Ny PC fryser! (1333/266, 8kta3+)
Fra : Martin Jensen

Dato : 30-07-01 19:29

Hej Gruppe,

Jeg har lige opgraderet mit motherboard + cpu til:

AMD Tbird 1333/266
Epox 8KTA3+

Maskinen kører flere dage seti/dnet uden at crashe - jeg har dog en del
problemer med spil - de fryser. (CounterStrike / Halflife)

Jeg har et ASUS V7100 Geforce2 MX som jeg brugte før.

Netop Epox 8kta3+ har en bios update der skulle løse nogle probs med netop
Gf2MX - den er selvfølgelig installeret.

Men den fryser alligevel.

Jeg kører i et testsetup med kun én harddisk (kun 5400rpm), grafikort, ram,
cpu, onboard lyd, og åbent kabinet, med 4x 80 mm blæser der blæser en massiv
luftstrøm mod det hele - cpu'en kører kun 40 grader ved distrubuted net, og
er som sagt klippestabil i alm windows.

Grafikkortets heatsink er også iskold når jeg spiller spil.

Jeg fatter ikke hvorfor den fryser!

PSU'en er en 300W.

Nogen forslag?

/Martin

Fra : Tommy Mikkelsen

Dato : 30-07-01 19:38

Har du installeret:
1. Eventuelle Servicepacks til windows
2. Via 4 in 1 driverne
3. AMD's agp patch

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-07-01 19:47

[snip]
> 1. Eventuelle Servicepacks til windows
Ja

> 2. Via 4 in 1 driverne
Ja

> 3. AMD's agp patch
Nej - hvad er det for en ?

(Det er et via kt133a chipset - kan kun finde AMD drivere på deres side -
eller leder jeg det forkerte sted?)

/Martin

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-07-01 19:57

> 3. AMD's agp patch

Så nu er den også installeret - der er rebootet - og jeg tester så...

Tak for tippet - jeg vender frygteligt tilbage hvis den fryser igen... : )

Fra : U. Callesen

Dato : 30-07-01 22:22

Du kunne også prøve med en overfrakke hvis det lille pus fryser 8))

Sorry ! Kunne ikke dy mig =]

Fra : Martin Jensen

Dato : 31-07-01 00:27

> Du kunne også prøve med en overfrakke hvis det lille pus fryser 8))

> Sorry ! Kunne ikke dy mig =]

Det er i orden - jeg synes selv det er sjovt, at noget der bliver så varmt
kan gå så kold... : )

Men AMD's AGP registry patch fix har indtil videre hjulpet... (om det har
afhjulpet det helt det ved jeg ikke, men jeg har lige spillet CounterStrike
i to timer uden crash.... så... 7-9-13)

/Martin

Fra : DaWizeGuy

Dato : 31-07-01 10:10

> [...]
>
> Men AMD's AGP registry patch fix har indtil videre hjulpet... (om det har
> afhjulpet det helt det ved jeg ikke, men jeg har lige spillet

Kører du Windows 2000 med Service Pack 2? Så skule AMD's W2K AGP registry
fix allerede være installeret. Hvis du har installeret AMD's AGP Miniport
driver, tvivler jeg på at det virker, idet dit bundkort jo har VIA
Northbridge. Hvis du har mulighed for det så prøv at køre Windows 98 Second
Edition, for at teste om dit system så kører stabililt i spil.

---
Mvh
Anders

Fra : Martin Jensen

Dato : 31-07-01 13:10

> Kører du Windows 2000 med Service Pack 2? Så skule AMD's W2K AGP registry
> fix allerede være installeret.

Er der et link der viser det? (for det har hjulpet at installere patchen
efter SP2)

> Hvis du har installeret AMD's AGP Miniport
> driver, tvivler jeg på at det virker, idet dit bundkort jo har VIA

Jeg har ikke installeret AMD AGP miniport driver.

> Northbridge. Hvis du har mulighed for det så prøv at køre Windows 98
Second
> Edition, for at teste om dit system så kører stabililt i spil.

Jg ryster bare ved tanken.... Og det vil heller ikke gavne mig noget, da den
skal køre win2k pro - men tak for forslaget

/Martin

Fra : DaWizeGuy

Dato : 31-07-01 17:33

> Er der et link der viser det? (for det har hjulpet at installere patchen
> efter SP2)

Hvis det er det specielle fix til Athlon processorer, så er det IKKE med i
Service Pack 2. Så har du installeret denne, er dt helt fint. Det jeg tænkte
på var en speciel VIA AGP patch til Windows 2000. Denne er inkluderet i
Service Pack 2.

> Jeg har ikke installeret AMD AGP miniport driver.

Godt!

> Second
>
> Jg ryster bare ved tanken.... Og det vil heller ikke gavne mig noget, da
den
> skal køre win2k pro - men tak for forslaget

Hvis du ellers har nok harddiskplads, kan du jo køre dual-boot mellem
Windows 2000 og Windows 98 SE. Det gør jeg, idet de fleste af mine spil
kører bedst under Windows 98.

---
Mvh
Anders

Fra : Henrik Dissing

Dato : 31-07-01 17:16

On Mon, 30 Jul 2001 20:29:21 +0200, Martin Jensen wrote:

>Grafikkortets heatsink er også iskold når jeg spiller spil.

Det lyder som om du dermed konkluderer at det i hvert fald ikke er et
overophedet grafikkort som er problemet. Det er det muligvis heller ikke,
men en "iskold" heatsink under spidsbelastning er enten overflødig eller
uden tilstrækkelig kontakt med chippen til at køle som den skal.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Martin Jensen

Dato : 01-08-01 12:29

> [...]
> men en "iskold" heatsink under spidsbelastning er enten overflødig eller
> uden tilstrækkelig kontakt med chippen til at køle som den skal.

Eller også er det en kombination af det åbne kabinet, og de 4x 80mm blæsere
der laver en orkan direkte ind på grafikkort, ram og cpu.... : )

Det bliver skam gangkse lunt hvis ikke de blæsere er der : )

/Martin

Fra : Martin Jensen

Dato : 01-08-01 12:30

> Det bliver skam gangkse lunt hvis ikke de blæsere er der : )

Well, jeg lyder jo som jeg selv har hedeslag. Der burde stå 'ganske'...

/Martin

Fra : Torben Dahlgaard

Dato : 05-08-01 19:22

Hej
jeg har haft samme problem på et ep-8k7a+ og det var strømmen til agb
porten du kan just det på jumper jp3 det til ddr ram min køre med 2.7v der
er 0.1v over default min køre fint nu

Hilsen TDS