Automatisk mail
Fra : Jørn

Dato : 30-07-01 19:35

Hvordan får man automatisk sendt en mail med resultatet af et program/script
?

Jeg har installeret Mandrake 8, postfix og bruger en dyndns service. Jeg
ville gerne have en mail hver gang min IP var blevet ændret, og jeg lave en
lille text fil med den nye IP som jeg uploader til en FTP ude i byen, men
ville også gerne have den på SMS mail.

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-01 20:37

Jørn skrev:

> Hvordan får man automatisk sendt en mail med resultatet af
> et program/script?

Piper outputtet af "program" over i mail, fx

program | mail -s 'Detter er emnelinien' modtager@localhost

Hvis du har Elza installeret, kan du sende SMS med dette script:

=== snip ===
#!/bin/bash
# coolsms

myName="$(basename ${0})"
argCnt="${#}"
theMob="${1}"

realName="$(grep ^${USER}: /etc/passwd | awk -F: '{print $5}')"

case ${argCnt} in
0) read theMob theSMS ;;
1) read theSMS ;;
*) shift ; theSMS="$@" ;;
esac

case ${theMob} in
2[0-9][0-9][0-9][0-9][0-9][0-9][0-9]|[34]0[0-9][0-9][0-9][0-9][0-9][0-9])
: pass ;;
*)
echo "${myName}: invalid cell no.: ${theMob}" >&2
exit 1
;;
esac

theElzaScript="$(tempfile --prefix SMS- --suffix .elz)"

trap "rm -f ${theElzaScript}" 0 1 2 3 15

cat <<EOF >${theElzaScript}
#!/usr/bin/env elza
get url http://home.coolsms.dk/sms/main_ns.html
field %ALL% $
field til = ${theMob}
field fra = ${realName:=CoolSMS}
field besked = ${theSMS}
post form name smsform
# eof
EOF

elza ${theElzaScript}
# eof
=== snip ===

Syntaxen er

coolsms mobilNr [besked]

Fx

coolsms 2nxxyyzz Min IP er skiftet til a.b.c.d

eller

echo Min IP er skiftet til a.b.c.d | coolsms 2nxxyyzz

eller

echo 2nxxyyzz Min IP er skiftet til a.b.c.d | coolsms

Mvh,

// Klaus

Fra : Jørn

Dato : 30-07-01 21:00

Takker, dog et lille tillægsspørgsmål. Er der forskel på den måde det ryger
til mobilen vha. Elza i forhold til en almindelig mail forward til
mobilnr@note.sonofon.dk ?

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-01 21:22

Jørn skrev:

> Er der forskel på den måde det ryger til mobilen vha. Elza i
> forhold til en almindelig mail forward til mobilnr@note.sonofon.dk?

CoolSMS¹ skriver selv at de er Danmarks hurtigste SMS-sender. Jeg formoder
at de selv ringer centralen op, fremfor at sende en mail der risikerer at
ligge i en mail-queue på ubestemt tid.

// Klaus

Fra : Johan

Dato : 31-07-01 06:05

> CoolSMS¹ skriver selv at de er Danmarks hurtigste SMS-sender. Jeg
formoder
> at de selv ringer centralen op, fremfor at sende en mail der risikerer at
> ligge i en mail-queue på ubestemt tid.

Det skal siges at besked.dk selv er hurtigere. CoolSMS kører forholdvis
hurtigere, men tit får jeg et bedre resultat med besked.dk. CoolSMS har
desværre ret ustabilbil på det sidste, men det har besked.dk nu også været.
Men kender personen bag, og det er nok mere pral end sandhed at den er den
hurtigste!

mvh

Johan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-07-01 23:01

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> case ${theMob} in
> 2[0-9][0-9][0-9][0-9][0-9][0-9][0-9]|[34]0[0-9][0-9][0-9][0-9][0-9][0-9])

Kan mobobilnumre ikke også begynde med 51 nu?

--
Lars Kongshøj

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-07-01 09:03

Lars Kongshøj skrev:

> Kan mobobilnumre ikke også begynde med 51 nu?

Det er muligt - jeg har ikke tjek på centralnumrene.

// Klaus

Fra : Byrial Jensen

Dato : 01-08-01 20:29

Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> skrev:

> Piper outputtet af "program" over i mail, fx
>
> program | mail -s 'Detter er emnelinien' modtager@localhost

Mutt er i denne henseende kommandolijekompatibel med mail og har
betydeligt flere indstillingsmuligheder og finesser. Mail kender
f.eks. ikke til MIME og kan derfor ikke angive tegnsæt mv.

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-08-01 21:19

bjensen@nospam.dk (Byrial Jensen) writes:

> betydeligt flere indstillingsmuligheder og finesser. Mail kender
> f.eks. ikke til MIME og kan derfor ikke angive tegnsæt mv.

Så brug nail(1). Det er en ganske fin BSD-mail klon med mime-support.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : frank damgaard

Dato : 30-07-01 21:23

Jørn <xven@netbruger.dk> wrote:
> Hvordan får man automatisk sendt en mail med resultatet af et program/script
> ?

kalder mail programmet ?

IP=????

echo hej | mail -s "min IP=$IP" tilmig@hjemme

Man kan også bruge sendmail hvis man har den installeret:

IP=????

MAILER=/usr/lib/sendmail
MAILTO=NNNNNN@gsm1800.telia.dk # eller hvad email nu måtte være
(
echo "Subject: IP: $IP
echo "To: $MAILTO"
echo ""
echo "my IP=$IP"
echo
) | $MAILER -ffrom-name $MAILTO

og du se også 2 af mange mulige
> [...]
> lille text fil med den nye IP som jeg uploader til en FTP ude i byen, men

Får du IP vial dial-up forbindelse eller hvordan ?

--
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/

Fra : Jørn

Dato : 31-07-01 08:06

Nej, dyndns.dk har en opdateringsside, hvor man ved kald af den automatisk får
opdateret informationerne hos dem, samt får en text fil med domaine navnet og IP
adressen. Det er denne fil jeg vil checke på om den har ændret sig, og hvis ja,
vil jeg sende den til mobilen. Ved at have IP adressen direkte, skal man ikke
vente på at diverse DNS servere er opdateret, hvis man skal i forbindelse med sin
maskine. Det tager nogle gange over 1/2 time inden man kan tilgå maskinen efter
den har fået ny IP. Det er en TDC ADSL forbindelse, og desværre skifter de en gang
imellem IP adressen ud (vist nok pga hardware problemer).

Jørn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-07-01 08:53

Jørn skrev:

> Det er en TDC ADSL forbindelse, og [...]

Hvilken, om nogen, DHCP-klient bruger du? Jeg bruger selv dhcpcd, som på
mit system kører et script ved navn dhcpcd-${INTERFACE}.exe hvis adressen
skifter - det må da være den nemmeste måde at få besked på.

// Klaus

Fra : Jørn

Dato : 31-07-01 10:37

Jeg har en router (TDC ADSL NE2 løsning). Denne router får en ekstern IP
direkte fra TDC's kontractor (tror jeg nok den hedder). Jeg har så på
routeren mappet nogle porte (ftp og http) direkte ind på en IP (168.192.1.25)
hvor jeg har en Linux box kørende. Linux maskinen har derfor altid IP
adressen 192.168.1.25, mens det er routeren som skifter IP. Routeren har så
et WEBinterface, hvor man kunne få dens WAN adresse, men det andet er lettere
(for mig).

Jørn