DF: Nej til arabisk i folkeskolen
Fra : /Peter

Dato : 14-05-09 09:55

DF: Nej til arabisk i folkeskolen
Dansk Folkepartis gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation, Carl
Christian Ebbesen, afviser, at arabisk nogensinde kan komme på tale som
tilvalg i de københavnske folkeskoler. Han vil nu rette henvendelse til
Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Marlene Harpsøe, for at få hende
til at tage sagen op med undervisningsminister Bertel Haarder i
Folketinget.

"Arabisk sprog hører på ingen måde hjemme i den danske eller vestlige
kulturkreds. Det er et fuldstændig irrelevant sprog at lære, da den
arabiske verden i økonomisk henseende er en dværg, ligesom sproget ikke
tilhører den indoeuropæiske sprogstamme, men er et semitisk sprog. Hvis
der endelig skulle undervises i et ikke-europæisk sprog, ville kinesisk
være langt mere relevant," siger Carl Christian Ebbesen.

"I stedet skal de sparsomme økonomiske ressourcer bruges på en
opgradering af undervisningen i dansk og gerne med ekstra bevillinger
til danskundervisning af tosprogede elever. Indvandrerne er her for at
lære dansk - den virkelighed skal København ikke til at vende på hovedet
ved at lære danskere arabisk. Hvis der endelig skulle anvendes midler
til fremmedsprog, var det langt bedre at forbedre undervisningen i tysk,
da Tyskland er vores største eksportmarked," siger Carl Christian
Ebbesen.

"Heldigvis skal beslutningen godkendes i Folketinget, og jeg regner med,
at indstillingen her vil være mere jordnær, fornuftig og tro mod
virkeligheden, end den åbenbart er i Københavns Kommune. Jeg nærer
således store forhåbninger om, at undervisningsminister Bertel Haarder
vil sætte en stopper for den vanvittige idé," siger Carl Christian
Ebbesen.

Fra : Lyrik

Dato : 14-05-09 10:16

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i meddelelsen
> [...]
> store forhåbninger om, at undervisningsminister Bertel Haarder vil sætte
> en stopper for den vanvittige idé," siger Carl Christian Ebbesen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Helt enig.

MvH
Jens

Fra : Bent

Dato : 14-05-09 04:18

Peter" wrote:

> Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Marlene Harpsøe, for at få hende
> til at tage sagen op med undervisningsminister Bertel Haarder i
> Folketinget.

Har Dansk Folkeparti skiftet uddannelsesordfører? Jeg synes, han hed
Martin Henriksen eller sådan noget. Marlene Harpsøe er imidlertid
ganske kvik.

> "Arabisk sprog hører på ingen måde hjemme i den danske eller vestlige
> kulturkreds.

Næh, men nu er der en hel del børn i Danmark, der taler noget arabisk,
fordi forældrene taler arabisk sammen, Så er der nogle børn, der taler
noget tyrkisk, urdu eller somalisk. Disse børn lider en del nederlag
inden for skoleuvæsenet på grund af begrænsede færdighder i dansk. Det
ville styrke deres selvtillid, hvis de kunne brillere i et andet
sprog.

> Det er et fuldstændig irrelevant sprog at lære, da den
> arabiske verden i økonomisk henseende er en dværg, ligesom sproget ikke
> tilhører den indoeuropæiske sprogstamme, men er et semitisk sprog.

Rigtigt. Men aramæisk/hebræisk, som også er semitiske sprog, blev talt
af Jesus og brugt i noget af bibelen, som siden er blevet studeret
flittigt i den vestlige kulturkreds.

> Hvis
> der endelig skulle undervises i et ikke-europæisk sprog, ville kinesisk
> være langt mere relevant," siger Carl Christian Ebbesen.

Ja, mandarin, japansk og koreansk er yderst erhvervsvigtige sprog nu
om dage, men der er i Danmark meget få børn. der fra deres forældre
har fået kendskab til disse sprog. Det er derfor ganske håbløst at få
noget ud af at undervise i disse sprog i folkeskolen.

> "I stedet skal de sparsomme økonomiske ressourcer

Ja, Københavns Kommunes økonomiske ressourcer er vist meget
begrænsede. Det er nok det, der hindrer, at man ikke kan begynde med
at indføre nye fag i folkeskolen.

> [...]
> til fremmedsprog, var det langt bedre at forbedre undervisningen i tysk,
> da Tyskland er vores største eksportmarked," siger Carl Christian

Hertil er der bare at sige, at det ikke så meget er gennem
undervisning, folk lærer fremmedsprog, men derimod gennem aktivt
ophold i sprogmilieuet.

Mvh
Bent

Fra : *@ '

Dato : 14-05-09 11:51

On Thu, 14 May 2009 03:18:16 -0700 (PDT), Bent
<translat1168@yahoo.com> wrote:

>nu er der en hel del børn i Danmark, der taler noget arabisk,
>fordi forældrene taler arabisk sammen, Så er der nogle børn, der taler
>noget tyrkisk, urdu eller somalisk.

og en af de vigtigste veje til integration er at undervisningen i
skolen foregår på dansk,

alt andet vil være tåbeligt

medmindre man da fuldt bevist ønsker et samfund delt efter reigion og
sprog

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/