Who frygter en global epidemi (pandemi) pg~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-04-09 10:18

News:

=== citat start ===

DR1 135 søn 26 apr (2009, CET) 11:01:xx

07:21

Who frygter en global epidemi

Den nye svineinfluenza har dræbt 81
mennesker i Mexico. De fleste ofre for
den nye influenza kommer fra Mexicos
hovedstad.

Verdenssundhedsorganisationen WHO
advarer om, at sygdommen kan sprede sig
globalt og blive en såkaldt pandemi.

Flere end 1.300 mennesker frygtes at
være inficeret med sygdommen, som
foreløbig har kostet 81 livet.

Virussen har også nået USA, hvor der er
11 bekræftede tilfælde i 3 stater.

I New York er otte børn blevet ramt af
en type A-influenza, der menes at være
svineinfluenza.

=== citat slut ====

Mulig spredning af svineinfluenza til New Zealand, se ...
http://jp.dk/udland/article1674417.ece
2009-04-26, CET 10:29

Svineinfluenza nu også kommet til London, se ...
http://www.tv3.dk/index.php?option=com_content&task=blogcategory&Itemid=1072
2009-04-26, CET 10:28

Udbruddet startede i Mexico (vist nok) den 2. Påskedag den 13. april.

Smitten spredes gennem luften af vira, dvs. særdeles effektiv smittespreder,
så det bedste råd man kan give til folk er, at man isolerer sig ved at undgå
større forsamlinger og forbliver i lokalmiljøet, således at smitten ikke
spredes yderligere.

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 8704 <news:gsvdna$21mc$1@newsbin.cybercity.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8705

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 27-04-09 21:05

"Jesus-loves-you" skrev ...

> [...]
> sig ved at undgå større forsamlinger og forbliver i lokalmiljøet, således

TV3 Teksttv (s114, Monday) 27/04/09

HÃ¥ndvask mod svineinfluenza

Den bedste måde, man kan minimere risi[-]
koen for selv at blive smittet med svi[-]
neinfluenza, er at huske at vaske hæn[-]
der. Det siger professor ved infek-
tionsafdekingen Lars Østergaard på
Skejby Sygehus til Nyhedsbureauet
Newspaq. 'Det smitter på den måde, at
man får virus på sine hænder, og for
eksempel gnider sig selv i øjnene. Så
hvis man vasker sine hænder jævnligt,
minimerer man klart risikoen for at
blive smittet med influenza,' udtaler

Newspaq - 14:55 (CET)

=== citat slut ====

Translate it, ET ?

CET 21:50
- "This is an order."

Okay:

Means:
Wash hands frequently against swine influenza
غسل اليدين بشكل متكرر لمكافحة أنفلونزا الخنازير
Se laver les mains fréquemment contre la grippe porcine
לרחוץ ידיים לעתים קרובות נגד שפעת חזיר
सूअर के खिलाफ बार बार हाथ धो इन्फ्लूएंजा
Sering mencuci tangan terhadap influenza babi
頻繁に手を洗う豚インフルエンザ
经常洗手对猪流感
經常洗手對豬流感
또 손을 자주 씻고 돼지 인플루엔자
Мойте руки часто свиней против гриппа
Lávese las manos con frecuencia contra la influenza porcina
Domuz sık karşı yıkayın eller grip
Waschen Sie Ihre Hände häufig gegen Schweinepest Influenza
Rửa tay thường xuyên đối với lợn gia cầm

Det vil sige, at viruset IKKE smitter gennem luften (endnu).

Men vær opmærksom på, at viruset kan mutere!

Et andet råd er:

Undgå *direkte* kontakt med genstande såsom dårhåndtag, elevator-knappe osv.
Benyt evt. hansker, skjorteærmer eller noget andet.

Gør det endvidere ALTID til en vane at bruge *bagsiden* af hånden, hvis du
absolut skal gnide dig i øjnene.

