Wakame
Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 18-05-09 21:11

Kulinarisk beriget af en tur til Japan, har jeg forsøgt mig salater af
Wakame tang. Men det smager noget mere af "hav" end de tang-salater jeg har
fået serveret, og er ikke ubetinget en succes. Nogle, der har gode
erfaringer, evt. med andre tangtyper?

Anders

Fra : Emil

Dato : 19-05-09 00:53

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> wrote:

> [...]
>Wakame tang. Men det smager noget mere af "hav" end de tang-salater jeg har
>fået serveret, og er ikke ubetinget en succes. Nogle, der har gode

Ham her har:
Professor Ole G. Mouritsen har lige udgivet bogen "Tang. Grøntsager
fra havet", som kombinerer populærvidenskab, madlavning og
kulturhistorie med tang som omdrejningspunkt. Der er et halvt hundrede
opskrifter med tang i bogen + en hel del andre opskrifrer.

Hvis du vil vide lidt mere om de danske typer, har Naturhistorisk
Museum i Århus www.naturhistoriskmuseum.dk i deres publikationsserie
Natur og Museum et nummer der hedder Tang, hvori der fortælles om
spiselig tang og blomstrende havplanter, og om hvordan de kan
tilberedes. Send dem en mail hvis du er interesseret.

Jeg har luret lidt på tang som grøntsag/krydderi, for det indeholder
mange af de (spor-)stoffer som vi typisk er i underskud af, eller helt
mangler i dagens nordiske køkken. Tidlige har vi jo brugt havsalat
m.fl. i madlavningen.

Et spændende emne - tang er kraftfoder for vore hjerner.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 19-05-09 01:37

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

>Hvis du vil vide lidt mere om de danske typer, har Naturhistorisk
>Museum i Århus www.naturhistoriskmuseum.dk i deres publikationsserie

Direkte link:
<http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=319>

m.v.h. Emil

Fra : paladsrevolution@gma~

Dato : 19-05-09 02:41

On 18 Maj, 22:11, "Anders Halskov-Jensen" wrote:
> [...]
> Wakame tang. Men det smager noget mere af "hav" end de tang-salater jeg har
> fået serveret, og er ikke ubetinget en succes. Nogle, der har gode

Ikke at det er et direkte svar på dit spørgsmål, men på A Hereford
Beefstouw serverer de japansk havtang til deres wagyu bøf

http://www.a-h-b.dk/menu.asp?parent=127982&l2=128014&sek=restaurant&sprog=Dansk

måske skulle du spørge dit lokale bøfskur, hvad de gør ved det.

Har du iøvrigt overvejet om du oplever det samme som andre rejsende
udi den store verden opdager når de vender hjem - at ting smager noget
anderledes efter hjemkomsten?

P.