Mælkesmag
Fra : Hauge

Dato : 13-05-09 13:00

Hej

Da jeg gik i folkeskole fra midt i 70'erne, havde vi mælkeordning hvor vi
fik en kvart eller halv liter mælk hver dag, og det var jo for så vidt rart
nok..

Men jeg mindes at mælken skiftede meget kraftigt smag der først på foråret,
når køerne kom på marken og det oplever jeg ikke i dag.. Nu synes jeg at
mælk smager af det samme, altså faktisk ingenting, hele året, jeg drikker
kun letmælk og ikke nogen former for specialmælk (Ø eller lign.).

Jeg er godt klar over at tage man noget Ø eller anden uhomogeniseret, så
smager det anderledes, men lige nu er det kun alm. letmælk jeg lige har i
tankerne i dette indlæg.

Er det mig der husker forkert, eller er mælken i dag lige så ringe (god?)
hele året, altså så ensartet at det reelt ikke kan kaldes naturligt?

Mvh Hauge

Fra : jos

Dato : 13-05-09 13:28

Hauge wrote:
> [...]
> synes jeg at mælk smager af det samme, altså faktisk ingenting, hele
> året, jeg drikker kun letmælk og ikke nogen former for specialmælk (Ø
Det er helt klart. Al smag er fjernet af mælken. En undtagelse er Thise, og
Hirtshals, (er nu Arla, og derfor sikkert også blevet smagsløs). Men jo
tyndere mælken er, desto mindre mælkesmag i sagens natur, da denne bæres af
fedtet.
Det slår mig hvert år på ferien i Grækenland, at mælken pludselig smager
rigtigt, selv den lette, så jeg ved ikke hvad Arla gør galt, men vil til
enhver tid ved blindsmagning smage forskel på Arla, og eks. Thise

helt enig at du husker korrekt.

finn

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-05-09 13:45

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Men jeg mindes at mælken skiftede meget kraftigt smag der først på foråret,
> når køerne kom på marken og det oplever jeg ikke i dag..

Jeg har aldrig drukket mælk, så jeg skal ikke udtale mig om smagen
(andet end at det smager afskyeligt), men hvor mange malkekøer kommer
på græs i dag? De får bare de samme foderpiller som de gør hele året.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-05-09 14:03

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har aldrig drukket mælk, så jeg skal ikke udtale mig om smagen
> (andet end at det smager afskyeligt), men hvor mange malkekøer kommer
> på græs i dag? De får bare de samme foderpiller som de gør hele året.

Hvis du kørte en tur sydpå sådan ca. syd for Kolding og kiggede dig lidt
omkring ville du finde ud af at det er noget sludder du siger.

Steen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-05-09 14:13

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> writes:

> Hvis du kørte en tur sydpå sådan ca. syd for Kolding og kiggede dig
> lidt omkring ville du finde ud af at det er noget sludder du siger.

I følge Arla var det i 2007 kun 40% af de konventionelle køer der kom
på græs. Det vil sige at 60% ikke var på græs, så jeg mener ikke det
er noget sludder, når jeg siger at det har en indvirkning på smagen af
mælken.

Fra : Linde

Dato : 13-05-09 15:58

> [...]
> (andet end at det smager afskyeligt), men hvor mange malkekøer kommer
> på græs i dag? De får bare de samme foderpiller som de gør hele året.

De fleste steder bruger man faktisk ensilage og hø som basisfoder.
Kraftpiller bruges mere til at regulere næringsindhold med.

Mvh
Linde

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-05-09 16:12

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> writes:

> De fleste steder bruger man faktisk ensilage og hø som basisfoder.
> Kraftpiller bruges mere til at regulere næringsindhold med.

Ja, det fandt jeg også ud af. Så der kommer der nok også lidt
sæsonvariation af det, men når 60% af køerne ikke kommer ud og får
noget frisk grønt, så tror jeg stadigvæk det betyder meget for smagen.

Fra : Peter L

Dato : 14-05-09 04:46

> De fleste steder bruger man faktisk ensilage og hø som basisfoder.
> Kraftpiller bruges mere til at regulere næringsindhold med.

Under alle omstændigheder må køerne få usundt foder, for jeg har observeret,
at de allesammen har kronisk diaré (tyndskid) og at en kokage ikke er rare
at træde i
Hilsen Peter

Fra : Peter L

Dato : 14-05-09 16:08

"Peter L" skrev
> at de allesammen har kronisk diaré (tyndskid) og at en kokage ikke er rare
> at træde i

Rettelse, "kokage" => "kokasse"
Mvh Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-05-09 14:05

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det mig der husker forkert, eller er mælken i dag lige så ringe (god?)
> hele året, altså så ensartet at det reelt ikke kan kaldes naturligt?

Ja og jeg husker hvordan "kammeraterne" lavede opkastningslyde hvis mælken
en gang imellem smagte som mælk.

Steen.

Fra : Max

Dato : 13-05-09 14:13

Hej Hauge

> Jeg er godt klar over at tage man noget Ø eller anden uhomogeniseret,
> så smager det anderledes, men lige nu er det kun alm. letmælk jeg
> lige har i tankerne i dette indlæg.

Letmælk er jo ikke andet end vand med kridt i, drik noget sødmælk, så
vil du opdage at smagen stadigvæk variere hen over året.

Ps: og kulde dræber smagen, mælk skal have stuetemperatur
for at smage af noget.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 13-05-09 14:32

Hej Max
Max wrote:
> Letmælk er jo ikke andet end vand med kridt i, drik noget sødmælk, så
> vil du opdage at smagen stadigvæk variere hen over året.

