Religiøs mobning på danske skoler og lærea~
Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-09 17:34

På:

<http://www.berlingske.dk/article/20090321/danmark/903210322/>

kan man se at den sociale kontrol af islamiske piger er stærk, og at den
udøves både af piger og drenge.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Den religiøse mobning og den indbyrdes sociale kontrol blandt unge
muslimske kvinder på danske uddannelsessteder synes udbredt.

De muslimske drenge er også særdeles aktive i kontrollen, fremgår det af
en ny såkaldt kvalitativ undersøgelse, lavet for Velfærdsministeriet, om
at være muslimsk kvinde i Danmark.

- Den sociale kontrol er et rædselsfuldt problem. Det er så dominerende,
at man tror det er løgn, den sladder og den snak, den kontrol med de her
unge mennesker, som ikke kan tillade sig noget, siger en folkeskolelærer
i undersøgelsen.

Ligestillingsafdelingen under Velfærdsministeriet har fået ph.d. Tina
Magaard fra Teologisk Institut ved Aarhus Universitet til at lave
grundige interview af 34 muslimske piger og kvinder samt 11
ikke-muslimske, kvindelige uddannelsesvejledere på uddannelsessteder med
muslimske studerende.

Formålet har været at kortlægge, hvordan muslimske kvinder selv oplever
problemer om ligestilling mellem kønnene, både når det gælder
uddannelse, indgåelse af ægteskab, leveregler, straf m.v.

Uddrag fra rapporten

En pige, der ikke bærer tørklæde siger:

"Det er jo, som om der er spioner. Der er jo ikke noget, der hedder
privatliv. Det hele skal dikteres. 'Hvor skal du hen? Og hvornår er du
hjemme? 10 min over eller 10 min i?' Der er mange, der tror, at jeg er
sådan en meget åben og frisindet pige, men ligegyldigt hvor frisindet
man er, så er der altid noget, der trækker en tilbage."

En anden pige uden tørklæde siger:

"De meget religiøse kvinder og nogle af mine veninder fra tidligere, de
prøver at give et skræmmebillede af Gud. Men de prøver også på at
indprente sådan noget skam ind i mig. 'Skam dig!'. Jeg skal skamme mig,
fordi jeg ikke går med et tørklæde, jeg skal skamme mig, fordi jeg ikke
er så religiøs, jeg skal skamme mig fordi jeg går med bukser, hvor man
kan se hele min figur som den er, der skal jeg skamme mig igen.".
=

Ja, hijab'en er hyppigt noget pigerne /tvinges/ til at bære ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 21-03-09 18:50

> [...]
> =
>
> Ja, hijab'en er hyppigt noget pigerne /tvinges/ til at bære ...

Nu er du jo ovre i noget racisme jævnfør de freldste her i gruppen (og
sikkert R og EL).

Selvfølgelig er det et problem og problemet er som sædvanligt muslimske
mænd, som hverken evner eller vil gå ind i den nye verden, hvor kvinder er
ligestillet med mænd. Man kan grue for hvordan de skal blive som lærere, men
forhåbentlig sparkes de fleste vel ud inden den afsluttende eksame.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-03-09 19:02

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Selvfølgelig er det et problem og problemet er som sædvanligt muslimske
> mænd, som hverken evner eller vil gå ind i den nye verden, hvor kvinder er
> ligestillet med mænd.

Det er nu gerne de andre piger der er anførere i dette »sociale pres«
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk