Olie/hvidsløgssnadsk, holdbarhed?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-09 16:46

Jeg laver min egen hvidløgsdressing til pizza: Blendede hvisløgsfed i
olivenolie.

Nu har jeg haft en portion stående i køleskabet i 2-3 uger, men da den er
*meget* stærk, kan jeg vel ikke smage om den er harsk. Hvad siger de kloge:
Hvor lang tid kan mixturen holde sig?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Emil

Dato : 20-05-09 17:43

Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk> wrote:

> [...]
>*meget* stærk, kan jeg vel ikke smage om den er harsk. Hvad siger de kloge:

Det er problematisk med hvidløg i olie. Nogle jordbakterier m.v. kan
fint leve uden luft, blot der er fugt tilstede. Normalt er et par dage
OK, men nogle steder anbefales max. en uge.

Hvis hvidløgene (hele fed) først får et kort opkog, er du på den sikre
side. Derved dannes der oså nogle velsmagende varianter af
hvidløgssmagen i hvidløgsfeddenes yderste skaller.

Se evt. her:
<http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/12/postid/16665/view/topic/>

m.v.h. Emil

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-05-09 00:43

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> *meget* stærk, kan jeg vel ikke smage om den er harsk. Hvad siger de kloge:

Hej Kurt

Det er ikke harskning du skal være bekymret for, men derimod vækst af
Clostridium bakterier. De kan danne botulinum-toksin som er meget
giftigt og kan medføre døden (pga paralyse).

Du kan ikke gardere dig ved at skolde hvidløgene. I stedet bør du kun
lave små portioner ad gangen og ikke benytte det efter en uge.

Hilsen Jesper

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-09 07:15

On Wed, 20 May 2009 17:46:20 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> *meget* stærk, kan jeg vel ikke smage om den er harsk. Hvad siger de kloge:

Tak for begge svar. Flaskens indhold røg ud og en ny portion blev tilpasset
aftenens forbrug.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-05-09 08:29

Nu du er i gang med at experimentere med hvidløg og olie, så kan
jeg på det varmeste anbefale “allioli” (dvs. “hvidløg og olie”)
efter catalonsk opskrift, altså uden æg — kun hvidløg, olie, salt
og en masse knofedt. Se fx fremgangsmåden på

· http://www.mediterranean-food-recipes.com/aioli.html

Mums!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Grethe Hoff

Dato : 21-05-09 18:41

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har jeg haft en portion stående i køleskabet i 2-3 uger, men da den er
> *meget* stærk, kan jeg vel ikke smage om den er harsk. Hvad siger de

Litt på siden...hvitløk er eminent til å brukes i rosebedet. Det skræmmer
vettet av utøyet! Hvis man nu har noget tilovers.
--
Grethe
deilig å være norsk i DK