udfordring mørbrad
Fra : Ralph

Dato : 21-05-09 16:17

Jeg savner lidt inspiration, min første tanke var svinemørbrad fyldt med
pikantost omsvøbt med bacon brunet over direkte varme, dernæst indirekte
varme i weber. med champignon/flødesovs med lidt ribsgele og kogte
kartofler. Men nu synes jeg det er lidt for forudsigeligt gode råd ønskes,
jeg har næsten alt af råvarer. Mørbraden skal indgå i opskriften.

--
Tak
Ralph

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 23-05-09 10:29

Ralph wrote:
> [...]
> og kogte kartofler. Men nu synes jeg det er lidt for forudsigeligt
> gode råd ønskes, jeg har næsten alt af råvarer. Mørbraden skal indgå

Jeg har vist præsenteret denne før, men kan af en eller anden grund ikke få
vist gamle indlæg i google. Here goes:

200 gram perlebyg, fire tykke bøffer af svinefilet, lidt olivenolie, et
stort bundt bredbladet persille vasket og bladene plukket, 500 gram grønne
druer halverede og uden kerner, havsalt og peber

Marinade: Et løg revet groft, to spiseskefulde rødvinseddike, to
spiseskefulde sumak, en halv teskefuld friskmalet allehånde, to teskefulde
friskmalet korianderfrø, et godt drys friskmalet sort peber

Dressing til salat: 2-3 fed hvidløg knust med salt, to spiseskefulde
rødvinseddike, en halv deciliter olivenolie, en halv teskefuld friskmalet
allehånde, en halv teskefuld friskmalet korianderfrø

Bland marinaden og lad bøfferne marinere et par timer

Vask perlebyg og kog den til den er mør - 30-45 minutter. Hæld vandet fra

Skrab lidt af marinaden af bøfferne, stryg dem med olie og grill dem på
pande eller grill til de er rosa indeni. Lad dem hvile og skær dem derefter
i tynde skiver og bland med persille, druer og dressing.

Opskriften kommer fra Meyer: Mange til bords. Perlebyg kan udskiftes med
bulgur, og den svinske marinade kan snildt bære chili efter smag.