Hjemmeplejere skal betale medieskat
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 12-04-09 07:02

Der er noget jeg ikke forstår

Citat fra artiklen: Multimedieskatten betyder, at man skal betale skat
af 5.000 kr. mere end årsindkomsten, hvis man får stillet en computer,
en telefon eller en internetforbindelse til rådighed af sin
arbejdsgiver til privat brug.

Hele artiklen: http://jp.dk/indland/indland_politik/article1660279.ece

Hvad er problemet?
Der står hvis de får det stillet til rådighed, _til privat brug_.
Hvorfor skulle de bruge arbejdets materiel privat?
Da min kones chef ville have at hun skulle kunne arbejde hjemmefra, da
måtte han da punge ud med en ekstra forbindelse til matriklen, så vi
ikke får blandet arbejde og privatliv.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-09 10:44

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen
> [...]
> Da min kones chef ville have at hun skulle kunne arbejde hjemmefra, da
> måtte han da punge ud med en ekstra forbindelse til matriklen, så vi

Det er ikke altid at det er muligt at adskille arbejdsliv og privatliv
på den måde. Et banalt eksempel kunne være at der ikke var flere linjer
at bruge på matriklen end der allerede er opsat. Det gælder fx hos os,
hvor alle muligheder for fx en ekstra telefonlinje der er afskåret fra
de øvrige, er umuligt ifølge telefonselskabet.

Men det grundlæggende her er at man skal betale skat af de materialer
man benytter i forbindelse med sin arbejdsplads. Det svarer til at man
beskatter folk af de redskaber de skal benytte i forbindelse med
tømrerarbejde, murerarbejde, jord-og beton-arbejde i det omfang at de
selv har fået noget af det til at tage med hjem efter arbejde.
Fx kunne man forestille sig en tømrer der har fået et redskab med hjem -
et waterpas - for at kunne benytte det på arbejdet den næste dag et helt
andet sted, i stedet for at han først skulle hen til virksomheden for at
afhente det. Man kunne forestille sig at en jord-og beton-arbejder
medbringer firmaets bil med værktøj for at møde på arbejdet den næste
dag et helt andet sted i verden, eller at man beskattede mureren for at
medbringe en murerske i hjemmet for at have den ved hånden dagen efter.
Fuldkommen rablende vanvittigt.

Eller hvad med læreren: Skal hun beskattes af de bøger hun låner for at
kunne forberede sig til dagens lektioner næste dag?

Multimedieskatten er fuldkommen rablende - især når regeringen har
indført skattestop. Vi ved godt at skattestoppet ikke holder en meter,
for der skal jo penge ind alligevel til samfundet, og derfor må man
finde andre kilder. Men så skal man ikke komme med "skattestop" og
forsøge at bilde folk ind at skatten skal ned uden velfærdstab. Man
burde sige helt ærligt: Vi vil have skatten ned på arbejde, derfor skal
I betale mere i forbrugsskatter. - Jamen, det er jo netop det man gør:
man kræver mere skat på forbrug, samtidig med at man sætter skatten i
vejret på de materialer af mulitimedier man benytter i forbindelse med
sit arbejde. Så i virkeligheden holder det heller ikke med at man vil
nedbringe skatten på arbejde.

Lad os da få sikret at denne regering får en kort levetid og lad os få
en anden der i det mindste taler sandt om at intet er gratis. Så ved vi
hvad vi har at rette os efter.

Fra : TL

Dato : 13-04-09 02:47

On Sun, 12 Apr 2009 11:44:04 +0200, in dk.politik "Arne H. Wilstrup"
<ahw> wrote:

>Det er ikke altid at det er
[snip]

>Multimedieskatten er fuldkommen rablende -
[snip]

kryds i kalenderen - Arne er enig med mig

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-09 10:53

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle muligheder for fx en ekstra telefonlinje der er afskåret fra de
> øvrige, er umuligt ifølge telefonselskabet.

Vil det sige du ikke kunne få lov til at betale for at få lagt en ekstra
linje ind ?

Mon ikke det mest er en forviring af begreberne "vil ikke" og "kan ikke" ?

Fra : Snuden

Dato : 12-04-09 21:22

On Sun, 12 Apr 2009 08:01:43 +0200, Fister Løgsovs <None@invalid.za>
wrote:

> [...]
>Da min kones chef ville have at hun skulle kunne arbejde hjemmefra, da
>måtte han da punge ud med en ekstra forbindelse til matriklen, så vi

Problemet er, at man i den nye Medieskattelov betragter
arbejdsgiver-ejet udstyr som værende i privat brug, så snart det
krydser matrikelgrænsen til hjemmet. Om man i praksis rent faktisk
bruger det privat eller ej er ligegyldigt. Man har taget udstyret med
hjem - det er nok.
--
Snuden

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-04-09 18:17

Snuden frembragte:

> [...]
> krydser matrikelgrænsen til hjemmet. Om man i praksis rent faktisk
> bruger det privat eller ej er ligegyldigt. Man har taget udstyret med

Ok, så giver deres modstand da en form for mening.
Tak for informationen.
Kai