/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Thistlewood diabetic jam
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 22-04-09 20:45

På en nylig tur til Sydafrika stiftede jeg bekendtskab med en lokal
sukkerfri marmelade: Thistlewood.

http://www.thistlewood.co.za/

Marmeladerne er over gennemsnit og især deres orangemarmelade er
uovertruffen. Det er ikke nemt at lave en bitterorange uden sukker, der
ikke enten er FOR bitter eller smager kunstigt.

Hjemme igen har jeg søgt efter herlighederne uden held. Jeg har kontaktet
Thistlewood men endnu uden held.

Er der nogen der er stødt på produkter fra Thistlewood, gerne i Danmark men
alternativt i Europa?

Måske er nogen stødt på andre sukkerfri marmelader af god kvalitet? Jeg
foretrækker St Dalfour for tiden.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

 
 
Jens Bruun (22-04-2009)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-04-09 20:48

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns9BF5DD2DCA780kentoldhoj@oldhoj.dk

> Måske er nogen stødt på andre sukkerfri marmelader af god kvalitet?

Nu bliver jeg lidt nysgerrig hér. Hvordan kan man lave marmelade uden
sukker? Mig bekendt består marmelade af syltede frugter, der normalt
indeholder store mængder sukker. Kan man fjerne det naturlige frugtsukker
fra marmelade og er det beregnet på diabetikere?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Klaus Alexander Seis~ (23-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-04-09 07:54

Kent Oldhøj skrev:

> http://www.thistlewood.co.za/
>
> Marmeladerne er over gennemsnit og især deres orangemarmelade
> er uovertruffen.

Det ser ud som om Thistlewood bruger sorbitol som sødemiddel.
Hvor meget kommer de i?

> Måske er nogen stødt på andre sukkerfri marmelader af god
> kvalitet?

Irma (og måske andre) fører en serie ved navn “Fior di frutta”, som
er økologiske marmelader sødet med koncentreret æblesaft. Jeg er glad
for blåbærmarmeladen, som indeholder ca. 39 g kulhydrat pr. 100 g.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Kevin Borbye Edelvan~ (23-04-2009)
Kommentar
Fra : Kevin Borbye Edelvan~


Dato : 23-04-09 02:06

On 23 Apr., 08:53, Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> Irma (og måske andre) fører en serie ved navn “Fior di frutta”, som
> er økologiske marmelader sødet med koncentreret æblesaft.  

Det har jo ikke noget med sukkerfri at gøre, langt fra.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Klaus Alexander Seis~ (23-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-04-09 09:17

Kevin Borbye Edelvang skrev:

>> Irma (og måske andre) fører en serie ved navn “Fior di frutta”,
>> som er økologiske marmelader sødet med koncentreret æblesaft.  
>
> Det har jo ikke noget med sukkerfri at gøre, langt fra.

Det har jeg heller ikke påstået. Fior di frutta er, ligesom serien
fra St. Dalfour, uden tilsat sukker [og sødet med indkogt frugtsaft],
meget længere er den historie ikke. Små 39 g kulhydrat pr. 100 g er
et meget lavt indhold af kulhydrat.

Jeg har nævnt serien fordi OP allerede spiser St. Dalfour.

Nu nævner OP ikke hvor meget sorbitol der er i Thistlewood's, men
sorbitol er 100% kulhydrat, og påvirker insulinspejlet lissom alle
andre sukkeralkoholer gør (og har derudover andre uheldige egenskaber).
Jeg kunne godt tænke mig at se en varedeklaration på Thistlewood's
Diabetic Jam.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Klaus Alexander Seis~ (23-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-04-09 10:11

Kent Oldhøj skrev:

> Måske er nogen stødt på andre sukkerfri marmelader af god kvalitet?
> Jeg foretrækker St Dalfour for tiden.

Det kunne måske være på sin plads at høre hvad der menes med “sukkerfri
marmelader” i denne sammenhæng. St. Dalfour er ikke sukkerfri i teknisk
forstand, men der er ikke tilsat sukker direkte (og det samlede indhold
af kulhydrat er lavt i forhold til traditionelle marmelader).

