eddikemor- eddikemoder
Fra : uh

Dato : 27-04-09 10:10

Nogen der har kendskab til brug af ovennævnte? Jeg er "kommet til" at
fremstille en sådan, kan den bruges til noget fornuftigt? Alm. eddike, som
har stået i lang tid, jeg genbruger det til at afkalke vores bruserhovede af
og til når det er tiltrængt. I går opdagede jeg så at der var en samling et
eller andet i glasset og mente at det hed eddikemor, slog det op på google
og der er jo mange indlæg. Er der nogen her i gruppen, som selv har erfaring
med brug af den?
mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-04-09 10:16

uh skrev:

> Nogen der har kendskab til brug af [en eddikemor]?

Jeg havde en engang, men smed den ud da jeg ikke drikker nok rødvin
til at holde den i live. Men mens jeg havde den, hælte jeg sjatter
på engang imellem, og kunne så tappe rødvinseddike når jeg skulle
bruge lidt til salatdressing eller andet.

(Beslægtet med eddikemor er kombucha, som gror på sød te og danner
en mousserende drik - man ender med at have kombucha-svampe i små
krukker i hele køkkenet...!)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 28-04-09 15:16

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> (Beslægtet med eddikemor er kombucha, som gror på sød te og danner
> en mousserende drik - man ender med at have kombucha-svampe i små

Hejsa.

Tak for dit svar. Jeg kender Kombucha'en, som jeg havde i flere år - nu
ligger den i fryseren, jeg flyttede og kunne ikke pleje den i nogen tid. Den
kan jo som regel skaffes, hvis ikke den da ikke kan genoplives fra fryseren.
Nogen der ved det i øvrigt?

Kan man risikere noget ved at lave den rødvinseddike? det er jo bakterier så
vidt jeg har forstået?

Nu har jeg hældt noget rødvin på den, men ender nok med at aflive den, hvis
ingen vil have den, jeg har heller ikke lyst til at arbejde så meget med
den.

mvh uh

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-04-09 21:36

uh skrev:

> Kan man risikere noget ved at lave den rødvinseddike? det er jo
> bakterier så vidt jeg har forstået?

Tjah, men bakterier er jo mange ting. Der er osse bakterier i kærnemælk
og yoghurt. ;) Spøg til side, du risikerer næppe noget i denne retning.
Hvis det ligner en eddikemor (en slags mini-kombucha med rødvinsfarve),
så er det nok en eddikemor - der er ikke mange bakterier der kan leve
under de forhold. Jeg ville være helt tryg.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : uh

Dato : 30-04-09 13:40

> Tjah, men bakterier er jo mange ting. Der er osse bakterier i kærnemælk
> og yoghurt. ;)

Så sandt - men jeg føler mig nu ikke helt tryg alligevel.

> [...]
> så er det nok en eddikemor - der er ikke mange bakterier der kan leve
> under de forhold. Jeg ville være helt tryg.

Jamen den har ikke rødvinsfarve, var nærmest gullig/hvidlig med rødlige
tråde el. lign. nedenunder. Nu har jeg hældt en sjat rødvin over og kan jo
så ikke følge den pt. pga. farven, men vil se tiden lidt an, læse lidt mere
om den og måske til sidst hælde den ud alligevel, er ikke helt sikker.

mvh uh