(Altså den side af hånden, du normalt IKKE berører genstande med.)

This side can be translatet to *many* languages. Use ...
http://translate.google.dk/translate_t#

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 8709 <news:49f56b2b$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8710

Fra : Jesus-loves-you

Was: Who frygter en global epidemi (pandemi) pga en ny
type svineinfluenza
8710 <news:49f61007$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/a00f00a452d52726>

> [...]
> Domuz sık karşı yıkayın eller grip
> Waschen Sie Ihre Hände häufig gegen Schweinepest Influenza
> Rửa tay thường xuyên đối với lợn gia cầm
[ ... ]
> This side can be translatet to *many* languages. Use ...
> http://translate.google.dk/translate_t#

News (from Ingeniøren):

WHO: Vaccine mod svineinfluenza kan være klar på kort tid
En vaccine mod svineinfluenza kan udvikles på få uger eller endda dage, men
problemet er at få produceret nok af den.

<http://ing.dk/artikel/98247-who-vaccine-mod-svineinfluenza-kan-vaere-klar-paa-kort-tid>

With kind regards,
Last OUTPUT: 8712 <news:49f6ef92$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8713

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-04-09 21:54

> Who frygter en global epidemi
>
> Den nye svineinfluenza har dræbt 81
> mennesker i Mexico. De fleste ofre for
> den nye influenza kommer fra Mexicos
> hovedstad.

Rolig nu. Kan du huske fugleinfluenzaen? Samme hysteri, samme tal og nu 5 år
senere er vi stadig i live - uden pandemi.

Mvh Maria

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-04-09 22:30

"Maria Frederiksen" skrev

[ ... file 8705 ... ]

> Rolig nu. Kan du huske fugleinfluenzaen? Samme hysteri, samme tal og nu 5
> år senere er vi stadig i live - uden pandemi.

samt (i en anden tråd) ...

Subject: Re: Hvorfor er tamiflu på recept (her i Danmark) ?

> Samme hysteri som omkring fugleinfluenzaen. Har folk ikke andet at lave?

Hmm ...

Der er ingen her, som er gået i panik, men ...

Det er for sent at komme *bagefter* og være bagklog.

Der er et ordsprog, som omtrent lyder:

Kan det gå galt, vil det gå galt, før eller sidenhen.

Underforstået, at blot fordi man hidentil har sluppet godt fra noget, er det
ikke ensbetydende med, at man fremover er "immun".

En pandemi undgås netop ved, at folk - i tide - lærer den *forebyggende*
indsats; altså hvordan man (i nogen grad) undgår at blive smittet, og
ligeledes undgår at smitte andre.

Men skulle uheldet rent faktisk være sket, og vi har at gøre med en meget
aggressiv virustype, hvorledes vil en syg HA-rocker da opføre sig ? -
Afvente døden hjemme i sengen (apropos recept på tamiflu) ?

Bertragt derfor svineinfluenza-udbruddet som en art generalprøve.

En dag bliver det desværre alvor!

I den forbindelse bør jeg måske nok lige gøre opmærksom på, at fx. Herlev
Sygehus er et velegnet sted til *smitteSPREDNING*; idet alle, både
besøgende, sygeplejsker osv. benytter de selvsamme elevator-knapper, så hvis
blot én ... (hul i hovedet, hedder det vist nok på dansk) ...

På tilsvarende vis mht. S-togene i Storkøbenhavn. Alle rører ved de samme
knapper, håndtag osv.

Vi er IKKE særlig godt garderet, når/hvis smitsomme sygdom først begynder at
florere, beklagelig vis ...

Så dét bør vi rette op på NU, mens vi endnu har muligheden!

With kind regards,
Last OUTPUT: 8723 <news:49f769ff$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8724

Fra : mr

Dato : 29-04-09 08:08

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> florere, beklagelig vis ...
>
> Så dét bør vi rette op på NU, mens vi endnu har muligheden!

altså ikke noget med at røre ved knapper?
Hysteriet om AI er et godt eksempel på den jævne men hysteriske presses
skræmmekampagne. Man kan sidde og hyle op m pandemi flere gange årligt, der
er ikke sket noget væsentligt siden 1918-20.
Det er helt tilfældigt at de få tilfælde i Mexico nu sætter dagsordenen.
Bed du bare til din Gud - og lad være med at opfordre til flere
tåbeligheder.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 29-04-09 11:59

"mr" skrev

[ ... file 8724 ... ]

[ ... ]

[ ... ]

[ ... ]
> altså ikke noget med at røre ved knapper?

I S-tog m.m. har jeg i hvert fald gjort det til en vane at bruge et
skjorteærme eller en gratis-avis, når jeg tvinges til at røre ved knapper,
for slet ikke at tale om et offentlig toiletbesøg!

Det er det ikke noget hysteri i.

Det er bare en praktisk *forebyggende* foranstaltning, en anti-patologisk
strategi.

Betragt det som en art førstehjælpskasse, som enhver bilist burde medbringe
under kørsel og så fremdeles.

Jeg *fraråder i hvert fald, at man (herunder dine unger) ligefrem slikker på
dørhåndtag, lyskontakter osv. (så hellere la' ungen vræle, fordi høn ikke
får sin vilje) !

> [...]
> Det er helt tilfældigt at de få tilfælde i Mexico nu sætter dagsordenen.
> Bed du bare til din Gud - og lad være med at opfordre til flere

Lad os lige få nogle kendsgerninger på bordet ang. pandemi:

Input news from ...

=== citat start ===

104 SVT Text Onsdag 29 apr 2009
Fakta: Svininfluensan.............160>

-

160 SVT Text Onsdag 29 apr 2009
NYHETSBAKGRUND Publicerad 25 april

Fakta: Svininfluensan

* Svininfluensa, först upptäckt 1930,
är en vanlig, ibland dödlig grissjuk-
dom orsakad av influensavirus typ A.

* Den sprids normalt ej till männis-
kor, även om enstaka smittfall note-
rats, främst bland personer som varit
i direkt kontakt med grisar.

* Vanligt influensavaccin skyddar
inte mot svininfluensa.

* WHO har pekat ut svininfluensa som
en tänkbar orsak till mänskliga
influensapandemier, som brukar
uppträda vartannat eller vart tredje
årtionde.
Fortsättning följer på sida 161

-

161 SVT Text Onsdag 29 apr 2009
NYHETSBAKGRUND Publicerad 25 april

* En pandemi är en epidemi som sprids
över stora delar av världen.
Den senaste verkliga pandemin var
Hongkonginfluensan, som slog till för
över 40 år sedan.

* Svininfluensan ska inte förväxlas
med den fruktade virusvarianten H5N1,
fågelinfluensan, varav närmare 400
människor har smittats i världen
sedan 2003. Mer än hälften av dem har
avlidit.

* Två nya mänskliga dödsfall i
fågelinfluensa rapporterades nyligen
från Vietnam och Egypten.

Fortsättning följer på sida 162

-

162 SVT Text Onsdag 29 apr 2009
NYHETSBAKGRUND Publicerad 25 april

WHO:s faser av smittspridning

Världshälsoorganisationen (WHO)använd-
er sig av ett system med sex faser i
sina bedömningar av smittspridnings-
läget i världen.

När en infektionssjukdom sprids snabbt
bland människor och inte begränsar sig
till enstaka länder (fas 5 och 6)
kallas den en pandemi.

Skalan infördes med anledning av
fågelinfluensan 2005. Nivån sattes då
till fas 3.

* Fas 1: Av de virus som cirkulerar
bland djur märks ingen vidare risk
för mänskliga fall.

Fortsättning följer på sida 163

-

163 SVT Text Onsdag 29 apr 2009
NYHETSBAKGRUND Publicerad 25 april

* Fas 2: Ett influensavirus har bevis-
ligen smittat från djur till människa,
ett "potentiellt pandemihot".

