Grønne asparges og rabarber
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 19-04-09 19:19

Emnet lyder nok lidt malabarisk, men jeg søger altså ikke opskrifter
med begge ingredienser på én gang. De grønne asparges er ved at dukke
op og ligeledes rabarberne. Og jeg ville vældig gerne have nogle gode
ideer til brug af den overflod der om lidt vil være i haven (så det
ikke altid er de samme aspargesretter eller den samme rabarberkompot
der kommer på bordet).

Altså: gode ideer til anvendelse af grønne asparges henholdsvis
rabarber (jordbærrabarber) efterlyses.

Lisbet

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-04-09 19:29

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> writes:

> Altså: gode ideer til anvendelse af grønne asparges henholdsvis
> rabarber (jordbærrabarber) efterlyses.

Sidste år lavede jeg nogle lækre kokoskager med rabarber:

* 100 gram margarine, flydende er fint
* 200 gram sukker
* 2 æg
* 100 gram mel
* 120 gram kokos
* et par rabarberstængler eller tre

Æg og sukker piskes, mel, sukker, margarine og kokos blandes i.
Rabarberne skæres i skiver og vendes i dejen. Hæld dejen i små
papirsforme, de skal ikke fyldes mere end 2/3, da de hæver. Bag dem
godt 20 minutter ved 200 grader. De skal være pænt gyldne. Og de
smager bedst når de er kolde, selvom de godt kan spises direkte fra
ovnen.

Man kan godt komme mere rabarber i, så man kan få brugt af de enorme
mængder rabarber der kommer af en enkelt plante.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-04-09 12:55

On 19 Apr., 20:19, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.olnos...@gmail.com> wrote:

> Altså: gode ideer til anvendelse af grønne asparges henholdsvis
> rabarber (jordbærrabarber) efterlyses.

Jeg kan i hvert fald dele en suveræn opskrift på pennoni med grønne
asparges, lad os kalde den til fire personer som førsteret eller to
personer som hovedret.

400 gr. pennoni (penne kan til nød bruges) koges i rigeligt, velsaltet
vand, til de er al dente (stadig en smule bid).

Når vandet er sat over, forberedes resten af retten:

En god håndfuld asparges knækkes til stykker på omtrentlig 2 cm i
længden. 3 fed hvidløg hakkes og steges let i et par skefulde
olivenolie, må ikke brunes. Hvidløg optages og asparges ned i olien.
Op med varmen. 1 dl hvidvin og en halv suppeterning (eller en smule
fond, hvis man er fin på den) tilsættes og vinen koges væk. En kvart
piskefløde tilsættes og koges godt ind til tyk konsistens. Hvidløg
gentilsættes og retten smages til med muskatnød og peber (formentlig
ikke med salt, afhænger af suppeterning og ost). Pasta dryppes af og
vendes i sammen med en håndfuld parmigiano reggiano. Serveres straks i
dybe tallerkener.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 24-04-09 19:06

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> salt, afhænger af suppeterning og ost). Pasta dryppes af og
> vendes i sammen med en håndfuld parmigiano reggiano. Serveres

Tak for opskriften. Den er suveræn, helt enig!

Lisbet

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-09 06:51

Måske ikke så meget en opskrift, men så et lille godt råd:
Mange gør det, når de klargør rabarber, at de skærer skeden nedenrst af og
kasserer.
Hvis du har mod på det, så gem alle disse bundstykker - rens dem godt, og
lav en lidt syrlig syltetøj som kødtilbehør. De har så meget smag og kraft i
forhold til stænglerne.
Problemet er jo bare, at det tager lidt lang tid at gøre dem rene.
For den sags skyld er de også gode med lidt ekstra sukker som en
luksussyltetøj.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 20-04-09 17:40

Lisbet Overvad Laursen wrote:
> Altså: gode ideer til anvendelse af grønne asparges henholdsvis
> rabarber (jordbærrabarber) efterlyses.

Mange tak for ideerne, jeg glæder mig til at afprøve dem!

Lisbet

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-04-09 17:58

On Sun, 19 Apr 2009 20:19:24 +0200, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.olnospam@gmail.com> wrote:

>Altså: gode ideer til anvendelse af grønne asparges henholdsvis
>rabarber (jordbærrabarber) efterlyses.

Jeg kan godt lide grillede grønne asparges. Enten som en selvstændig
forret -- fx med gratineret med lidt brødkrumme og parmesan + et par
stænk olivenolie. El. som tilbehør evt. dryppet med lidt hvidvin også.

En anden idé, og måske nok bedst til de hvide asparges, er den
klassiske servering med sauce mousseline (hollandaise, der er oprørt
med flødeskum, andre bruger cremefraiche).

Generelt synes jeg, at de grønne asparges står sig godt med en anelse
syre -- fx i form af hvidvin, citron -- el. en god creme, fx rørt på
rygeost, citronsaft, olivenolie, salt, peber og lidt olivenolie. Gerne
til en grillet skaftekotelet.

Grønne asparges dampet i fiskefond går rigtigt godt til kraftigt
smagende fisk, fx torsk el.pighvar.

Her er et par konkrete opskrifter, der indeholder asparges, men som
kan varieres efter smag og behag:

Her er brugt bønner, men grønne asparges fungerer også fornemt sammen
med pancetta, røget spæk/bacon og modne cherrytomater
http://www.bergholt.net/culotte_af_ungkvaeg_med_aligot_baconboenner_cherrytomater_og_fennikelsalat.html

Opskrift på torskefilet med grønne asparges, oliven, peberpiment,
hvidvinssauce & skorzonerrødder
http://www.bergholt.net/torsk_med_oliven_peberfrugt_skorzonerroedder_og_asparges.html

Opskrift på torsk med asparges, svampe & sauce på kalvefond
http://www.bergholt.net/torsk_asparges_svampe_sauce_kalvefond.html

Vinmæssigt plejer grüner veltliner, riesling el. sauvignon blanc at gå
godt sammen med asparges.

---
Kasper Bergholt
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/04/oksehjreb-la-forar-pocheret-grillet-med.html