Køling i strømforsyning
Fra : Tony

Dato : 30-07-01 21:32

Læste netop om passiv køling af cpu - er det muligt at reducere støjniveauet
fra blæseren i strømforsyningen?

Skal lige sige at det da ikke er et stort problem, men hvis man nu kunne få
en tyst computer, kunne det da være lidt lækkert. Nuværende strømforsyning
er en 300W fra Codegen.

Tony

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 30-07-01 22:21

> Læste netop om passiv køling af cpu - er det muligt at reducere
støjniveauet
> fra blæseren i strømforsyningen?

Der er (for mig at se) to muligheder:
1. Den nemme og dyre: Køb en NoiseControl strømforsyning hos
www.studiedata.dk eller www.webconsult.dk

2. Den svære og billige: Skift blæseren i den nuværende strømforsyning ud
med en papst blæser fra www.studiedata.dk eller www.webconsult.dk . Bemærk
dog, at garantien på strømforsyningen så frafalder.

Jeg vil mene at en 2050 rpm (26 db) PAPST-blæser kan klare det, men hæng mig
ikke op på det.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Dixi...

Fra : Kristian

Dato : 30-07-01 22:58

Det burde være nok med 1500 rpm (12 db) ifølge Webconsults lille guide som
på et tidspunkt var på deres side..... (jeg kan ikke finde den lige nu)

Hvis man helt op på 2050 rpm (26 db) skal man have et system med rigtig
mange krævene ting som f.eks. flere SCSI diske mv....

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 30-07-01 23:16

> [...]
>
> Hvis man helt op på 2050 rpm (26 db) skal man have et system med rigtig
> mange krævene ting som f.eks. flere SCSI diske mv....

Du har helt ret. Jeg fandt guiden:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?cat=Strømforsyninger
Jeg synes, at du (LÆS: Tony) skulle læse den. Godtnok omhandler den
strømforsyninger, men da strømforsyningen er den primære udluftning i et
kabinet, så gælder det der står om kølig jo.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Dixi...

Fra : Toranaga

Dato : 31-07-01 08:44

Studiedata anbefaler minimum en 19dba Pabst model i en 300Watt PSU. Jeg har
selv en sådan blæser i og det kører fint.

Fra : John Doe

Dato : 31-07-01 13:46

> [...]

> Hvis man helt op på 2050 rpm (26 db) skal man have et system med rigtig
> mange krævene ting som f.eks. flere SCSI diske mv....

Papstblæseren med 2050 rpm larmer kun 19 dB, se :
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1
Har den selv i strømforsyningen, og den er næsten umulig at høre. Harddisken
larmer mere.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-07-01 00:03

"Steffen V Petersen" <svp@bonbon.net> wrote in

> [...]
> ud med en papst blæser fra www.studiedata.dk eller www.webconsult.dk .
> Bemærk dog, at garantien på strømforsyningen så frafalder.

Hov! Der er også en 1a og en 2a:

1a. Den rigtig dyre: Køb et koolance kabinet med vandkølet PSU. Studiedata
skulle snart få dem hjem.

2a. Den gratis: Flyt lidt rundt på et par ledninger så din eksisterende
blæser i PSU'en kun får 7V, og dermed roterer langsommere og støjsvagere. Se
hvordan i FAQ'en.

Min PSU blæser kører kun med 5V, og sammen med en 120mm blæser og en 80 mm
blæser placeret andre steder i kabinettet, er det tilstrækkeligt til at køle
mit PIII 750@945Mhz system, endda ret støjsvagt.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm