GPS på Nokia 5800?
Fra : -= JF =-

Dato : 08-04-09 09:23

Hej!

Er der 'rigtig' GPS i Nokia 5800, så man umiddelbart kan bruge sin
Tomtom i telefonen, eller er det kun A-GPS?

På forhånd tak!

Mvh John

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-04-09 10:26

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Er der 'rigtig' GPS i Nokia 5800, så man umiddelbart kan bruge sin Tomtom
> i telefonen, eller er det kun A-GPS?

Der er bække dele. Jeg har slået A'et fra og kører ren "sattelit".

Hvilken TT har du, jeg kan ikke få min 6'er ned på telefonen (måske er det
bare mig), men den kører fint på en Siemens Loox PDA!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-04-09 16:01

Leif Langgaard wrote:
> "-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er bække dele. Jeg har slået A'et fra og kører ren "sattelit".

Hvad skulle formålet med det være?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-04-09 10:55

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle formålet med det være?

Nu spørger den ikke om den skal foretage et "opkald" eller gå "online",
husker ikke hvilket skilt der kom op ved opstart af GPS!

Mener du at brugen af A-GPS er gratis?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-04-09 11:09

Leif Langgaard wrote:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> Nu spørger den ikke om den skal foretage et "opkald" eller gå "online",

Du kan jo sætte et standard-adgangspunkt, så spørger den ikke

> husker ikke hvilket skilt der kom op ved opstart af GPS!

Opstart af GPS? Du mener opstart af de applikationer som bruger GPS?

> Mener du at brugen af A-GPS er gratis?

Nej den overfører et par få KB når du starter den applikation som bruger
GPSen. Hvis du giver 10 kr pr MB koster det dig måske 5 øre at aktivere
A-GPSen...

Ved at slå assistancen fra, får du bare en GPS som ikke fungerer lige så
godt, er længere tid om at finde din position mv.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-04-09 12:22

> [...]
>
> Ved at slå assistancen fra, får du bare en GPS som ikke fungerer lige så
> godt, er længere tid om at finde din position mv.

Det har du nok ret i!

God weekend når vi når der til!

Fra : Daniel

Dato : 10-04-09 11:00

> [...]
>
> Ved at slå assistancen fra, får du bare en GPS som ikke fungerer lige så
> godt, er længere tid om at finde din position mv.

MEN! hvis du er i udlandet kan det meget vel være en rigtig stor fordel at
slå A-GPS fra!
Datatrafik kan nemlig være rigtig dyrt i udlandet.... og mange stedet
betaler man for påbegyndt 100 KB (som måske koster 10-20 kr.) selvom man
måske kun bruger 0,5 KB...

Det kostede mig fx 5-10 kr. hver gang jeg checkede email i Tyrkiet, hvor det
herhjemme koster 5 øre...

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-04-09 12:30

Daniel wrote:

> [...]
> måske kun bruger 0,5 KB...
>
> Det kostede mig fx 5-10 kr. hver gang jeg checkede email i Tyrkiet, hvor det

Ja, helt enig i at man skal undersøge priserne inden man tager mobilen
med til udlandet, men det er jo en helt anden snak :)

Ofte har telefonerne jo også en funktion som advarer imod datatrafik når
der roames, inden den laver forbindelsen, så den f.eks. ikke automatisk
henter MMS beskeder ned osv

Men ved f.eks. Bibob betaler man pr KB og i grækenland koster det 56,25
kr pr MB - 5,625 øre år KB, dvs. måske 25 øre for at starte sin AGPS

Fra : Leif Neland

Dato : 21-04-09 06:56

Esben von Buchwald skrev:

> Ofte har telefonerne jo også en funktion som advarer imod datatrafik når
> der roames, inden den laver forbindelsen, så den f.eks. ikke automatisk
> henter MMS beskeder ned osv

Desværre har Garmin XT i Nokia'en misforstået et eller andet med
grænser, for hver gang jeg skal til at krydse Storebælt, siger den at
jeg har krydset en international grænse, og at det kan være dyrt at
roame, ønsker jeg at redigere tilladelsen til at gå på nettet?

Hvis man så bare kunne fortælle den, JA, du må godt gå på nettet i denne
zone, ligesom du måtte i morges og alle de andre dage, fat det dog og
lad være med at spørge igen om denne zone for h...

