Anbefaling af mobiltelefon til 75 årig kvi~
Fra : Jan Viegand

Dato : 19-04-09 12:44

Hej alle

Min mor fylder 75 år og ønsker sig bla. en ny mobiltelefon.

Kravene er:
- Let at bruge
- Ikke for små taster
- Godt display
- God SMS-funktion
- Kamera
- Gerne lidt smart

Forslag? Jeg regner med at den bliver købt uden abonnement.

Tak.

Mvh.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-09 14:00

Jan Viegand skrev:

> Min mor fylder 75 år og ønsker sig bla. en ny mobiltelefon.

Jeg har givet min mor en mobil. Hun er nu på den tredje af
slagsen som alle har været 'almindelige'. Jeg har fortrudt at jeg
ikke købte en ældremobil til hende sidste gang hvor de var kommet
frem. Hendes fingre kan næsten ikke betjene en almindelig mobil.
Men så er hun da også 90 år gammel.

Er din mor vant til en mobil? Er du sikker på at hun har brug for
kameraet?

Jeg ville anbefale den Doro ældremobil der har en telefonliste
(100 numre). Den billigste har kun 4 taster til 4 numre.

   Doro HandleEasy 328gsm

http://www.pricerunner.dk/pl/1-1112241/Mobiltelefoner/Doro-HandleEasy-328gsm-Sammenlign-Priser

Den har ikke kamera.

--
Bertel

Fra : Jan Viegand

Dato : 19-04-09 16:16

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg ville anbefale den Doro ældremobil der har en telefonliste
> (100 numre). Den billigste har kun 4 taster til 4 numre.

> [...]

Hej Bertel

Tak for rådet. Min mor er vant til mobiltelefoner, så denne er nok for
primitiv. Den får heller ikke så god anmeldelse her:
http://www.mobiltest.dk/anmeldelse/262/doro-handleeasy-328gsm-test

Men en mulighed vi kan overveje.

Mvh.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-09 16:29

Jan Viegand skrev:

> Tak for rådet. Min mor er vant til mobiltelefoner, så denne er nok for
> primitiv.

Okay. Så vil jeg anbefale en SE T280i. Det var den jeg købte til
min mor, og den er smart og kan hvad man har brug for. Knapperne
er gode.

https://web.telmore.dk/shop/shop.do?shopUrl=product.action&code=01009032367&minUsage=99&name=sony-ericsson-t280i

En rar ting er at tænd-sluk-knappen er stor og sidder på
forsiden. De meget små kuglepenshuller foroven på flere mobiler
er svære for gamle fingre at betjene.

Hvis hun er vant til andre mærker en SE, er det måske ikke så
godt.

--
Bertel

Fra : Peter Hansson \(7870~

Dato : 19-04-09 18:32

> Okay. Så vil jeg anbefale en SE T280i. Det var den jeg købte til
> min mor, og den er smart og kan hvad man har brug for. Knapperne
> er gode.
Hej!

Har en SE T290i liggende. Den er som ny. Med lader og 100% ok. Ikke låst.

Den har det man skal bruge uden for mange dikkedarer.

Din for 125 kr. + 25kr. i porto.

PH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-09 20:02

Peter Hansson (7870) skrev:

> Din for 125 kr. + 25kr. i porto.

Jeg mangler skam ikke mobiler.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 20-04-09 05:48

Jan Viegand wrote:
> Hej alle
>
> Min mor fylder 75 år og ønsker sig bla. en ny mobiltelefon.
>
> Kravene er:
> - Let at bruge
> - Ikke for små taster
> - Godt display
> - God SMS-funktion
> - Kamera
> - Gerne lidt smart

Jeg vil anbefale en Nokia 3110 Classic. Den opfylder alle kravene og så er
den "billig"

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.cyberindian.net/wp-content/uploads/nokia-3110-classic.jpg&imgrefurl=http://www.cyberindian.net/2007/08/04/nokia-3110-classic-mobile-phone/&h=547&w=460&sz=26&tbnid=ULgJeu2qZijTQM::&tbnh=133&tbnw=112&prev=/images%3Fq%3Dnokia%2B3110&hl=da&usg=__qF6pXfD2rH5pa3Q2_2iavtDwZYI=&ei=Av7rSa-WOcK4-QaRq-jLBQ&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image

