Engelsk orange-marmelade - hvordan
Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-09 17:55

Jeg skal bikse noget orange-marmelade sammen til en fødselsdags-brunch.
Marmeladen skal være i "engelsk stil", dvs. den lidt halvbitre type, der går
så godt på et stykke ristet brød.

Hvordan skal jeg gøre det?

Jeg har adgang til hjemmedyrkede kumquats, citroner og endnu en citrusfrugt
(minder om en lille mandarin, men den er rimelig sur). Derudover skal der
indkøbes en passende mængde appelsiner.

Skal jeg bare koge en god mængde hakkede appelsiner og mine hjemmedyrkede
citrusfrugter med en passende mængde rørsukker - f.eks. 50/50? Min plan er
at bruge appelsinkød, hele, hakkede kumquats, citronsaft, kødet fra de små
mandariner og så revet skal fra appelsin og citron. Vil det fungere? Og skal
jeg supplere med ét eller andet geleringsmiddel?

Min mængde af hjemmedyrkede citrusfrugter er begrænset, så jeg skal helst
ikke "bomme".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Tom Wagner

Dato : 28-04-09 20:15

Jens Bruun wrote:

> Jeg har adgang til hjemmedyrkede kumquats, citroner og endnu en
> citrusfrugt (minder om en lille mandarin, men den er rimelig sur).
> Derudover skal der indkøbes en passende mængde appelsiner.

Den typiske lidt bitre smag fås ved at bruge pomeranser, som normalt fås
omkring februar.
På engelsk kaldes de Seville Oranges, kendes fx fra den sydafrikanske KOO
marmelade.
Hvis du søger på pomerans, opskrift, marmelade får du sikkert mange
henvisninger.

Hilsen Tom

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-09 21:30

Tom Wagner skrev:

> Hvis du søger på pomerans, opskrift, marmelade får du sikkert
> mange henvisninger.

“bitter-orange” (evt. uden ‘-’) kan osse være et godt søgeord i
denne sammenhæng.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup