Nostalstiske kager: Ingefær - gingerbread
Fra : Marianne

Dato : 25-04-09 15:37

Hej

Som barn (jeg er nær de 50) serverede min mor ved særlige lejligheder nogle
ingefærkiks, der var så hårde, at de skulle dyppes i the for at kunne
spises. Det var lidt af en kust lige netop at holde dem nede i theen så
længe, at de fik den ønskede konsistens: Et sekund for meget, og kagen var
opløst og faldt til bunds i koppen.

Jeg elskede disse kager og har hele mit voksenliv søgt dem. De er ca. 6 sm i
diameter, flade og overfladen er sprækket. Irma og lignende butikker har
undertiden noget, der ligner. men de ligner altså kun - der er langt til den
ægte vare.

Gennem årene har jeg købt mange ingefærsmåkager i det håb, at jeg kunne
genfinde dem. Desværre uden held. I dag fik jeg fat i nogle, der var helt
forkerte, nemlig 'gingerbread'. Jeg tror ikke der er ingefær i disse
overhovedet, men så kom jeg i tanke om, at gingerbread vist betyder
'honningkage', og det er jo noget ganske andet. De smagte nu OK alligevel -
de kan jo ikke gøre for, at min barndomserindring står i vejen for
smagsoplevelsen.

Der er ingen herinde, der kender til min barndoms kager, vel? Jeg er frisk
på at bage selv, hvis man kan få den beskøjtagtige konsistens frem.

mvh
Marianne

Fra : Grethe Hoff

Dato : 25-04-09 16:29

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er ingen herinde, der kender til min barndoms kager, vel? Jeg er frisk
> på at bage selv, hvis man kan få den beskøjtagtige konsistens frem.

Kan det være de norske pepperkaker du tenker på?
http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1¬new=1&start=0&result=1&vistype=3&match=pepperkaker&kokebok=ja&oppskriften=7345&artikkel=&bartender=&kokebok=ja&pollisten=

Du behøver selvsagt ikke lave hus, men deigen er den samme.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Padre

Dato : 25-04-09 17:03

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> wrote in message

> [...]
> undertiden noget, der ligner. men de ligner altså kun - der er langt til

Det lyder som ingefærkager

http://www.perchs.dk/dansk/specifik.asp?IDprodukt=135

--
Padre

Fra : Marianne

Dato : 25-04-09 18:54

> Det lyder som ingefærkager
>
> http://www.perchs.dk/dansk/specifik.asp?IDprodukt=135

Ja, de ligner i hvert fald. Jeg vil prøve at skaffe en pakke. Tror desværre
det er den nyere, IMO kedeligere udgave.

mvh
Marianne

Fra : Padre

Dato : 26-04-09 18:52

> Ja, de ligner i hvert fald. Jeg vil prøve at skaffe en pakke. Tror
> desværre det er den nyere, IMO kedeligere udgave.

Dem fra Perchs er der i hvert fald ingefær i.

--
Padre

Fra : Esther

Dato : 26-04-09 12:30

Jeg tror, jeg ved hvad du mener. Hårde som sten og med masser af
ingefær. Hvis jeg husker rigtigt har "Urtekram" nogle ingefærkager som
er lidt i stilen, men de er stadig lidt for sprøde.
Det du har brug for er at rejse til England og spise dig igennem alle
de varianter du kan finde. Og hvis det er for uoverkommeligt, så må du
prøve med en opskrift på "ginger snaps". Jeg har fundet den her, som
lyder lovende. Der står til sidst i opskriften, at hvis man bager dem
lidt for længe, blir de stenhårde og duer kun til at dyppe i kaffen.
Her er linket hvor man kan et billede af det færdige resultat.
http://members.shaw.ca/alwaysinthekitchen/gingersnaps.html

For dem som finder links utålelige, følger opskriften her, "molasses"
er sirup, resten gir vist sig selv:

Makes 40 - 50 cookies, depending how big you like 'em.
Total prep and cooking time: 35 minutes
2 cups all purpose flour
2 teaspoons baking soda
1/2 teaspoon salt
2/3 cup canola oil
1 cup sugar
1 egg
1/3 cup molasses
1 teaspoon ground cinnamon
1 tablespoon ground ginger
1 big pinch of ground cloves
Extra sugar for dusting
In a medium mixing bowl, beat the oil and sugar together. You don't
need a mixer here, a wooden spoon is fine. Add the egg, and beat
until smooth. Add the molasses* and beat until smooth. In a separate
bowl, whisk together the flour, baking soda, salt and spices. Whisk
until thoroughly combined, and then dump it into the molasses
mixture. Stir slowly as the dough stiffens up into a thick paste,
being sure to incorporate all of the flour. You don't want any white
streaks in the dough, it should be completely dark brown.