* Fas 3: Något fler fall av spridning
från djur till människa, men mellan
människor finns ingen eller mycket
begränsad smittspridning.

* Fas 4: Tillräckligt stor smittsprid-
ning mellan människor för att en
pandemi ska befaras.

* Fas 5: Betydande smittspridning
mellan människor i minst två länder.

* Fas 6: Snabb och ihållande spridning
i minst två delar av världen.

Källa: TT

=== citat slut ====

Hmm ... (memory on from) ...

Sent: Sunday, January 25, 2009, CET 13:42, GMT 12:42
Subject: ...
8336 <news:glhmn4$1lo$1@newsbin.cybercity.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/5117a914a2dc8f5d>

Jo mere *ensartet* en dyrkning vi har i landbruget, desto større er risikoen
for (dersom en sygdom bryder ud) at den infikserer hele dyrkningen
(populationen).

Menneskeheden, arten Homo Sapiens, er her (desværre) INGEN undtagelse!

(Gid jeg tog fejl desangående.)

With kind regards,
Last OUTPUT: 8724 <news:49f77572$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8725

Fra : mr

Dato : 29-04-09 14:36

> [...]
> på
> dørhåndtag, lyskontakter osv. (så hellere la' ungen vræle, fordi høn ikke

Herregud da!
Sikke et liv! Gå i evig frygt for at den store slemme influenza rammer.
Hvorfor tror du der er grund til at belære mig at mine unger ikke må slikke
på lyskontakter? Er det normalt at unger, måske dine, slikker på
lyskontakter?
Det er da meget morsomt, men hvad er det egentlig du vil opnå? Du mener
altså at bare man fjumrer med et skjorteærme på alle knapper, så er man
"nok" reddet. Jamen herregud fjols. Hvorfor beder du ikke til Gud - jeg er
sikker på at der ligger langt større frelse her end ved at frygte en knap!
Har du hørt om smitteveje for vira?
Tør du trække vejret?
Hvad gør du hvis et medmenneske nyser uden dykkerhjelm?
Hvorfor prædiker du ikke håndvask?

> Lad os lige få nogle kendsgerninger på bordet ang. pandemi:

bla. bla. på svensk. Usammenhængede skriverier om meget forskelligt, der
ikke kan bruges i den nuværende situation.
Har du tænkt på at der ikke kun findes en eneste virus i verden?
Tænkt at der kan være ret store forskelle i smitteveje, smittekilde og
farlighed?

> [...]
> risikoen
> for (dersom en sygdom bryder ud) at den infikserer hele dyrkningen

Hvordan hænger det sammen med stærkt faldende antal pandemier i samme
periode med specialisering i landbruget?
Hvad mener du med "dyrkning"? Hvornår er dyrkningen blev det samme som
populationen?
Kan du forklare hvorfra de få og ufarlige spredning af vira - og de farlige
i 1918-20, er sket - i det højt specialiserede lanfbrug eller det
ekstensive?

> Menneskeheden, arten Homo Sapiens, er her (desværre) INGEN undtagelse!
>
> (Gid jeg tog fejl desangående.)

kristusfjols!
Enhver der har læst et par linier om evolution ved at menneskets tid på
jorden er begrænset. Kom igen om 100.000 år og se hvor mange mennersker der
findes til den tid. Ingen arter har været her for altid. Det kommer heller
ikke til at ske for mennesket. Din nuværende besættelse af pandemier vil
ikke være grunden, det er en helt naturlig udvikling.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 29-04-09 23:37

"mr" skrev

[ ... file 8725 ... ]

[ ... ]
[ ... ]
> Herregud da!
> Sikke et liv! Gå i evig frygt for at den store slemme influenza rammer.

Nej! Jeg frygter overhovedet ikke. Jeg har for mange år siden indset, at jeg
en dag skal dø, og at det kan jeg ikke løbe bort fra.

