Vildtkød, skal det hænge?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-05-09 11:31

Skal vildtkød op at hænge, efter man har slået dyret ihjel, eller kan
det fortæres umiddelbart? Jeg tænker på en eller anden art hjort...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : kim rasmussen

Dato : 11-05-09 14:15

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
> Skal vildtkød op at hænge, efter man har slået dyret ihjel, eller kan det
> fortæres umiddelbart?

hej
Det skal hænge....
Mener at det er 8 dage
Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 15:43

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
> Skal vildtkød op at hænge, efter man har slået dyret ihjel, eller kan det
> fortæres umiddelbart? Jeg tænker på en eller anden art hjort...

Det kommer an på temperaturen :)

http://www.snediker.com/klap31.asp
Inden dyret flås og parteres skal det op at hænge. Kødet skal hænge for at
blive mørt. En gammel regel siger det skal hænge i 40 graddage f.eks.
10grader udendørs temperatur og 4 dage. I sommermånederne skal dyret hænge i
fluenet og helst ikke længere tid end et døgn.

Kasper

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-09 16:27

Kasper wrote:
> Det kommer an på temperaturen :)

Men det *skal* altås hænge før man bør spise det. Ikke noget med at gå
ud og skyde en hjort, og så er der aftensmad samme aften. Tak for svaret!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 14-05-09 16:41

Hej Peter

> Men det *skal* altås hænge før man bør spise det. Ikke noget med at gå
> ud og skyde en hjort, og så er der aftensmad samme aften. Tak for
> svaret!

Ja, man kan godt gå ud og skyde et dyr og spise det med det samme,
men det vinder i konsistens og smag ved at blive hængt, det gælder
for fugle og dyr. Fisk vinder intet ved at blive gemt, de taber kun smag
og skal helst ryge direkte fra vandet til panden.

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 14-05-09 17:03

Peter Knutsen wrote:

> Men det *skal* altås hænge før man bør spise det. Ikke noget med at gå
> ud og skyde en hjort, og så er der aftensmad samme aften. Tak for
> svaret!
Ikke nødvendigvis SKAL. Det er bl.a. kulturelt bestemt.
Et stykke friskskudt hjorteryg, kan eks. marineres et par timer, og steges i
en stegegryde, og smage ganske fortræffeligt til aftensmad.

Marinade kan være surmælk, kærnemælk, rødvinsmarinade - eller for den sags
skyld en stor snaps eller whisky/cognac.

finn