Use a teaspoon to scoop up a walnut-sized lump of dough, and roll it
between your palms until it is nice and round. Dip the top of it in
white granualted sugar and place it on a lightly greased cookie
sheet. Leave a little room between each cookie, as they will expand.

Bake at 350 F for about 10 minutes - they should be a little underdone
when you pull them out, or they will get very, very hard and be useful
only for dunking in coffee (which is not a bad way to go, really). If
your oven is a little slow, feel free to crank it up to 375 to ensure
that the cookies develop their characteristic crackled tops. Remove
to cooling racks immediately, and get the next batch in the oven. Try
not to eat them all at once.

*a nifty way to make sure you get all the molasses out of the
measuring cup is to use the same cup that you measured the oil in.
The molasses will just slide right out.

Hilsen Esther

Fra : Marianne

Dato : 27-04-09 00:11

"Esther" <ufo.danmark@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>Jeg tror, jeg ved hvad du mener. Hårde som sten og med masser af
ingefær. Hvis jeg husker rigtigt har "Urtekram" nogle ingefærkager som
er lidt i stilen, men de er stadig lidt for sprøde.

åhh .. en kender, ser jeg! Du har helt ret. Du ved, hvad jeg mener, tror
jeg!

>Det du har brug for er at rejse til England og spise dig igennem alle
de varianter du kan finde.

Jeg *er* i England, og jeg tygger og tygger De er i hvert fald ikke i
Sainsbury's sortiment, M&S ej heller. Har prøvet diverse tilfældige
specialbutikker, men indtil videre uden held.

> [...]
lyder lovende. Der står til sidst i opskriften, at hvis man bager dem
lidt for længe, blir de stenhårde og duer kun til at dyppe i kaffen.

Det lyder som noget ...! Jeg prøver dem, når jeg kommer hjem til DK og
melder tilbage (for det tilfælde, at der skulle sidde andre fans og kigge
med)

Tusind tak!

mvh
Marianne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-04-09 05:46

On Sat, 25 Apr 2009 15:36:49 +0100, Marianne wrote:

> Der er ingen herinde, der kender til min barndoms kager, vel? Jeg er frisk
> på at bage selv, hvis man kan få den beskøjtagtige konsistens frem.

Min mors opskrift, som giver ingefærkager som du beskriver.

Ælt følgende sammen og bag ved 175 grader:

500 gr. mel
500 gr. mørk farin
250 gr. margarine
1 æg
½ pk. gær
2 tsk ingefær
1½ tsk. natron
1 tsk. nelliker
1 tsk. kanel
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Marianne

Dato : 27-04-09 07:26

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen

> Min mors opskrift, som giver ingefærkager som du beskriver.
>
> Ælt følgende sammen og bag ved 175 grader:
>
> 500 gr. mel
> 500 gr. mørk farin
> 250 gr. margarine
> 1 æg
> ½ pk. gær
> 2 tsk ingefær
> 1½ tsk. natron
> 1 tsk. nelliker
> 1 tsk. kanel

Tak slag du have. Jeg har flere herlige projekter til sommerfeiren nu

mvh
Marianne

Fra : Susanne

Dato : 02-05-09 19:57

Denne opskrift stammer fra "Kager der smager og andre søde sager" af Alette
Bertelsen:

"Ingefærkiks ca. 30 stk.
Det er meget, meget engelsk med ingefær i kager. I England har jeg aldrig
set en opskrift med frisk ingefær, men det er nemt at få fat i, sundere og
mere interessant i smagen. Man kan godt bruge mere ingefær end de angivne
mængder, hvis man kan lide den stærke smag. Kombinationen af bagepulver og
natron får kagernes overflade til at krakelere smukt. Almindeligt, hvidt
sukker kan bruges, men det uraffinerede er det bedste.

350 g hvedemel
et nip salt
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
1-2 spsk. frisk, reven ingefær eller 1 spsk stødt ingefær
200 g rørsukker
125 g smør
90 g (3/4 dl) lys sirup
1 æg

Bland mel, salt, bagepulver og natron. Skræl og riv ingefæren fint og fordel
den i melet sammen med sukeret. Varm smør og sirup langsomt op i en lille
gryde eller i mikrobølgeovn.. Rør af og til, til smørret er smeltet. Lad
blandingen køle lidt af, før den røres i melet. Ælt dejen sammen med ægget.
Rul kugler på størrelse med valnødder og læg dem med god afstand på
bagepapir. Giv kagerne et let tryk med hånden, og bag dem ved 180 grader i
15-20 minutter, til de er gyldne. Lad kagerne blive på bagepapiret, til de
er kølet af.
Opbevares i tætsluttende dåse."

Mine egne kommentarer: De skal ikke have mere end 15 min, og så bliver der
til 35 stk.

Mvh.
Susanne.