Jeg synes at sødmælk smager mig for fed, men kan være et levn fra dengang
mælk smagte af mælk

Men dengang (tm) var der også forskel på smagen på letmælk om sommeren og
vinteren, i dag synes jeg det smager af "ingenting". Måske man skulle prøve
sødmælk igen.

Mvh Hauge

Fra : jos

Dato : 13-05-09 15:41

> Men dengang (tm) var der også forskel på smagen på letmælk om
> sommeren og vinteren, i dag synes jeg det smager af "ingenting".
> Måske man skulle prøve sødmælk igen.
>
> Mvh Hauge
eller som sagt, en tur til Kreta. En tur syd for grænsen kan for den sags
skyld være nok, bare du holder dig fra kartoner, hvor der står noget i
retning af "Ultra Hoch Erhitz"

Tailand har iøvrigt også fortræffelig frisk mælk! - vistnok fra danske
køer.

finn

Fra : Linde

Dato : 13-05-09 15:55

> [...]
>
> Men dengang (tm) var der også forskel på smagen på letmælk om sommeren og
> vinteren, i dag synes jeg det smager af "ingenting". Måske man skulle

Ud over foderet spiller størrelsen på mejeriet også ind. I og med der er
blevet færre mejerier bliver mælken blandet til en mere ensartet smag. De
regionale særpræg bliver svagere. Men Arla har deres egnsmælk, Marskmælk og
Himmerland tror jeg nok, den bliver kørt seperat og er derfor mere
særpræget. Her svinger smagen også noget tydeligere med årstiden.

Mvh
Linde

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-09 18:00

Hauge wrote:

> Men dengang (tm) var der også forskel på smagen på letmælk om
> sommeren og vinteren, i dag synes jeg det smager af "ingenting".
> Måske man skulle prøve sødmælk igen.

Dengang (tm) var der ikke letmælk til.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hauge

Dato : 13-05-09 18:01

Erik Olsen wrote:
> Dengang (tm) var der ikke letmælk til.

Dengang (tm), som jeg omtaler som midt 70'erne, fandtes det.

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-09 18:06

Hauge wrote:

> Dengang (tm), som jeg omtaler som midt 70'erne, fandtes det.

Ikke i 1/4 l kartoner i folkeskolen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-09 18:09

Erik Olsen wrote:

> Ikke i 1/4 l kartoner i folkeskolen.

Jeg fandt desuden:

"Letmælk har været på det danske marked lige så længe, som vi har været
medlem af EU. Letmælk blev tilladt i december 1972, men først lanceret i
foråret 1973 og var dermed et af de allerførste fedtreducerede produkter
i Danmark."

http://www.weblogs.arla.dk/APPL/HJ/HJ401/HJ401D01.nsf/O/letmaelk.html

Fra : Hauge

Dato : 13-05-09 18:36

Erik Olsen wrote:
> Ikke i 1/4 l kartoner i folkeskolen.

Der var også ½ liters, som jeg også skrev.

/Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-05-09 20:19

Hauge wrote:

> Der var også ½ liters, som jeg også skrev.

Hvor?

Ikke i Københavnske kommuneskoler.

Fra : Hauge

Dato : 13-05-09 20:21

Erik Olsen wrote:
> Ikke i Københavnske kommuneskoler.

Nu er vi altså nogle der bor på den danske side af den lange bro. Jeg ved
godt det er svært at forstå, men sådan er det. Og den lange bro er ikke den
til den svenske del af sverige.

/Hauge

Fra : Peter L

Dato : 14-05-09 04:54

"Hauge" skrev:
> Er det mig der husker forkert, eller er mælken i dag lige så ringe (god?)
> hele året, altså så ensartet at det reelt ikke kan kaldes naturligt?

I gamle dage skiftede smør farve fra lys gul om vinteren til mørk gul om
sommeren. Det gør den vidst heller ikke mere?
(Jeg er ikke længere en autoritet på området, da jeg får serveret
blandingsprodukter, der altid har samme farve og konsistens).

Fra : Linde

Dato : 14-05-09 06:56

"Peter L" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (Jeg er ikke længere en autoritet på området, da jeg får serveret
> blandingsprodukter, der altid har samme farve og konsistens).

Det er helt den samme historie som med mælken. Når køerne græsser om
sommeren, stiger indholdet af karotin, farvestoffet i mælken. Men racen kan
også spille ind her, mælk fra jersey-køer indeholder mere karotin end de
andre danske malkeracer. Rent jersey-smør er derfor altid mere gult, både
sommer og vinter.

Mvh
Linde

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-09 02:26

On May 13, 9:21 pm, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Nu er vi altså nogle der bor på den danske side af den lange bro. Jeg ved
> godt det er svært at forstå, men sådan er det. Og den lange bro er ikke den
> til den svenske del af sverige.

Da jeg gik i folkeskole sidst i 70'erne og først i 80'erne var det 1/4
liters letmælk.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Hauge

Dato : 14-05-09 09:41

Hej
Christian B. Andresen wrote:
> Da jeg gik i folkeskole sidst i 70'erne og først i 80'erne var det 1/4
> liters letmælk.

Var også det jeg mente fra starten af, men det er jo ikke alt man husker
100% fra dengang.

Mvh Hauge

Fra : Padre

Dato : 14-05-09 03:03

On 13 Maj, 21:21, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Nu er vi altså nogle der bor på den danske side af den lange bro. Jeg ved

Bevis det. Så vidt jeg ved, er det en ødemark

--
padre