Spørgsmål til AMB og A-kasser
Fra : Martin Andersen

Dato : 20-05-09 15:04

Hej,

På nettet fandt jeg et sted en liste over ting Arbejdsmarkedsfonden (nu
AMB/Bruttoskat) er med til at finansiere. Det drejer sig om:
Arbejdsløshedsdagpenge, efterløn, overgangsydelse, aktiv
beskæftigelsesindsats, arbejdsmarkedsuddannelse, uddannelsesorlov, åben
uddannelse og voksenuddannelse, efteruddannelse, syge- og
barselsdagpenge, børnepasningsorlov, førtidspension (dog ikke
kommunernes udgifter), revalidering mv.

Jeg har ikke megen forstand på sagerne, men/så det undrer mig at blandt
andet efterløn og arbejdsløshedsdagpenge alene er forbeholdt de
mennesker som på eget initiativ melder sig ind i en a-kasse, når nu alle
arbejdstagere og selvstændige gennem deres virksomheds overskud betaler
8% af bruttoindtægten til AMB.

Mine spørgsmål er helt konkret:
1) Hvor mange af de ydelser som AMB er med til at finansiere er betinget
af et medlemskab af en a-kasse?
2) Hvor stor en del af de mange ydelsers udgifter er dækket af
henholdsvis AMB og a-kasse kontigent?

3) Politisk/subjektivt: Ville det ikke være rimeligt om ydelserne enten
var brugerbetalte eller at en andel af de forskellige ydelser, svarene
til den andel som er AMB-finansieret, er tilgængelig for alle uanset
a-kasse medlemskab?

Mvh. Martin Andersen

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-05-09 14:28

Martin Andersen wrote:
> [...]
> var brugerbetalte eller at en andel af de forskellige ydelser, svarene
> til den andel som er AMB-finansieret, er tilgængelig for alle uanset

Er der eventuelt nogen der kan anbefale en bedre egnet gruppe til disse
spørgsmål? Den her handler tilsyneladende kun om muslimer og dem der
hader dem.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-09 15:36

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> Er der eventuelt nogen der kan anbefale en bedre egnet gruppe til disse
> spørgsmål? Den her handler tilsyneladende kun om muslimer og dem der
> hader dem.

Hæ, hæ...du er faktisk i den rigtige gruppe - det er de andre medlemmer
af gruppen, der ikke fatter, hvad politik drejer sig om

Til dine spørgsmål....

1). Ingen.

2). Ingen ydelser er dækket af A-kassekontingent - Alle ydelser er
dækket af AM.

3). Nej og jo.

Du blander tingene sammen - AM er et solidarisk bidrag fra de mennesker,
der er i arbejde - til de mennesker, der ikke er i arbejde.

Du kan også vælge at opfatte det som en omfordeling af den solidariske
skatteindbetaling.

Når du er i arbejde, tjener du mange penge, og betaler en fjerdedel af
din indkomst til fælleskassen.

Af den fjerdedel går noget til de mennesker, der ikke er i arbejde, og
som derfor opretholder en indkomst, der er tres procent lavere end din,
og derfor skal opkvalificeres, så de kan komme i arbejde, og dermed yde
økonomisk støtte til samfundsøkonomien og i sidste ende ende som dig og
betale en trediedel af deres indkomst til det solidariske skattesystem,
og dermed også AM.

At "ydelserne" skulle være brugerbetalte, ville jo ikke virke, da de er
målrettet mennesker uden indkomst/lavindkomst.

Og så bedes du venligst skelne mellem AM og A-kassebidrag, hvor det
første er en statsskat, afsat til bestemte formål, og det andet er et
medlemsskab af en forsikringsordning.

M.

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-05-09 16:28

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ...du er faktisk i den rigtige gruppe - det er de andre medlemmer
> af gruppen, der ikke fatter, hvad politik drejer sig om
>
> Til dine spørgsmål....
>
> 1). Ingen.

Men det passer jo ikke? Dagpenge er betinget et medlemskab af en
a-kasse. Det samme er efterlønnen.

> 2). Ingen ydelser er dækket af A-kassekontingent - Alle ydelser er
> dækket af AM.

I så fald skulle alle pengene gå alene til administration. Det tvivler
jeg på er tilfældet.

> [...]
> økonomisk støtte til samfundsøkonomien og i sidste ende ende som dig og
> betale en trediedel af deres indkomst til det solidariske skattesystem,

Jeg kender princippet bag forsikringer. Hvor du får "en fjerdedel" fra
forstår jeg dog ikke.

> At "ydelserne" skulle være brugerbetalte, ville jo ikke virke, da de er
> målrettet mennesker uden indkomst/lavindkomst.

De er målrettet folk som har haft en indkomst, og der ville stadig være
tale om brugerbetaling selvom den enkelte ikke dækkede alle udgifterne
til de ydelser han modtog, så længe regningen blev løftet af alle
a-kassens medlemmer i fællesskab.

> Og så bedes du venligst skelne mellem AM og A-kassebidrag, hvor det
> første er en statsskat, afsat til bestemte formål, og det andet er et
> medlemsskab af en forsikringsordning.

Jeg tror du har misforstået mine spørgsmål. Jeg er udemærket klar over
at arbejdsmarkedsbidraget ikke er det samme som a-kasse kontigentet.

Andre bud?