Men man skal ikke ligefrem opføre sig dumdristigt og udfordre skæbnen.

Sagen er, at jeg er en *praktisk* mand.

Jeg er uddannet laborant (i sin tid), så jeg véd, hvordan sygdomme spredes
og giver derfor folk et (forebyggende) råd med på vejen.

> Hvorfor tror du der er grund til at belære mig at mine unger ikke må
> slikke ...

Jeg taler til flere end blot dig, "mr"!

> ... på lyskontakter? ...
> ... Er det normalt at unger, måske dine, slikker på
> lyskontakter?

Der manglede vist en linie i min sætning!

> Det er da meget morsomt, men hvad er det egentlig du vil opnå? Du mener
> altså at bare man fjumrer med et skjorteærme på alle knapper, så er man
> "nok" reddet. ...

Nej. Overhovedet ikke. Men man *nedsætter* smitterisikoen.

Ved sygdom er der 3 forhold, som gør sig gældende:

1. Virulensen; altså hvor patologisk er sygdommen.
2. Kvantiteten
3. Modstandsdygtigheden

Dét, jeg taler om, er at nedsætte punkt 2.

Desto færre vira, man kommer i kontakt med, desto mindre er sandsynligheden
for, at man bliver syg.

Det er faktisk dérfor, de færreste bryder sig om, at man nyser dem *direkte*
op i ansigtet, fordi herved øges *mængden* af vira væsentlig.

Så de gamle huskeråd er ikke helt dumme!

> ... Jamen herregud fjols. Hvorfor beder du ikke til Gud ...

Det gør jeg skam også, daglig, men dét er en helt anden snak.

> ... - jeg er
> sikker på at der ligger langt større frelse her end ved at frygte en knap!
> Har du hørt om smitteveje for vira?

Influenza er luftbåren. Dvs. at den spredes gennem luften i fx. dråber fra
et nys.

Og dermed kan også en stor andel af vira'ene fanges, dersom dråberne fanges,
hvorfor man bærer maske i Mexiko.

Punkt 2 nedsættes.

Men helt hindre spredning (på denne måde) kan man jo (desværre) ikke.

> Tør du trække vejret?

Ja, selvfølgelig. Jeg er ikke neurotiker ...

> Hvad gør du hvis et medmenneske nyser uden dykkerhjelm?
> Hvorfor prædiker du ikke håndvask?

Det gør jeg skam også.

> bla. bla. på svensk. Usammenhængede skriverier om meget forskelligt, der
> ikke kan bruges i den nuværende situation.

Udtalte den *selvudråbte* smagsdommer, oder was ?

> [...]
> >
> Hvordan hænger det sammen med stærkt faldende antal pandemier i samme
> periode med specialisering i landbruget?

Se nedenfor.

> [...]
> farlige
> i 1918-20, er sket - i det højt specialiserede lanfbrug eller det

Se, *her* kom sandheden for dagens lys.

Einem jammergøj ...

> [...]
> ikke til at ske for mennesket. Din nuværende besættelse af pandemier vil
> ikke være grunden, det er en helt naturlig udvikling.

EOD herfra.

With kind regards,
Last OUTPUT: 8739 <news:49f8d364$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8740

Fra : Kim2000

Dato : 29-04-09 15:51

> Rolig nu. Kan du huske fugleinfluenzaen? Samme hysteri, samme tal og nu 5
> år senere er vi stadig i live - uden pandemi.

På den anden side så skal man huske på hvordan det gik i Resident Evil
filmene og I am a Legend, jaja man skal ikke spøge med den slags.

Fra : Isachsen

Dato : 29-04-09 16:32

Kim2000 wrote:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> På den anden side så skal man huske på hvordan det gik i Resident Evil
> filmene og I am a Legend, jaja man skal ikke spøge med den slags.

Noget sier meg, at idiotismen er en større trussel enn terrorismen.

Isachsen