Bruge telefonen som modem
Fra : Per*

Dato : 13-03-09 22:10

Det her er vist noget man gjorde i gamle dage, men...

Jeg har købt en mini-bærbar, der 99 % af tiden vil være tilsluttet et
netkabel - når den skal på nettet.

Jeg vil dog gerne kunne komme på nettet når jeg er på farten, f.eks læse
mails og andre småting - altså ikke nok til at det kan betale sig med
trådløs flatrate.

I stedet vil jeg gerne bruge telefonen (Nokia 6131) som modem til den sidste
%

Jeg ved godt det vil være nogle dyre Mb jeg vil få, men det kan jeg leve
med.

Jeg tror det var sådan man gjorde tidligere. En rundtur til tele-butikkerne
i dag gav så modstridende svar på om det stadig kan lade sig gøre, at jeg
vil gerne spørge her:

Nogen her der bruger det på den måde og hvodden gør man ? Kabel eller
bluetooth?

--
mvh Per*

Fra : Max

Dato : 13-03-09 22:18

Hej Per

> Nogen her der bruger det på den måde og hvodden gør man ? Kabel eller
> bluetooth?

Når mit ADSL en sjælden gang er nede, ja så kobler jeg op på nettet
via Nokias PC Suite, et kabel og min N70 med Sonofon abb.

--
Mvh Max

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 13-03-09 22:29

> Nogen her der bruger det på den måde og hvodden gør man ? Kabel eller
> bluetooth?

Kabel er mest stabilt, ang. opsætning så brug evt. PC-suite så sker
opsætningen på det nærmeste automatisk: http://pcsuite.nokia.dk/download.php

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Christen Fihl

Dato : 13-03-09 22:47

Og jeg derimod bruger slet ikke Nokia Suiten.

Jeg installerer Bluetooth mod telefonen, og installerer modemet, som dette
giver.
Når jeg dobbeltklikker på denne (lagt som genvej på desktoppen) så laves der
forbindelse, ganske som i gamle dage med dialup modems.

Bluetooth giver så max 1MBit, undtagen hvis det er med EDR protokol, så får
man 3 MBit (max teoretisk).
Men de max 1M er ganske fin til mit mail og surf behov.

Men altså uden at installere noget som helst Nokia program.
Jeg bruger N95.

Christen Fihl

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-03-09 08:07

Den Fri, 13 Mar 2009 22:09:49 +0100 skrev Per*:

> Nogen her der bruger det på den måde og hvodden gør man ? Kabel eller
> bluetooth?

Jeg kører med Ubuntu 9.04 på PC'en, og her skal jeg bare koble kablet
til, så klarer network-manager resten. Ingen opsætning eller noget (i
hvertfald med TDC abo).

Faktisk skal man lige passe på her, for standard er, at mobil-netværket
automatisk startes op når telefonen tilsluttes. Det lærte jeg på den dyre
måde. Jeg havde tilsluttet den for at synkronisere kalender osv., og
lader bare kablet sidde i da jeg er færdig. Efter en times tid opdager
jeg at jeg har kørt netværk via mobilen... Men det er nemt at sætte den
til ikke at starte op automatisk, så man skal bare lige være opmærksom på
det.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Per*

Dato : 14-03-09 21:09

"Thomas Jensen"

Men det er nemt at sætte den
> til ikke at starte op automatisk, så man skal bare lige være opmærksom på
> det.

Tak for gode råd fra alle, nu har jeg noget at lege med ///mvh Per*

Fra : Per*

Dato : 15-03-09 10:19

"Per*"

> Tak for gode råd fra alle, nu har jeg noget at lege med ///mvh Per*

- og Per* fortsætter:

Det gik forrygende let med Nokia Suiten og Bluetooth - og en Mb til 5 kr
ryger lige så forrygende let.
Jeg tror det er meget godt med den begrænsede hastighed gennem bluetooth,det
giver lidt føling med hvor meget man bruger.

Tankevækkende hvad der kan lade sig gøre: Ekspedienten i Expert fortalte, at
det slet ikke kunne lade sig gøre at bruge en mobil som modem, og i
Sonofonbutikken fik jeg at vide, at det nok godt kunne lade sig gøre, men
kun gennem et kabel som de ikke havde + noget viden de ikke havde.

- og efter konsultation her i gruppen kunne jeg bare bruge det jeg havde +
5 minutter. Tak for hjælpen!

mvh Per*

Fra : bannimann

Dato : 15-03-09 23:13

"Per*" <fake@cheat.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun gennem et kabel som de ikke havde + noget viden de ikke havde.
>
> - og efter konsultation her i gruppen kunne jeg bare bruge det jeg havde +

Desværre er det mange gange sådan, at de ekspedienter der står i den type
forretninger, ikke ved ret meget om det de sælger og da slet ikke, når det
drejer sig om noget, lidt udover det sædvanlige.

Jeg tror ikke der er ret mange mobiltlf. i dag, der ikke kan bruges som
dailup modem og også over bluetooth - som fungerer ganske fortrinligt,
ihvert fald hos mig.

Fra : Christen Fihl

Dato : 16-03-09 09:29

> Jeg tror ikke der er ret mange mobiltlf. i dag, der ikke kan bruges som
> dailup modem og også over bluetooth - som fungerer ganske fortrinligt,
> ihvert fald hos mig.

Jeg har prøvet en HTC Diamond (Windows Mobile), og der får man IKKE et modem
(over BlueTooth), men noget andet smart jeg ikke husker navnet på.
Men det betyder desværre så at man aktivt skal rode med telefonen hver
eneste gang man skal bruge forbindelsen, eller mister den.

På HTC prøvede jeg så WiFi forbindelse istedet, og det virkede fint:
http://wmwifirouter.com
På Nokia kan man bruge http://www.joikuspot.com

Begge giver et WiFi access point, så man (selv og andre) kan koble sig på.

Ganske smart, men en helt anden historie

Christen