Også i Danmark
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 17:49

Fra 24 timer:

"Roman om tvangsægteskab i Danmark anno 1094

En 13-årig pige bliver presset af sin farmor til at gifte sig med naboens
søn for at sikre familien mod ærestab. Og vi er ikke i et muslimsk land, men
i Danmark i år 1094.

Dengang var det normalt at arrangere sine børns ægteskaber, og det er et
tema, som forfatter Josefine Ottesen tager fat på i børne- og ungdomsromanen
'Slægtens offer'.

»Når vi har svært ved at forstå folk, der kommer med en anden baggrund, er
det godt at vide, at sådan har det også været her. Der er man ge flere
områder, hvor vi ligner hinanden, end hvor vi er forskellige,« siger hun med
henvisning til den offentlige debat om tvangsægteskaber.

»Jeg vil gerne vise læseren, at den frihed, vi oplever som indlysende, ikke
er det. Den er afhængig af i hvilke sammenhænge, man er vokset op og har
ikke noget at gøre med, om man har en skidt karakter eller ikke er stærk
nok. Det handler om, at man i den grad er bundet af de livsomstændigheder,
man har,« forklarer Josefine Ottesen."

---

Jamen dog, så falder det hele på plads

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-04-09 19:03

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> stærk nok. Det handler om, at man i den grad er bundet af de
> livsomstændigheder, man har,« forklarer Josefine Ottesen."

Man ser en imbecilt smilende Elsebeth Gerner med sin "tørklædeprovokation"
for sit indre blik. Åndshovmod og fanatisk uvidenhed i samme gestus...

Mvh
Martin

Fra : TL

Dato : 27-04-09 11:31

On Sun, 26 Apr 2009 18:48:44 +0200, in dk.politik "Knud Larsen"
<mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

>Jamen dog, så falder det hele på plads

bare hav tålmodighed en 1000-års tid, give or take...

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 16:54

TL wrote:

> bare hav tålmodighed en 1000-års tid, give or take...

Det er bare SÅ opløftende at komtemplere, - og for historien eller gud, er
det jo bare et pust i sivet.