Overtro om, at renlighed gavner
Fra : Bo Warming

Dato : 08-05-09 20:25

Overtro om, at renlighed gavner
En vis grad af orden i sagerne bidrager til danskeres følen sig godt
tilpas. Der er desuden sygdomsforebyggelse i, at drikkevand og mad har
lavt niveau af vise bakterier, og på huden bør ikke være vådt fx af pis
eller lort fra ble, få så kan irritation fx svamp gøre skade.
Men det meste rengøring er en overspringsbevægelse og unyttig, eller
rent æstetisk.
Særlig grotesk er overtroen på at beskidt tøj kan smitte af på andet tøj i
en vaskemaskine, når bortset fra overskudsfarve i nyt tøj.
Og en skadelig oplevelse havde jeg med en hjemmehjælper, der påberåbte
sig, at mit køkken var hendes arbejdsplads og derfor nægtede hun at
hjælpe, hvis ikke jeg tog imod en firmaudført rengøring fra kommunen. Jeg
argumenterde længe imod og forklarede, at de elektriske installationer
ikke var for gode, og ganske rigtigt var strømmen gået, da firmaet forlod
mit hjem, omsider.
Min advokat siger, at kommunen skal betale en elektriker til at genoprette
strømmen, og det har jeg bedt om igen og igen, skriftligt og mundligt,
uden held.