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-09 17:00

> Men det passer jo ikke? Dagpenge er betinget et medlemskab af en
> a-kasse. Det samme er efterlønnen.

Jo, for du spurgte: "Hvormange af de ydelser, som AM er med til at
finansiere er betinget af et medlemskab af en A-kasse", og svaret er
stadig: "Ingen".

Dagpenge og efterløn har /intet/ at gøre med AM.

> I så fald skulle alle pengene gå alene til administration. Det tvivler
> jeg på er tilfældet.

Det er heller ikke tilfældet - du blander pengene sammen

> Jeg kender princippet bag forsikringer. Hvor du får "en fjerdedel" fra
> forstår jeg dog ikke.

Betaler du ikke en fjerdedel af din lønindkomst i skat?

Det gør jeg.

> [...]
> tale om brugerbetaling selvom den enkelte ikke dækkede alle udgifterne
> til de ydelser han modtog, så længe regningen blev løftet af alle

Jo, jo & ja, ja, men AM er i sagens natur /ikke/ brugerbetaling, og
regningen bliver løftet af /alle/ skatteydere i dette land, også de, der
/ikke/ er medlem af en A-kasse(hvis nogle da tør det ).

> Jeg tror du har misforstået mine spørgsmål. Jeg er udemærket klar over
> at arbejdsmarkedsbidraget ikke er det samme som a-kasse kontigentet.

OK - så taler vi muligvis forbi hinanden, men det er jo altid
afsenderen, der har et problem, hvis budskabet ikke opfattes, ikke
sandt?

> Andre bud?

Tror ikke, denne gruppe har intellekt nok til at interessere sig for
andet end sladder og had, men spørg dog i din fagforening.

Held og lykke

M.

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-05-09 18:36

Morten Lind wrote:

> [...]
> stadig: "Ingen".
>
> Dagpenge og efterløn har /intet/ at gøre med AM.

Og alligevel kommer 2/3 af pengene til dagpengene fra AM-bidraget.

Hvis vi nu lige stopper her før du "svarer" mere på mine spørgsmål. Vil
du forholde dig til nedenstående?

Faktum 1) Dagpenge modtager man hvis (og kun hvis!) man er medlem af en
a-kasse.

Faktum 2) Udgifter til dagpenge bliver kun delvist finansieret af
medlemmernes a-kasse bidrag. Størstedelen (2/3!) kommer fra AM-bidraget.
Det som *alle* uanset medlemskab af en a-kasse betaler til.

Faktum 1+2 medfører:

Faktum 3) Mindst én af de ydelser AM-bidraget er med til at finansiere
er *betinget* af et a-kasse medlemskab.

Det samme gør sig gældende for efterlønnen, som kun delvist er
finansieret af a-kasse indbetalinger.

Med det på plads holder jeg altså på at de to ting (AMB og a-kasser)
*er* "sammenblandede" og det er netop den sammenblanding som mine
spørgsmål går på.

Jeg ønsker at høre fra nogen som kender til de faktiske forhold, hvor
mange af de andre ydelser jeg remsede op i mit oprindelige indlæg som er
betingede af a-kasse medlemskaber. Og derudover hvor stor en andel af
den enkelte ydelse er offentligt finansieret (2/3 i dagpenge tilfældet).
Og når nu 2/3 af pengene bliver indbetalt af *alle* om så ikke folk
ville medgive at ydelsesdækningen ligeledes burde gælde alle, i hvert
fald hvad angår de 2/3 af midlerne.

Jo, jeg betaler 25% i skat af min lønindkomst, jeg betaler også 26, 27,
28, ... og 42%. Den fjerdedel du snakker om er for mig et arbitrært tal.

Mvh. Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 03:41

> [...]

> du forholde dig til nedenstående?

> Faktum 1) Dagpenge modtager man hvis (og kun hvis!) man er medlem af en

Ja.

> Faktum 2) Udgifter til dagpenge bliver kun delvist finansieret af
> medlemmernes a-kasse bidrag. Størstedelen (2/3!) kommer fra AM-bidraget.
> Det som *alle* uanset medlemskab af en a-kasse betaler til.

Fra skatteindbetalingerne, ja - ikke specifikt fra AM-bidraget.

M.

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-05-09 12:39

Morten Lind wrote:

> Ja.

> Fra skatteindbetalingerne, ja - ikke specifikt fra AM-bidraget.

> M.

"Arbejdsmarkedsbidraget finansierer arbejdsløsheds- og sygedagpenge samt
udgifter til aktivering og uddannelse"
http://www.dk-arbejdsmarked.dk/arbejdsmarkedsleksikon/term.html?id=13

"Bidraget går til statens udgifter på arbejdsmarkedet, fx dækning af
dagpenge, efteruddannelse og orlov."
https://www.borger.dk/Emner/oekonomiogskat/Skat/Deforskelligeskatterogbidrag/Sider/Arbejdsmarkedsbidrag.aspx

"AM-bidraget går til statens udgifter på arbejdsmarkedet. Betaling af
bidraget giver dog ikke automatisk ret til at modtage
arbejdsmarkedsydelser."
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130758

Tre første hits på google.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-09 12:46

> [...]
>
> "AM-bidraget går til statens udgifter på arbejdsmarkedet. Betaling af
> bidraget giver dog ikke automatisk ret til at modtage

Tak.

M.