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 21-04-09 06:51

Leif Langgaard skrev:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> Nu spørger den ikke om den skal foretage et "opkald" eller gå "online",
> husker ikke hvilket skilt der kom op ved opstart af GPS!

Min Garmin XT på Nokia N95 kan gå på nettet efter trafikinfo og vejr.
Er du sikker på det ikke er det, du tænker på?

Der kan man vælge "Ja", "Nej", "Spørg hvergang" til om den må gå på nettet.

Leif

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-04-09 16:01

-= JF =- wrote:
> Hej!
>
> Er der 'rigtig' GPS i Nokia 5800, så man umiddelbart kan bruge sin
> Tomtom i telefonen, eller er det kun A-GPS?
>
> På forhånd tak!

Jeg tror du har misfortået noget. A-GPS er en "rigtig" GPS + lidt mere...

Forskellen på GPS og A-GPS er at på A-GPS benytter man både signalerne
fra GPS-satellitter samt data fra GSM og andre ting fra nettet. Det gør
at man kan fastslå din positon i løbet af sekunder i stedet for minutter.

Du forveklser A-GPS med cellebaseret lokationsbestemmelse

Fra : -= JF =-

Dato : 08-04-09 21:40

Esben von Buchwald skrev:

> Jeg tror du har misfortået noget.
Ja, det kan man så roligt sige!

Jeg har altid skelnet det sådan:
'Rigtig' GPS = den gemmelkendte dør-til-dør navigation hvor kortet
følger bilen.
A-GPS = man henter et statisk kort, hvor nuværende position er i
centrum, og så kan man panorere kortet og orientere sig... Lidt som
Krakkort på en smartere måde.

> Forskellen på GPS og A-GPS er at på A-GPS benytter man både signalerne
> fra GPS-satellitter samt data fra GSM og andre ting fra nettet. Det gør
> at man kan fastslå din positon i løbet af sekunder i stedet for minutter.

Så A-GPS er altså dør-til-dør, på samme måde som Tomtom, Garmin m.fl.?

> Du forveklser A-GPS med cellebaseret lokationsbestemmelse

Og cellebaseret lokalbestemmelse er så krak, the smart way?

Mvh John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-04-09 10:22

-= JF =- wrote:

> Ja, det kan man så roligt sige!

godt du indrømmer det :)

> [...]
> A-GPS = man henter et statisk kort, hvor nuværende position er i
> centrum, og så kan man panorere kortet og orientere sig... Lidt som

NEJ NEJ NEJ NEJ!

GPS og A-GPS er teknologier til at bestemme hvor i verden du befinder
dig. Det eneste selve GPS enheden gør, er at returnere din position i
form af latitude og longitude (længde- og bredde-grader)

> Så A-GPS er altså dør-til-dør, på samme måde som Tomtom, Garmin m.fl.?

Du snakker nu om navigationssoftware. Det har intet med GPS og A-GPS at
gøre.

Navigationssoftwaren (uanset om den ligger på en telefon eller en
dedikeret GPS til bilen) er sådan set bare et program som har adgang til
et landkort og som hele tiden modtager data fra en GPS-modtager om hvor
du befinder dig. Via kortet og dataene om din position, kan den så
udregne vejen til dit mål.

Den software som følger med f.eks. Nokia telefoner kan i første omgang
blot vise hvor du befinder dig på et kort, og hvis man køber udvidelsen,
kan man også få stemme-navigation, ligesom hos TomTom og Garmin.

I øvrigt laver både tomtom og garmin software til Nokia Series 60, så
man kan få et interface på telefonen der ligner det fra GPSen i bilen.

> Og cellebaseret lokalbestemmelse er så krak, the smart way?

Det har intet med krak at gøre!?!?!?

Cellebaseret lokationsbestemmelse går ud på, at telefonen kan "se"
hvilke antennemaster som er i nærheden. Ud fra den information kan den
nogenlunde fastslå hvor du befinder dig (med måske 100 meters
præcision), stort set øjeblikkeligt.

I forbindelse med A-GPS bruger man dette resultat til at give GPS-delen
et praj om hvor man nogenlunde befinder sig. Så kan GPS-delen nemlig
fastslå din mere præcise position (ca. 10-20 meter nøjagtighed) noget
hurtigere, fordi man giver den en ide om hvor man befinder sig.

Håber du forstår mere nu :)