Oversættelse af: Qui bon vin boit, Dieu vo~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 29-04-09 19:45

Kære gruppe!

'Qui bon vin boit, Dieu voi' lyder et gamel cistercienserrmundhel. Kan
jeg oversætte det til:

'Den, der drikker god vin, bliver set af/ser Gud'?

---
Kasper Bergholt

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-04-09 19:51

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg oversætte det til:
>
> 'Den, der drikker god vin, bliver set af/ser Gud'?

Uden at være sikker, tror jeg det betyder: "Den, der drikker god vin, ser
Gud"

Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-09 20:23

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> wrote in

> Uden at være sikker, tror jeg det betyder: "Den der drikker god vin,
> ser Gud"

Helt enig. Ordsproget er mig bekendt egentlig "Qui bon vin boit Dieu voit".
Men tjek gerne i sproggruppen dk.kultur.sprog.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 29-04-09 21:10

On 29 Apr 2009 19:23:01 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> wrote in

>Helt enig. Ordsproget er mig bekendt egentlig "Qui bon vin boit Dieu voit".
>Men tjek gerne i sproggruppen dk.kultur.sprog.

Tak for indspark, selv om jeg lynhurtigt slettede indlægget og
repostede i dk.kulstur.sprog, så er det åbenbart blevet syndikeret
videre ud!

Der manglede ganske rigtigt et kongruens-t i enden -- og meningen er,
som I begge skriver.

Det var for resten en flaske Grüner Veltliner 'Ried Lamm' fra Schloss
Gobelsburg, 1998, der udløste researchen...

---
KasperBergholt
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/04/gruner-veltliner-ried-lamm-1998-schloss.html