at min kones W760 også fint tracker, når man har den liggende
i lommen, og løber en tur...
Men det er selvfølgelig mig der kræver urimeligheder af min telefon, for
hvorfor skal GPS´en dog virke i en større og dyere model, når den gør i
de mindre modeller ??
- og hvorfor skal man tro at el-ruderne virker i den nye store nye
mercedes, bare fordi de virker i de mindre og ældre modeller ??

DU vil åbenbare gerne have programmer og features der reelt ikke virker,
JEG derimod er så "underlig" at hvis jeg køber en ting pga. en feature,
så forventer jeg også at denne feature er brugbar...

Havde de bare udeladt trackeren i telefonen, så havde jeg også valgt en
anden telefon.
- men det har de ikke, og så SKAL den også virke til det den er
designet, så simpelt er det !!

> Og nej, jeg påstår ikke
> at C905 er perfekt til jobbet selvom du gerne vil læse det som om jeg
gør
> :)

Nej, du påstår bare at den "virker fint", der er jo stor forskel...

> [...]
er du
> kan se at telefonen "gætter" istedet for at logge.

Nej,men du kan da se hvor telefonen ikke logger, for det gør den nemlig
ikke i store perioder.
- og det kan bare meget lættere ses på den graf som du kan få ud via
eks. den side jeg linkede til tidligere...

> Du virker ikke til at
> vide hvordan logformatet egentlig fungerer og hvad tracker programmet
> eksporterer for dig - du har i hvert fald endnu ikke underbygget din
> påstand.

Det er dig der ikke vil køre din track-data igennem den hjemmeside, og
se alle de døde områder hvor din telefon ikke loggede...
- hvis du så bare ville det, så kunne du selv se hvad det er jeg taler om...
Men nej det har Hr. H.S. ikke lige lyst til, og da der ikke er nogen
binaer gruppe længere (Hvor er den mon i grunden blevet af ?? oh
well...) så kan jeg desværre ikke umidelbart vise dig hvad det er jeg
taler om...

Men pas bare på, for sidste gang jeg var ude at løbe med min C905 så
satte jeg også lige hastighedsrekord ved samme lejlighed...
503km/t på et stræk af ca. 500m, ud af min 15km tur, så pas på der
ude... Kik dig godt for inden du går over vejen, jeg kan være ude at
løbe en tur i dit område en dag... *LOL*

> [...]
ordentligt.
> Seriøs kritik er velkommen - du begynder at råbe mere og mere.

Nej, jeg råber skam ikke, jeg morer mig helt vildt...

> [...]
> softwaren. At tracker programmet sikkert også er stort set - hvis ikke
> fuldstændig - identiske betyder ikke at de fungerer lige godt på alle

Du foregiver bare at "de da bør virke ens" når de nu er lavet af samme
hard og software.
Læs dit eget svar fra d. 23 maj kl. 17:11

> Det er så her du viser hvor lavt et niveau du befinder dig på.

Spændende... Hvor er den store forskel da ??

Det er da alt sammen programmer der ligger indbygget i telefonen ab
fabrik, er det ikke ??

Dit nye mpeg4 TV, skal måske heller ikke nødvendigvis kunne vise
udsendelser udsendt i mpeg4 ??
Bare det kan vise noget på skærmen, så er hovedformålet med tv´et jo
opfyldt, ikke ??

Jeg vender tilbage senere, når jeg har bedre tid med en spændende mail
jeg har modtaget idag, om netop C905 og de der GPS-problemer.

Sidst men ikke mindst, så var det da heldigt at de i den test i Kontant
i aften havde valgt en S/E model der havde et bare nogenlunde
GPS-signal, en W760, havde de valgt en C905 så havde den fået en
dårligere testen Nokia´en...

Min C905 er blevet byttet nu, og der er en W715 på vej til mig i stedet,
så det er bare helt perfekt...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-05-09 23:26

PD <pd@uno.dk> wrote in

> Fair nok, du "hylder" så åbenbart ikke C905, og siger vel så heller
> ikke om GPS´en "Sjovt, den virker da fint i min C905..."

Den virker fint til det formål jeg bruger den til.

> helt ud
>
> Det er jo dig de er GPS-"eksperten", og dig der sagde at softwaren (og
> hardwaren iøvrigt) var ens i alle S/E telefonerne, husk nu det...

Nu er hardwaren meget mere end bare GPS'en og jeg har aldrig sagt at
hardwaren var identisk. Meget af den er nok temmelig ens og GPS chippen er
sikkert også den samme. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle huske noget
andet end hvad jeg rent faktisk har sagt.

