Nyt gastronomisk projekt
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-04-09 19:58

Kære gruppe!

Jeg har tidligere annonceret, at jeg var i gang med at skyde et nyt
gastronomisk projekt i gang, bl.a. med bidrag og støtte fra skribenter
i denne gruppe.

I dag publiceres den første gæsteartikel -- dels en erindring om at
komme ind med firtoget, oplevele Konrad lige før IT-boblen -- og dels
en gastronomiske erindring, der er væsentlig yngre -- nemlig fra en
middag spist kort før påske på Custom House, Bacino.

Skribenten er Kristian Brask Thomsen, tidligere restaurantdirektør og
chefsommelier, v. bl.a. Konrad, Formel B, The Square & Sofitel Plaza.
Inkarnationen af passion og professionalitet: Tjener af den gamle
skole, skribent, bon vivant og netværksmand på internationalt
topniveau -- og det i kombination med en sjældent set grad af empatisk
høflighed, venlighed og absolut ukrukkethed. Kristian vil med indsigt
og store armbevægelser - og lur mig om ikke også en god portion
selvironi - dele gavmildt ud af tidligere og kommende
middagsoplevelser fra de bonede gulve.

Kristian skriver --

Jeg har aldrig haft idoler. Dette selvom jeg er uddannet i en branche,
hvor mange dyrker gurus og mentors - ofte uden at kende dem. Det synes
jeg er noget pjat, og har desuden altid haft for travlt med mit eget
til at bruge tiden på at forherlige andre. Men er der én jeg altid har
haft særdeles stor respekt for, er det arkitekt, designer og
storrestauratør Sir Terence Conran. Og det lige siden jeg i sommeren
'98 ankom med fire-toget til hovedstaden, og efterfølgende endte midt
i orkanens øje på Konrad. Lige da stedet eksploderede i et sandt
inferno af IT-boble, overflod og objektiv skønhed.

Her blev jeg, ellers uhørt, af ufaglærte læremestre sat ind i hvordan
et serviceorgan fungerede i sin yderste potens. Selv datidens danske
Michelin-restauranter stod på perronen og så toget suse forbi. Lige
med undtagelse af, da jeg arbejdede på den 2-stjernede The Square i
Mayfair, har jeg aldrig været vidne til en mere velsmurt maskine end
Konrads. Konceptet var skabt med inspiration af Conrans meritter på
den Londonske restaurantscene. Det forsøgte man da heller ikke at
lægge skjul på. Selv navnet Konrad, var ment som en hyldest til den
karismatiske og til tider selvironiske bon vivant.

Derfor var det også med glæde at jeg for en 4 år siden først hørte, at
den gode mand endelig havde rettet blikket mod København, som følge af
byens nyvundne velstand, fremgang og vokseværk. Hans øje havde fanget
den gamle, tomme toldterminal i Havnegade, der nu skulle huse byens
parnas, med ikke mindre end tre restauranter og én bar. Og telefonerne
var da vist også rødglødende fra dag 1. Ordet var, at over 3000 havde
forudbestilt en kuvert allerede 2 måneder før dørene blev slået op.
Sådan skal den ged vist barberes.

Læs resten af indlægget her --
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/04/erindring-fra-bacino-custom-house-af.html

Mere om gæstebloggerprojektet her --