Tysk øl
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 20:20

Er det noget med, at Bitburger eller Jever er noget af Tysklands bedste øl?

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-04-09 21:29

"Stone" <-> skrev i en meddelelse
> Er det noget med, at Bitburger eller Jever er noget af Tysklands bedste
> øl?

Nej, nærmere tværtimod. Begge er efter min mening gennemsnitlige konsumøl a
la Carlsberg og Grim Tuborg, omend lidt lettere og knap så gær-gumpetunge.
For god tysk øl kunne du forsøge dig frem iblandt nogle af disse:

http://www.ratebeer.com/Ratings/TopBeersByCountry.asp?CountryID=79

Anders

Fra : Ivar

Dato : 03-05-09 13:32

Anders Halskov-Jensen skrev:

> Begge er efter min mening gennemsnitlige konsumøl a
> la Carlsberg og Grim Tuborg,

Ja, selvfølgelig! Hvis det bliver solgt i stort antal, kan
det umuligt smage godt.

Ivar Magnusson

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-05-09 14:58

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, selvfølgelig! Hvis det bliver solgt i stort antal, kan
> det umuligt smage godt.

Det kan det sagtens. Det er der masser af gode eksempler på, fx blandt
tjekkiske øl. men det rokker nu ikke ved min opfattelse af hverken Jever
eller Bit, uanset om der brygges 10 eller en million af gangen.

Anders

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 03-05-09 17:59

Anders Halskov-Jensen forklarede den 03-05-2009:

Jeg støtter dig 100% i den opfattelse.
Kai

Fra : Linde

Dato : 03-05-09 20:41

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan det sagtens. Det er der masser af gode eksempler på, fx blandt
> tjekkiske øl. men det rokker nu ikke ved min opfattelse af hverken Jever
> eller Bit, uanset om der brygges 10 eller en million af gangen.

Jever kender jeg ikke, men Bitburger blev vist solgt i Lidl på et tidspunkt.
Jeg synes, Bit´en deler kvalitet med mange andre billige, tyske øl. De er
som regel lidt vandede i smagen og skummet, men har en ikke helt dårlig
humlebitterhed...noget jeg personligt godt kan lide en varm sommerdag, efter
en gang havegravning eller anden svedinducerende beskæftigelse. De skal dog
være iskolde, så det render af dem. I den situation ville jeg faktisk nok
foretrække den frem for en dansk stift.

Mvh
Linde

Fra : Ivar

Dato : 03-05-09 22:15

Anders Halskov-Jensen skrev:

> Det kan det sagtens.

Hvorfor nævner du så at det er konsumøl, hvis du ikke mener,
at det har betydning.

Ivar Magnusson

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-05-09 19:02

> Hvorfor nævner du så at det er konsumøl, hvis du ikke mener,
> at det har betydning.
>

> Ivar Magnusson

Jeg har ikke sagt, det ikke har betydning. Jeg har sagt, at ikke alle
konsumøl er ligegyldige, der er flere undtagelser, heriblandt tjekkiske.

Anders

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-05-09 14:48

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, selvfølgelig! Hvis det bliver solgt i stort antal, kan
> det umuligt smage godt.

Jeg kender ikke de omtalte øl men jeg ved at hvis de bliver brygget af store
bryggerier og solgt i stort antal til almindelige mennesker så er det pr.
definition dårligt øl!
Specielt hvis bryggeriet er istand til at lave en øl der smager ens år efter
år.
Dette er definitionen på dårligt øl!
Jeg skal for fulstændighedens skyld nævne at jeg er håndbrygger og at jeg
selvfølgeligt foretrækker mit eget øl, men at jeg ikke mener at man kan
sammenligne disse produkter. Jeg nyder også de kommercielle produkter og jeg
får ikke ondt i maven af at drikke en Tuborg eller en billig øl fra Faktya.
Der er et problem i denne gruppe og det hedder SNOP. Der er nogen narrehatte
som jeg skal undlade at nævne navne på dwer dirigerer hvad der er rigtigt og
forkert. Disse mennesker har ikke en skid forstand på hvad de snakker om og
næppe heller meget forstand på madlavning men de har med deres agressive og
dominerende facon formået at sætte dagsordenen.
Nå, så for at fuldende billedet af mig selv så laver jeg også mine egne
grillpølser, spegepølser, bacon. hamburgerryg og endel andre ting så jeg er
ikke helt uvant med med madlavning. Nå, glemti da lige vin.

Fra : Max

Dato : 04-05-09 15:37

Hej Steen

> Jeg skal for fulstændighedens skyld nævne at jeg er håndbrygger og at
> jeg selvfølgeligt foretrækker mit eget øl, men at jeg ikke mener at

Du har jo ret i dine holdninger og det siger jo også at spørgsmålet
er ligegyldigt, man kan ikke svare. Man kan smage på de nævnte
øl, og kan man lide dem, ja så er det godt øl.

Ps: selv mener jeg at en skibsøl fra Refsvindinge er det bedste
øl der sådan lige findes i DK. Og så er det let øl til en daler :)

--
Mvh Max

Fra : Peter L

Dato : 04-05-09 16:10

"Max" skrev
> Ps: selv mener jeg at en skibsøl fra Refsvindinge er det bedste
> øl der sådan lige findes i DK. Og så er det let øl til en daler :)

I 1961, da jeg var 12 år gammel, drak vi drenge en gang imellem en skibsøl
når vi holdt en pause mellem klargøring af bådene i skudehavnen i København.
Det var øl af hvidtølsstyrke. En anmelder har skrevet: Allerede ved
oplukning følte man sig hensat til en gammeldags skudehavn med tjære,
tovværk og piberygende søulke. Desværre laves den ikke mere."
Det vil glæde mig, hvis nogen har genoptaget produktionen. Den er vidst ikke
tysk?

Hilsen Peter

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 04-05-09 16:52

Peter L wrote:
> Det vil glæde mig, hvis nogen har genoptaget produktionen. Den er vidst
> ikke tysk?

Refsvindinge ligger på Fyn ikke langt fra Ørbæk og Nyborg.
http://bryggerietrefsvindinge.dk/
Jeg har smagt et par stykker af dem, men åbenbart ikke nok til at kunne
sætte pris på dem. Det er ikke altid at de har dem da den røgmalt de
bruger åbenbart er lidt kræsen med temperaturen. Rune T. Kidde har vist
en gang udtalt: "Der findes værre skæbne end døden - skibsøl!"

-Steen Lund Hansen, Aalborg

Fra : Max

Dato : 04-05-09 20:25

Hej Peter

> har skrevet: Allerede ved oplukning følte man sig hensat til en
> gammeldags skudehavn med tjære, tovværk og piberygende søulke.

Sådan et sted voksede jeg op :)

> Desværre laves den ikke mere."

Som jeg sagde laves den på fyn idag.

http://bryggerietrefsvindinge.dk/sortiment/

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 30-04-09 21:59

Hej Stone

> Er det noget med, at Bitburger eller Jever er noget af Tysklands
> bedste øl?

Det kan jo kun afgøres ved at smage på det.

--
Mvh Max