> Og nej, jeg tror da bare at din Garmin GPS er noget gammelt skrammel,
> hvor modtageren ikke virker længere...
> - min virker derimod 100%, og har en fin nøjagtighed...

Hvis jeg så skulle tage din logik med C905´eren og overføre til denne
situation så skulle alle Garmin enheder være noget lort på trods af du ikke
har oplevet problemer. Kan du se problemet?

> [...]
> den viser bare at det er sådan at det hæmger sammen, ud fra de få data
> den engang imellem modtager, og det ligner så gæti softwaren, og i

Nå det er det du har misforstået - Trackeren tegner en streg mellem de
punkter hvor den har haft GPS position. Hvis du flytter dig uden at den
modtager GPS data så bliver der lige pludselig langt mellem de loggede
punkter. Når den ikke ved hvordan du har bevæger dig mellem de to punkter
så kan den ikke gøre andet end bare at tegne en streg (den kunne
selvfølgelig også bare lade være med at tegne noget men det ville du nok
også brokke dig over). Det er faktisk præcis det samme den gør når den
tegner dine andre bevægelser, der ligger punkterne bare tættere. Du kan
også opleve at stregen f.eks. skifter fra side til side på en vej eller
pludselig ind i en have. Det skyldes alt sammen manglende eller upræcise
GPS data. Din Garmin har heller ikke altid perfekt signal men den går ud
fra du befinder dig på en vej så den laver ikke tricket med at du pludselig
hopper ind i en have - til gengæld kan du opleve at den gætter på den
forkerte vej hvis du kører på en vej hvor der er en anden vej meget tæt på.

> Bemærk igen lige at min C702 sagtens kan, "det der" jeg efter din
> mening ikke må forlange af en telefon !!

Nu begynder du igen at opfinde ting du tror jeg mener. Det gider jeg ikke
engang kommentere yderligere på.

> DU vil åbenbare gerne have programmer og features der reelt ikke
> virker, JEG derimod er så "underlig" at hvis jeg køber en ting pga. en
> feature, så forventer jeg også at denne feature er brugbar...

Se ovenfor.

> Havde de bare udeladt trackeren i telefonen, så havde jeg også valgt
> en anden telefon.
> - men det har de ikke, og så SKAL den også virke til det den er
> designet, så simpelt er det !!

Det havde de faktisk i begyndelsen - den var ikke med i den første C905 jeg
havde.

> Nej, du påstår bare at den "virker fint", der er jo stor forskel...

Den virker fint til det jeg bruger den til - f.eks. GeoTagging af
billeder og at finde vej.

> [...]

> - og det kan bare meget lættere ses på den graf som du kan få ud via
> eks. den side jeg linkede til tidligere...

Og det har, som jeg forklarer dig ovenfor, intet at gøre med om telefonen
gætter, den mangler bare GPS signal.

> Det er dig der ikke vil køre din track-data igennem den hjemmeside, og
> se alle de døde områder hvor din telefon ikke loggede...

Igen, du påstår telefonen gætter - det gør den ikke - den opfører sig
præcis som den skal når den ikke har data at logge.

> Nej, jeg råber skam ikke, jeg morer mig helt vildt...

Jamen det er da godt du morer dig, godt for dig at du kan more dig over at
du har misforstået hvordan din telefon arbejder.

> Du foregiver bare at "de da bør virke ens" når de nu er lavet af samme
> hard og software.
> Læs dit eget svar fra d. 23 maj kl. 17:11

Du er langt ude hvis du mener jeg bliver ekspert på SE telefoner fordi jeg
logisk slutter at når man laver tre telefoner med ca. samme hardware og ca.
samme software så bør de virke nogenlunde ens.

Fra : PD

Dato : 30-05-09 19:35

*LOL*

Din C905 har en alt for ringe modtager, og den modtager slet ikke data
nok til at være fungerende på tracker-programmet, længere er den sådan
set ikke...
Jeg har nu haft to, og ingen af dem har fungeret.
En tekniker hvor telefonen er købt har kikket på et par stykker mere, og
kunne ikke finde en der var bedre!!
Bemærk iøvrigt at det ikke engang er telefoner fra samme batch der er
kontrolleret, da det var med forskellig branding.

Så udgangen er blevet at jeg nu har fået en W715, og tænk dig...
Den modtager et stabilt signal, trackeren fungerer glimrende, og på en
158km tur (i bil godtnok, selv om jeg jo ifølge min gamle C905 kan løbe
503km/t), har den tracket hele turen og den har fungeret fint... Ingen
udfald overhovedet...
Så kald det data den ikke modtager, kald det hvad du vil, det spændende
er nok nærmere HVORFOR C905 ikke modtager data lige så godt som alle de
andre fra S/E...

