Fantasifuld kage?
Fra : TDC Newsgroups

Dato : 15-05-09 20:02

Hejsa

Er der mon nogen herinde, som har en opskrift på en eller anden fantasifuld
kage til en kagekonkurrence i en børnehave?
Der er hård konkurrence, da der både er set en vulkan, en swimmingpool, en
fodboldbane mm.

Mange hilsner om en god weekend fra
Dorthe

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-05-09 20:55

In news:4a0dbc16$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
TDC Newsgroups <dorthemus1@hotmail.com> typed:
> [...]
> fantasifuld kage til en kagekonkurrence i en børnehave?
> Der er hård konkurrence, da der både er set en vulkan, en

Der er nogle idéer hvis man googler på "børnefødselsdag kage" bl.a. denne
med spiselige sukkerbilleder man kan købe.:

http://happyhoola.com/group.asp?group=115

Eller denne inspiration fra "Kagesmeden". Men jeg vil tro at man skal være
usædvanlig fingernem, hvis man skal nå til samme resultat som på
billederne.:

http://www.housewife.dk/boernefoedselsdag_kagegalleri.htm

Der findes sikkert også andre fine (og mindre svære) idéer hvis du prøver at
google.

Også en god weekend til dig - og pøj pøj med kagen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nana

Dato : 15-05-09 22:14

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fantasifuld kage til en kagekonkurrence i en børnehave?
> Der er hård konkurrence, da der både er set en vulkan, en swimmingpool, en

Tril på biblioteket og lån nogle bøger om kreative kager. Der er massr af
inspiration, og det meste er langt nemmere end det ser ud.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 16-05-09 11:14

Kender du til at bruge sugarpaste? For så er der masser af inspiration her:
http://klappeklappekage.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=10

Så er det bare at komme i gang. Har i øvrigt også set en sparegris, hvor de
havde spredt de der chokoladeguldmønter rundt om og selvfølgelig også sat en
i ryggen på den
Det er vidst kun fantasien der sætter grænser.

Mvh Kari

Fra : Marianne

Dato : 17-05-09 11:01

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> fantasifuld kage til en kagekonkurrence i en børnehave?
> Der er hård konkurrence, da der både er set en vulkan, en swimmingpool, en

Græsplæne med søn, mennesker og dyr omkring.

græs: Grøntfarvet kokosmel
Sø: Blåtfarvet flødeskum - husk at lave små bølger
Dyr: Plastic, fra legekassen
Mennesker: Plastik, fra legekassen

og de-luxe modellen: En skinnende sol over det hele i form af en gul ballon
sat på et stk ståltråd

mvh
Marianne

Fra : TDC Newsgroups

Dato : 27-05-09 16:36

> [...]
> Dyr: Plastic, fra legekassen
> Mennesker: Plastik, fra legekassen
>
> og de-luxe modellen: En skinnende sol over det hele i form af en gul

Bestemt en god idé - den er noteret

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-09 11:37

Marianne skrev:

> Dyr: Plastic, fra legekassen
> Mennesker: Plastik, fra legekassen

Er det smart, til en børnehave? Eller er jeg bare for bekymret?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Inger D.

Dato : 17-05-09 11:56

> Er det smart, til en børnehave? Eller er jeg bare for bekymret?

Du er bare for bekymret, siger jeg, der er uddannet pædagog og har arbejdet
i børnehave.

Inger D.

Fra : Marianne

Dato : 17-05-09 20:38

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> Er det smart, til en børnehave? Eller er jeg bare for bekymret?

Æhh - det er vist meget almindeligt at have legetøj i børnehaver. Men man
kan jo også gøre tingene i marcipan.

mvh
Marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-09 12:25

Inger D. skrev:

> Du er bare for bekymret, siger jeg, der er uddannet pædagog og har
> arbejdet i børnehave.

Fair nok. Tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-05-09 05:36

Marianne skrev:

> Æhh - det er vist meget almindeligt at have legetøj i børnehaver.

Jo, men normalt dekorerer man vel ikke fødevarer med legetøj i børne-
haver? Det var ikke så meget legetøjet i sig selv, jeg var bekymret
for, men blandingen af kage og legetøj.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-09 13:11

> [...]

> fantasifuld kage til en kagekonkurrence i en børnehave?
> Der er hård konkurrence, da der både er set en vulkan, en

Jeg har ingen opskrift, men et forslag: Lav en kage, hvor smagen er eneste
prioritet. Hvorfor pokker hoppe med på en amerikanisering af kagebagning,
når man i stedet kan lære ungerne, at fødevarer kan smage godt uden at ligne
Disneyland?

Lad mig gætte: I konkurrerer også om, hvem der kan holde den mest
oplevelsesrige fødselsdag for guldklumperne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 18-05-09 18:28

> [...]
> prioritet. Hvorfor pokker hoppe med på en amerikanisering af kagebagning,
> når man i stedet kan lære ungerne, at fødevarer kan smage godt uden at

Uuuhm ja en af favoritterne herhjemme er en chokolate mudcake (som bliver
bedst af at stå et par dage i køleskabet) med et lag hvid tobleronecreme og
et lag hindbær/skovbærmousse.

Ej må hellere snart bage igen. Skal have afprøvet om banankage med et lag
tobleronecreme og smurt op med marabousmørcreme og overtrukket med
chokoladesugarpaste smager godt. Måske skulle jeg gøre det i weekenden.
Sønnen har snart fødselsdag

Mvh Kari

Fra : TDC Newsgroups

Dato : 27-05-09 16:37

"Kari Eiffert" <kari.eiffet.nospam[FJERN]@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tobleronecreme og smurt op med marabousmørcreme og overtrukket med
> chokoladesugarpaste smager godt. Måske skulle jeg gøre det i weekenden.

