Induktion virker ikke :(
Fra : Towli

Dato : 18-04-09 10:22

Hej
Endelig fik vi vores induktionskomfur, men det er kun den ene side af
kogezonerne der virker. På de 2 zoner til venstre blinker der noget der
skiftevis ligner et spejlvendt 9-tal og et 0, og den reagerer ikke når man
tænder (det gør de 2 zoner til højre derimod - de tænder fint).
Da elektrikeren var her fortalte han at der kun er 1 fase ind i huset, der
er "luset". Der skulle være et andet måleapparat på vej fra Dong med 3 faser
(sådan tror jeg det er).
Kan dette være årsagen til at det ikke virker? Kan komfuret mærke at der
ikke er de korrekte 3 faser? (Jeg aner bjældeklang om sådan noget
strøm-noget).

/T

Fra : Max

Dato : 18-04-09 10:33

Hej Towli

> Kan dette være årsagen til at det ikke virker? Kan komfuret mærke at
> der ikke er de korrekte 3 faser? (Jeg aner bjældeklang om sådan noget
> strøm-noget).

Du har sikkert ikke "strøm" nok i din installation til at hele komfuret
kan køre, men det kommer der med den nye 3-fasede installation.

--
Mvh Max

Fra : Towli

Dato : 18-04-09 10:34

Mange tak for svaret - jeg tolker det som at du bekræfter, at det kan være
den ene "lusede" fase ind i huset der er problemet og ikke en defekt ved
komfuret?
- Der er ellers trukket 400v ud i køkkenet fra relæet, men som sagt fortalte
elektrikeren at fasen er "luset" og at Dong er på vej med et nyt apparat.

/T

Fra : Linde

Dato : 18-04-09 11:04

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Der er ellers trukket 400v ud i køkkenet fra relæet, men som sagt
> fortalte elektrikeren at fasen er "luset" og at Dong er på vej med et nyt

Det tror jeg også er problemet. Du har måske den rette spænding, men det er
med samme fasedrej. Nu er jeg ikke elektriker, men oplevede noget lignende
med mit eget også, hvor der kun var trukket to faser ud, (for at spare på
4-leder kabel eller noget andet grotesk!), og de var så luset ud til 3. Det
var endda den originale installation, så Bøje Nielsen har virkelig sparet
hvor han kunne dengang i 60´erne!

Mvh
Linde

Fra : Ralph

Dato : 18-04-09 11:24

> Hej
> Da elektrikeren var her fortalte han at der kun er 1 fase ind i huset, der
> er "luset". Der skulle være et andet måleapparat på vej fra Dong med 3
> faser

Det er det der er fejlen, jeg havde samme problem med mit alm. komfur den
anden dag, det var den ene (af tre) sikringer der var sprunget, så selvom
det kører 220V virkede kun halvdelen af pladerne.

--
Ralph

Fra : Towli

Dato : 18-04-09 11:25

1000 tak alle.
Det er skønt med så hjælpsomme og kompetente mennesker så tæt på, -især på
en dag hvor alt hvad der hedder kundeservice mv er lukket.

/T

Fra : Towli

Dato : 18-04-09 18:15

Min ven der er elektriker var forbi i dag og bekræftede at der ikke er det
krævede strøm - der er godtnok 4 faser ind men måleren er kun 1 faset (noget
i den henretning).
En lille empirisk undersøgelse jeg netop har foretaget viser iøvrigt at
induktions-keddel koger 1 ltr vand 1 min og 40 sekunder hurtigere end en
2200w elkeddel.

/T

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-04-09 20:27

"Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote in

> En lille empirisk undersøgelse jeg netop har foretaget viser iøvrigt
> at induktions-keddel koger 1 ltr vand 1 min og 40 sekunder hurtigere
> end en 2200w elkeddel.

Det er en af de ting der fanger min interesse når vi snakker induktion. Men
din undersøgelse siger ikke ret meget (faktisk nærmest ingenting). Kunne du
ikke poste de faktiske tider eller bare et omtrentligt forhold imellem dem?

Fra : Towli

Dato : 18-04-09 21:38

Hej

Jeg målte nøjagtigt 1004 gr op i hver keddel og da induktionen kogte satte
jeg et stopur igang. Der gik 1 minut og 40 sekunder inden el-keddelen kogte
(jeg ventede ikke til den selv slog fra, men stoppede tiden da vandet
boblede på samme måde som på induktionen).
/T

Fra : Max

Dato : 18-04-09 21:55

Hej Towli

> [...]
> el-keddelen kogte (jeg ventede ikke til den selv slog fra, men
> stoppede tiden da vandet boblede på samme måde som på induktionen).

Meget flot, men der mangler oplysninger om effekten på kedel
og komfur.

--
Mvh Max

Fra : jos

Dato : 19-04-09 10:14

Max wrote:
> Hej Towli

> Meget flot, men der mangler oplysninger om effekten på kedel
> og komfur.
kun komfur.
men til gengæld den effekt det har brugt på den pågældende plade under
kogningen og ikke mærkets pålydende
kedlen var angiveligt 2200 w, og den har formodentligt ikke flere trin.

finn

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-04-09 19:23

Towli wrote:

> En lille empirisk undersøgelse jeg netop har foretaget viser iøvrigt at
> induktions-keddel koger 1 ltr vand 1 min og 40 sekunder hurtigere end en
> 2200w elkeddel.

Og skal man blære sig, stiller man gryden på 3 sukkerknaller, så den er
hævet over pladen - og så koger man vand på sukkerknaller til folks
store overraskelse :) Hvis man ikke ved, hvad induktion går ud på, er
det nærmest magi :)

Mvh Christian

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-05-09 21:36

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> hævet over pladen - og så koger man vand på sukkerknaller til folks store
> overraskelse :) Hvis man ikke ved, hvad induktion går ud på, er det

Og skal man ikke bare blære sig, men også udvise praktisk sans smider man en
opslået avis (gerne broadsheetformat) ud under stegepanden, når man steger
bacon. Ingen sprøjt på komfuret - det hele er landet på avisen.

vh
Jan

--
Jan Bøgh