Vores C702, W760 og W715 lå ved siden af hinanden på hele turen, og alle
tre kørte helt som de skulle...
Mine forsøg med C905´erne i samme bil tidligere viste at de højst havde
virket ca. 50% af tiden sammenlagt, og resten af tiden var det bare uden
signal overhovedet...
Det samme på mine løbeture og cykelturer, der er det kun C905 der ikke
modtager et ordenligt signal...

Og så pyt med at hr. HS gerne vil have en telefon der ikke virker, smag
og behag er selvfølgelig, og HELDIGVIS forskelligt...

Info:
W715 har de gange vi har prøvet, kunne låse fast på positioner på ca. 10
sekunder, hvilket er ca. den halve tid af hvad C702 og W760 bruger...
W715 har meget imponerende (syntes jeg) flere hange idag låst fast
indendørs forskellige steder i landet, med 4-6 aktive satelitter
hvergang, og med en nøjagtighed på ca. 2-3 mtr.

Så tilbage til anbefalingen til spørgeren:

Jeg kan anbefale følgende telefoner, hvis GPS er vigtig:
W715
W760
C702
- men ikke C905, ALDRIG C905 hvis GPS´en er en vigtig ting...!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-09 00:10

PD <pd@uno.dk> wrote in

> *LOL*
> Og så pyt med at hr. HS gerne vil have en telefon der ikke virker

Jeg gider sådan set ikke bruge mere tid på den nedladende holdning du
præsenterer. Når du ikke engang kan holde dig over et niveau hvor du bliver
nød til at opfinde ideer og påstå de er mine er der ingen grund til at
spilde tid på at debattere med dig. Ærgeligt, vi kunne sikkert få en meget
god snak ud af det hvis du tog det seriøst.

Fra : PD

Dato : 31-05-09 09:57

*LOL* igen igen...

Du vil ikke forholde dig til det faktum at din telefon ikke har en
stabilt fungerende GPS-modtager, men du kæmper og kæmper for at
retfærdiggører at du alligevel har den model, for desværre kom til at
sige at din virkede fint.
Du skulle bare tage og holde dig til fakta, som er at C905 har en
design-fejl der gør at GPS´en ikke er brugbar.

Læs på nettet, kik på dine egne logs, eller lav nogle logs hvis du ikke
har nogle, kik på ditto fra andre modeller af samme fabrikant, og bedøm
så selv, men gør det dog seriøst for en gangs skyld !
En helt simpel ting du også kan gøre, om ikke andet så for dig selv, var
at gå ind i service-menuen på din C905 ( *>*<<*<* ) og se nærmere på din
GPS...
Sansynligheden taler for at den 8 ud af 10 gange laver en time out error
inden den når at finde satelitter. Her taler jeg ud fra egne erfaringer
og ud fra hvad jeg sjovt nok også kan læse flere steder på nettet...
(Igen er Google din ven)
Læg evt. en C905, en W760, en W715 og en C702 ved siden af hinanden i
vinduet, gå ind i servicemenuen opg start så GPS-delen samtidig...
- når du har prøvet det nogle gange vil det gå op for dig at uanset
hvordan du så vender og drejer din C905, så er den langt LANGT dårligere
til at fange GPS signalerne.

Og stop så med latterlige bemærkninger som: "Sjovt, den virker da fint i
min C905..." når du jo inderst inde udemærket ved at det slet ikke
forholder sig sådan, det lyser jo klart ud af dine indlæg, hvilket jeg
har gjort dig opmærksom på tidligere...

Men nej, så vil hr. HS hellere holde sig før ørene, lukke sine øjne og
sige LA LA LA LA LA højt for sig selv...
- og fint nok med det hr. HS , sådan er der jo nogle mennesker der
opfører sig, alt hvad de selv har er guld, uanset at de inderst inde
udemærket ved at det slet ikke forholder sig sådan...

*LOL*

Lige for at slå det fast en sidste gang:

Fungerende SonyEricsson GPS telefoner:
C702
W760
W715

Ikke fungerende SonyEricsson GPS telefoner:
C905 - og S/E ved det rent faktisk udemærket ifølge et svar jeg har fået
fredag fra en svensk tekniker ansat hos S/E !

Jeg har samlet egne erfaring med netop GPS´en i alle fire ovennævnte
modeller 2 stk C702, 1 stk W760, 2 stk W715 og 2 stk C905, og har derfor
en rimelig udemærket forudsætning for at sammenligne dem.
Min kone købte også en W715 igår (derfor er det nu allerede 2 stk jeg
har erfaring med), den har jeg haft med ude at køre og bagefter på en
løbetur her til morgen, og tænk... den virker også perfekt !