Den eneste anke, er, at tasterne er lidt hårde at trykke på, men ellers er
de store og gode.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-09 07:46

Per skrev:

> Jeg vil anbefale en Nokia 3110 Classic. Den opfylder alle kravene og så er
> den "billig"

Den er ikke nem at tænde, og den har problemer med
batterilevetiden.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 20-04-09 19:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den er ikke nem at tænde, og den har problemer med
> batterilevetiden.

Huh ?

Jeg har en selv som arbejdsmobil og kan slet ikke genkende det du skriver.

Den holder strøm i dagevis 3-4 døgn ved normal brug - det synes jeg er mere
end rigligt.
Jeg har heller ikke nogen problemer med at tænde den - der er en stor rød
knap man skal trykke på og så er den der ?

Jeg har derimod en N82 som privat tlf. og den holder til gengæld ikke strøm
længe - max et par døgn.

mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-09 23:07

Per skrev:

> Jeg har en selv som arbejdsmobil og kan slet ikke genkende det du skriver.

Jeg troede at det var den 'rigtige' 3110. Jeg kan se efter en
søgning at den er lavet helt om. Så ved jeg ikke noget om den.

> Den holder strøm i dagevis 3-4 døgn ved normal brug - det synes jeg er mere
> end rigligt.

Jeg tænkte ikke på strømmen fra dag til dag, men på at batteriet
(i de gamle modeller) ikke holdt ret længe (under et år?). Jeg
ved ikke noget om nutidige Nokiamodeller.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-09 01:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg troede at det var den 'rigtige' 3110. Jeg kan se efter en
> søgning at den er lavet helt om. Så ved jeg ikke noget om den.

> Jeg
> ved ikke noget om nutidige Nokiamodeller.

Mener du seriøst at du troede der blev foreslået en 10 år gammel telefon?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-09 07:55

Esben von Buchwald skrev:

> Mener du seriøst at du troede der blev foreslået en 10 år gammel telefon?

Det er ikke 10 år siden jeg købte den som den første mobil til
min mor.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-09 11:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke 10 år siden jeg købte den som den første mobil til
> min mor.

Meget muligt, men i 1999 købte jeg en Nokia 6150 som var generationen
nyere, og jeg kan se at 3110 kom i 1997... Det er 12 år siden
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_3110

Regnede du seriøst med at det var den der blev anbefalet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-09 16:51

Esben von Buchwald skrev:

> Regnede du seriøst med at det var den der blev anbefalet?

Ja, jeg følger ikke ret meget med i mobiludviklingen, og selv har
jeg kun SE-mobiler.

--
Bertel

Fra : \(6400\) Anders F.

Dato : 21-04-09 05:21

> [...]
>
> Den eneste anke, er, at tasterne er lidt hårde at trykke på, men ellers er

Hvad skal hun bruge kameraet til, de er somregel ikke særligt gode i mobil
telefonerne alligevel ?.

Kunne hun se bort fra kameraet, så er den gode gamle klassiker 3510i en
mulighed.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-09 11:32

(6400) Anders F. wrote:
> Hvad skal hun bruge kameraet til, de er somregel ikke særligt gode i mobil
> telefonerne alligevel ?.

Kommer an på hvilke telefoner du ser på. Selvfølgelig vil det aldrig
være spejlrefleks niveau men f.eks. Nokia N82 tager sgu fine billeder
til onlinebrug

> Kunne hun se bort fra kameraet, så er den gode gamle klassiker 3510i en
> mulighed.

Nu er kameraet lige så standard i moderne telefoner som SMS funktionen,
og ikke noget man betaler ekstra for mere - de billige modeller til 400
kr har også kamera

Fra : \(6400\) Anders F.

Dato : 21-04-09 11:48

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke noget man betaler ekstra for mere - de billige modeller til 400 kr

Der findes stadigvæk mobiler uden kamera....

Spørgsmålet er også, hvad en kvinde på 75 år skal bruge et kamera til, ud
over selv. at tage billeder...?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-09 13:03

(6400) Anders F. wrote:

> Der findes stadigvæk mobiler uden kamera....
>
> Spørgsmålet er også, hvad en kvinde på 75 år skal bruge et kamera til, ud
> over selv. at tage billeder...?

Men er der nogen grund til at gå efter en telefon uden kamera, når
kameraet ikke i sig selv udgør nogen ulempe/merpris, og udvalget af
telefoner med kamera er større?

Fra : \(6400\) Anders F.

Dato : 21-04-09 13:16

> Men er der nogen grund til at gå efter en telefon uden kamera, når
> kameraet ikke i sig selv udgør nogen ulempe/merpris, og udvalget af
> telefoner med kamera er større?

Om der er behov for et kamera, er vel noget man selv kan tage stilling til.

Kender mange der ikke har de nyeste mobiler, netop fordi deres behov, kun er
at kunne ringe og evt. sende en SMS i ny og næ, og i sådan et tilfælde er
det komplet unødvendigt med et kamera.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-09 14:28

(6400) Anders F. wrote:

> Om der er behov for et kamera, er vel noget man selv kan tage stilling til.

Men selv om der ikke er et behov for et kamera, er det ikke noget man
aktivt behøver at undgå at få med.

> Kender mange der ikke har de nyeste mobiler, netop fordi deres behov, kun er
> at kunne ringe og evt. sende en SMS i ny og næ, og i sådan et tilfælde er
> det komplet unødvendigt med et kamera.

Men nu snakker vi om en person som skal ud og have en ny telefon. En
kendsgerning er at kamera er standard i næsten alle telefoner og er ikke
noget som man "betaler ekstra" for at få med. Derfor vil det være
direkte tåbeligt at gå uden om telefoner med kamera, da man så går på
kompromis med det udvalg af telefonmodeller som kan være potentielle.

Nu skal jeg skære det ud i pap:

Kig på de parametre som er relevante (pris, brugervenlighed, størrelse
osv) og se bort fra resten!

Hvis det er vigtigt for dig at en telefon kan tage billeder, er kameraet
en relevant parameter, da man så bør gå efter telefoner med kamera
(logisk nok).

Hvis det IKKE er vigtigt om den kan tage billeder, er kameraet IKKE en
relevant parameter, da du er lige godt stillet om telefonen har kamera
eller ej.

I det tilfælde at telefoner med kamera var væsentligt dyrere end andre
(som for 5 år siden), ville kameraet automatisk have indflydelse på
pris-parametren, således at telefoner med kamera automatisk ville være
mindre interessante hvis man ikke ønskede dette.

Men i dag gør det ingen forskel, kameraet er så at sige "gratis" på de
billige telefoner

Fra : \(6400\) Anders F.

Dato : 21-04-09 15:37

> [...]
> mindre interessante hvis man ikke ønskede dette.
>
> Men i dag gør det ingen forskel, kameraet er så at sige "gratis" på de

Vi er heldigvis forskellige alle sammen !
- Det vil da være røvsygt hvis vi var ens alle sammen.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-04-09 16:49

(6400) Anders F. wrote:

> Vi er heldigvis forskellige alle sammen !
> - Det vil da være røvsygt hvis vi var ens alle sammen.

Når man ikke længere har nogle argumenter, kan man altid tale udenom :)

Fra : \(6400\) Anders F.

Dato : 21-04-09 16:59

> Når man ikke længere har nogle argumenter, kan man altid tale udenom :)

Det er sgu ikke for at tale udenom.....

Fra : Karsten

Dato : 21-04-09 03:59

"Jan Viegand" <jv@FJERNjanviegand.dk>skrev:

> [...]
>- Kamera
>- Gerne lidt smart
>Forslag? Jeg regner med at den bliver købt uden abonnement.

Har lige købt en Nokia 2760 klaptlf. til min gamle onkel i Bilka ,
ingen knapper på siden de krogede fingre kan påvirke, og det
er bare lukke op når den ringer og klappe i når samtalen er forbi.