Er der en opskrift på den?

/Dorthe

Fra : Kari Eiffert

Dato : 29-05-09 13:19

> Er der en opskrift på den?
>
> /Dorthe

På mudcaken? Den kommer i hvert fald her:

Ingredienser
a.. 250 gr. Smør
b.. 250 gr. Chokolade
c.. 8 tsk pulverkaffe
d.. 180 ml. vand
e.. 150 gr. "self-raising flour" (150 gr. Mel blandet med 1 tsk
bagepulver)
f.. 150 gr mel
g.. 60 gr kakao
h.. ½ tsk natron
i.. 550 gr sukker
j.. 4 æg
k.. 8 tsk olie
l.. 125 ml kærnemælk

Instruktioner
Tænd ovnen på 160 gr.

Smør og drys med mel en 25 cm form

Put smør, chokolade og kaffe i en gryde med vandet og smelt det ved
svag varme.
Si melen, kakao og natron i en stor skål. Tilst sukker og lav et hul i
midten af den tørre blanding.
Tilsæt de sammenpiskede æg, olie og mælk og chokolade-massen og rør
godt rundt med en stor ske til det hele er godt rørt sammen.

Hæld blandingen over i en form og bag kagen ved 160 gr. I ca. 1 time
og 40 min.
Kan holde på køl i 3 uger og på frost i 2 mdr.

Tjek kagen m tandstik/stegenål efter ca 1 time

Det er en meget "tung" kage. Så der skal ikke beregnes lige så meget
pr person som ved almindelige chokoladekager og lagkager. Kan i øvrigt med
fordel laves et par dage før den skal bruges. Den kan holde 3 måneder i
fryser og 4 uger i køleskabet.

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-05-09 13:41

In news:4a1fd2aa$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Kari Eiffert <kari.eiffet.nospam[FJERN]@mail.dk> typed:

> [...]
> øvrigt med fordel laves et par dage før den skal bruges. Den kan
> holde 3 måneder i fryser og 4 uger i køleskabet.

Hej Kari.

Jeg har lige et lille spørgsmål. Den lyder godt nok lækker den kage men -

Du skriver under punkt e. 150 g. "self-rising flour", altså mel og
bagepulver.

Under punkt f. skriver du yderligere 150 g. mel. Vil det så sige, at du
bruger ialt 300 g. mel til kagen, eller er der noget jeg har misforstået ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-05-09 14:10

In news:4a1fd7cb$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> typed:

> [...]
>
> Under punkt f. skriver du yderligere 150 g. mel. Vil det så sige, at
> du bruger ialt 300 g. mel til kagen, eller er der noget jeg har

Hej igen Kari.

Har fundet ud af det. "Self-raising flour" er tilsyneladende en blanding man
har lavet i forvejen og blander med de 150 g. alm. mel.

I opskriften på nettet står der også hvordan man laver det. Der er det 215
g. mel blandet med 2½ tsk. bagepulver og en smule salt. Man skal så bare
bruge 150 g. af det, og 150 g. alm. mel når man bager kagen, og så kan man
jo gemme resten af blandingen til næste bagedag, så mysteriet er løst.

På opskriften jeg fandt kunne man også dele kagen i bunde, der blev lagt
sammen med citronsmørcreme, men det er da næsten for meget af det gode. Helt
kalorielet er den vist ikke i forvejen.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 29-05-09 15:47

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in message
> [...]
> sammen med citronsmørcreme, men det er da næsten for meget af det gode.
> Helt kalorielet er den vist ikke i forvejen.

Du er alt for hurtig for mig men ja det er lige præcis sådan det skal
forstås. Også dumt jeg glemte at skrive det. Jeg plejer, som nævnt længere
oppe, at putte et lag frugtmousse i og et lag chokoladecreme (f.eks alm
toblerone eller endnu bedre hvid toblerone)
Og det er en kaloriebombe, men det smager bare sååååååå godt!
Den findes i øvrigt i en hvid udgave jeg også skal prøve en gang, men den
skulle være noget sødere, så tror en hindbærmousse vil være perfekt i den!
Du får den lige:

White chokolate mudcake:

a.. Ingredients
b.. 150g hvid chokolade - knapper eller hakket
c.. 440g sukker
d.. 250g smør
e.. 1tsp vanilla
f.. 225g alm. mel
g.. 75g self raising mel
h.. 1 cup mælk (250mls)
i.. 2 store æg
j..

Instruktioner
Chokolade, smør og mælk varmes op i en gryde - afkøles i 15 minutter.
Pisk æggene i og rør derefter de to siede meltyper i, det skal bare
røres i ikke piskes.

Hældes i en bageform på 20cm og bages ved 160g i 1½-2 timer - husk dog
at tjekke undervejs

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-05-09 17:36

In news:4a1ff559$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> det skal bare røres i ikke piskes.
>
> Hældes i en bageform på 20cm og bages ved 160g i 1½-2 timer -

Tak skal du ha' Kari. Jeg har allerede taget et par kilo på, bare ved at
læse opskriften, men prøves skal den altså - det er helt sikkert.

Fra : TDC Newsgroups

Dato : 27-05-09 16:42

> [...]
>
> Lad mig gætte: I konkurrerer også om, hvem der kan holde den mest
> oplevelsesrige fødselsdag for guldklumperne?

Nej, det gør vi faktisk ikke. Kagekonkurrencen er et årligt og festligt
indslag til vores sommerfest - kagen fungerer som dessert og koster 5 kr.
pr. person. Pengene (fra kagesalg og salg af glemt tøj) gives som tilskud
til de forældre, der ikke har penge til at betale for madordningen i
børnehaven. At det er en konkurrence, er der vist ikke mange, der tænker
over.

/Dorthe

/Dorthe