Nokia N82 - spørgsmål vedr. GPS'en ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 16-04-09 20:49

Jeg er den glade ejer af en Nokia N82, men jeg har aldrig fået GPS'en til at
virke rigtigt, da den (vist nok) kræver, at man er på Internettet med
mobilen, og det er jeg normalt ikke. Jeg har dog prøvet i den første uge jeg
ejede telefonen, hvor internetforbindelsen var gratis. Men så stoppede det.

En af mine venner har en nyere Nokia-mobil med GPS og han hævder, at den har
et indbygget kort over Danmark, og at den derfor ikke hele tiden behøver at
downloade kort. Det gør den meget billigere at bruge. Men på N82 er det
(vist nok) anderledes. Her er kortet ikke indbygget, men skal hele tiden
downloades. Derfor et par spørgsmål:

1. Er det ikke rigtigt, at man hele tiden skal downloade kort via nettet for
at få GPS'en til at virke?

2. Er det ikke rigtigt, at en sådan download koster ca. 5 kr. pr. MB, og at
en times bruges af mobilens GPS derfor let kan koste 20-30 kroner (hvis man
ikke har et abonnement med fast månedsbetaling)?

3. Er det derfor ikke rigtigt, at denne indbyggede mobil-GPS i realiteten
ikke er meget værd, da den er alt for dyr at bruge?

4. Er der nogen mulighed for at downloade og installere kort over Danmark en
gang for alle, så den løbende downloadpris undgås?

v.h.
Jakob

Fra : Niels

Dato : 16-04-09 21:02

Hej, jeg har en N95 8gb. jeg giver 2.50 kr. pr mb. Bruger jævnligt
google maps, og det bruger altså ikke ret meget. jeg tror ikke en times
brug kommer over et par kroner. Pas dog på, brug det ikke i udlandet med
de priser der er lige nu.

Der er muglighed for at installere kort, så den ikke skal hente hele
tiden, Garmin, Tom tom, og sikkert andre.

http://www.pcworld.dk/blog/GPS-bloggen/1795

Mvh. Niels

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 16-04-09 21:35

Jakob Munck wrote:

> 4. Er der nogen mulighed for at downloade og installere kort over
> Danmark en gang for alle, så den løbende downloadpris undgås?

Ja med Nokia Map Loader:
http://www.nokia.dk/udforsk-tjenester/maps/download/nokia-map-loader

Det ser dog ud til, at nyeste version ikke fungerer sammen med
NSeries PC Suite så man skal i stedet bruge den almindelige
PC Suite, der også fungerer fint på N-modellerne.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-04-09 22:10

> [...]
> NSeries PC Suite så man skal i stedet bruge den almindelige
> PC Suite, der også fungerer fint på N-modellerne.

Det lyder jo godt. Men hvad koster det at downloade et kort over Danmark på
denne måde? Jeg har ikke kunnet se nogen pris på hjemmesiden.

v.h.
Jakob

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 16-04-09 22:18

Jakob Munck wrote:
> Det lyder jo godt. Men hvad koster det at downloade et kort over
> Danmark på denne måde? Jeg har ikke kunnet se nogen pris på
> hjemmesiden.

Selve kortene koster ikke noget.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-09 22:19

Jakob Munck wrote:

> Det lyder jo godt. Men hvad koster det at downloade et kort over Danmark på
> denne måde? Jeg har ikke kunnet se nogen pris på hjemmesiden.

Medmindre din PC er koblet på en forbrugsafregnet internetforbindelse,
koster det dig ikke noget. Map downloaderen henter jo bare kort-dataene
ned på din PC og overfører dem derefter til din telefon

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-09 22:27

Jakob Munck wrote:
> Jeg er den glade ejer af en Nokia N82, men jeg har aldrig fået GPS'en til at
> virke rigtigt, da den (vist nok) kræver, at man er på Internettet med
> mobilen, og det er jeg normalt ikke.

Du blander begreberne sammen. GPS er den lille modtager som sidder i
telefonen og får signaler fra satellitter, og udregner din position.

Det vi snakker om her, er kort/navigationssoftware.

Lidt ligesom at en printer udskriver bogstaver på papir, men det er et
tekstbehandlingsprogram som du bruger til at bestemme hvad der skal
udskrives. Her er det GPSen der giver en position, og
navigationssoftwaren som vælger hvordan det vil bruge disse data, og
hvad der skal vises til dig.

> Jeg har dog prøvet i den første uge jeg
> ejede telefonen, hvor internetforbindelsen var gratis. Men så stoppede det.

Under Værktøjer -> Forbindelse -> forbindelsesstyring kan du se hvor
mange data der hentes/sendes fra din telefon. Prøv at åbne enten nokias
eget kortprogram eller installere google maps og se hvor meget det
trækker - så kan du regne din trafikpris ud

> 1. Er det ikke rigtigt, at man hele tiden skal downloade kort via nettet for
> at få GPS'en til at virke?

Det afhænger af den navigationssoftware du bruger.
Som de andre skriver, så kan du hente kortdata til Nokias eget
kortprogram ned via PCen

> 2. Er det ikke rigtigt, at en sådan download koster ca. 5 kr. pr. MB, og at
> en times bruges af mobilens GPS derfor let kan koste 20-30 kroner (hvis man
> ikke har et abonnement med fast månedsbetaling)?

Du kan se hos dit teleselskab hvad en MB data koster. Hos bibob får du
de første 1000 MB pr måned for 48 kr. Prøv dig frem og se hvor meget
trafik den tæller

> 3. Er det derfor ikke rigtigt, at denne indbyggede mobil-GPS i realiteten
> ikke er meget værd, da den er alt for dyr at bruge?

Den indbyggede GPS fungerer ganske glimrende. Hvad man synes om nokias
eget navigationssoftware er en anden sag.

> 4. Er der nogen mulighed for at downloade og installere kort over Danmark en
> gang for alle, så den løbende downloadpris undgås?

Jo da, du kan f.eks. købe Garmin Mobile XT. Tomtom laver også
navigationssoftware til din telefon, men jeg har dog kun prøvet Garmins
som fungerer ret fint. Der kan du fra PCen vælge hvilke landes kort der
skal ned på telefonens memorykort.

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-04-09 22:38

Mange tak for de gode svar. Nu skal jeg bare arbejde lidt med det, så jeg
lærer det hele mere at kende.
Tak igen.

v.h.
Jakob