Så hvad er det der søges? En marmelade der kun består af frugt og
kunstige sødemidler, eller blot en marmelade hvor der ikke direkte er
tilsat sukker (som i fx St. Dalfour og Fior di frutta)?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Kent Oldhøj (23-04-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 23-04-09 14:14

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in
news:gspbaj$kcv$1@zdani.szn.dk:

> Det kunne måske være på sin plads at høre hvad der menes med
> "sukkerfri marmelader" i denne sammenhæng.

Udgangspunktet er at opnå en så lille påvirkning af mit blodsukker som
muligt. Marmelade bliver aldrig rigtig godt i den sammenhæng

> St. Dalfour er ikke
> sukkerfri i teknisk forstand, men der er ikke tilsat sukker direkte
> (og det samlede indhold af kulhydrat er lavt i forhold til
> traditionelle marmelader).

Nemlig.

Thistlewood kan ikke benytte særlig meget sorbitol i deres marmelader, for
de påvirker ikke mit blodsukker målbart i de mængder jeg har indtaget (det
ville en klassisk sødet marmelade gøre).

Fior di Frutta ligner et alternativ, og må prøves.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Max (24-04-2009)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 24-04-09 14:17

Hej Kent

> Thistlewood kan ikke benytte særlig meget sorbitol i deres
> marmelader, for de påvirker ikke mit blodsukker målbart i de mængder
> jeg har indtaget (det ville en klassisk sødet marmelade gøre).

Er 58 g pr 100 g ikke meget ?

--
Mvh Max


Peter Knutsen (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 26-04-09 12:37

Max wrote:
> Hej Kent
>
>> Thistlewood kan ikke benytte særlig meget sorbitol i deres
>> marmelader, for de påvirker ikke mit blodsukker målbart i de mængder
>> jeg har indtaget (det ville en klassisk sødet marmelade gøre).
>
>
> Er 58 g pr 100 g ikke meget ?

Det ville jeg da mene, jo.

Men det kommer vel også *meget* an på det glykemiske index. Såvidt jeg
husker forårsager netop frugtsukker en ret langsom blodsukkerstigning i
forhold til andre disakkarider, og mon ikke det meste af sukkeret i
marmelade netop er frugtsukker?

58 gram sukker er ikke bare 58 gram sukker.

Det kan være 58 gram druesukker eller 58 gram frugtsukker, eller noget
midt imellem (eller måske er der nogen der kender et eksotisk
ikke-polysakkarid der er endnu langsommere end fruktose?).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Max (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-04-09 15:50

Hej Peter

> 58 gram sukker er ikke bare 58 gram sukker.

Nej, og det var jo sorbitol som der blev spurgt om.

--
Mvh Max

Klaus Alexander Seis~ (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 26-04-09 12:55

Peter Knutsen skrev:

> 58 gram sukker er ikke bare 58 gram sukker.

I det konkrete tilfælde med Thistlewood er de 58 g sorbitol, dvs.
en sukkeralkohol. Voldsom mængde sødemiddel, hvis du spørger mig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Peter Knutsen (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 26-04-09 23:05

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Peter Knutsen skrev:
>>58 gram sukker er ikke bare 58 gram sukker.
>
> I det konkrete tilfælde med Thistlewood er de 58 g sorbitol, dvs.
> en sukkeralkohol. Voldsom mængde sødemiddel, hvis du spørger mig.

Uha. Det påvirker vist slet ikke blodsukkeret. Til gengæld kan jeg
forestille mig at bakterierne længere nede i tarmen holder en *grundig*
abefest, som man får diarré af, eller andre ubehageligheder, hvis de små
kræ bliver overfodret med den slags.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Klaus Alexander Seis~ (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 27-04-09 08:28

Peter Knutsen skrev:

> [Sorbitol] påvirker vist slet ikke blodsukkeret.

Jo, det gør alle sukkeralkoholer, men ikke i lige så høj grad
som sukker.

Se fx http://bit.ly/b1exX (kort link til side på www.diabetes.dk).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Peter Knutsen (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 27-04-09 14:32

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Peter Knutsen skrev:
>>[Sorbitol] påvirker vist slet ikke blodsukkeret.
>
> Jo, det gør alle sukkeralkoholer, men ikke i lige så høj grad
> som sukker.

Okay, så blev jeg klogere. Tak!

> Se fx http://bit.ly/b1exX (kort link til side på www.diabetes.dk).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408188
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste