Andebryst med sprød skin
Fra : Linett Stampe Mikkel~

Dato : 15-04-09 15:44

Hej..

Jeg går ude på Kold College (Det tidligere Dalum Uddannelses Center) og vi
har fået tildelt et stykke kød.

Jeg har været så heldig at få et andebryst.. Så tænkte jeg på, om der var
nogen herinde der havde nolge idéer tiol, hvordan man kan gøre skindet sprøt
og samtidig have et saftigt stykke kød..

I er da samtidig og velkommen til at komme med idéer til, hvad med man kan
få som tilbehør..

Med Venlig Hilsen
Linett Stampe Mikkelsen

Fra : Max

Dato : 15-04-09 16:06

Hej Linett

> Jeg har været så heldig at få et andebryst.. Så tænkte jeg på, om der
> var nogen herinde der havde nolge idéer tiol, hvordan man kan gøre
> skindet sprøt og samtidig have et saftigt stykke kød..

Først skære du tern i skindet og gnider salt på, så steger du den
på en varm pande med skindsiden nedad i en 10-15 min. vendes
og steges 10 min. pa den anden side, og hviler i 10 min.

> I er da samtidig og velkommen til at komme med idéer til, hvad med
> man kan få som tilbehør..

Hvide og brune kartofler, brun sovs, waldorfsalat og hjemmelavet rødkål
:)

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-09 19:16

"Linett Stampe Mikkelsen" <Lini@Linett.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været så heldig at få et andebryst.

Ja, det kan være et rigtigt godt stykke kød. Er det fersk eller frossent?
Hvis det er frossent, skal det tøes op så langsomt som muligt. Allerhelst
over mindst ét døgn i et køleskab.

> Så tænkte jeg på, om der
> var nogen herinde der havde nolge idéer tiol, hvordan man kan gøre
> skindet sprøt og samtidig have et saftigt stykke kød.

Du ridser skindsiden på tværs i tern på ca. 1x1 cm. Husk at bruge en meget
skarp kniv og skær helt ned til kødet uden at skære i selve kødet.

Smid en smule olivenolie på en pande - støbejern, hvis det er muligt - og
smid andebrystet på med skindsiden nedad. Steg ved middel varme i ca. 20
min. Tjek skindsiden et par gange undervejs i slutningen. Når skindsiden er
passende gylden og sprød, slukker du helt for blusset, vender andebrystet
om, krydrer skindsiden med salt og peber, og lægger et stykke staniol over
kødet (tryk det sammen om kødet men sådan, at kødsiden stadig har fuld
kontakt med panden). Lad det stå og hvile i mindst 10 minutter.

Kødet udskæres skråt i skiver på ca. 3-5mm. Det skal være rosa til rødt, men
med klar kødsaft.

> I er da samtidig og velkommen til at komme med idéer til, hvad med
> man kan få som tilbehør.

Du kan tage noget af det afsmeltede andetfedt fra panden så hurtigt, det
dannes, og så bruge det til at råstege små kartoffeltern i. Krydres med salt
og peber. Du kan evt. krydre de råstegte kartofler med et par duske
rosmarin, du lader stege med. Dertil en grøn salat med appelsinstykker (uden
skind, tak) og granatæblekerner. Kan du få én af de dér fodboldstore
citrusfrugter, der ligner en forvokset grapefrugt (hedder den en
"pomerans"?), er det også godt i salaten. Lav en rimelig sød
olie/eddike-dressing, du justerer med peber, ekstra appelsinsaft og
ahorn-sirup (evt. honning).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-04-09 19:56

On Wed, 15 Apr 2009 20:15:48 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kødet (tryk det sammen om kødet men sådan, at kødsiden stadig har fuld
>kontakt med panden). Lad det stå og hvile i mindst 10 minutter.

Tilberedningsmetoden lyder rigtig fornuftig -- og også lig med Rene
Redzepis fra Nomas, så vidt jeg husker.

Steger du andebrystet køleskabskoldt -- el. temperer du inden
stegning?

Hvis man har, kan det være en god idé at bruge andefedt isf.
olivenolie.

Jeg plejer derudover også at smide et par timiankviste og evt. et par
hele fed hvidløg (med skal) med i første etape af stegningen.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej -- anmeldelse af Falsled Kro & forårs
boeuf bordelaise)

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-09 20:07

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Tilberedningsmetoden lyder rigtig fornuftig -- og også lig med Rene
> Redzepis fra Nomas, så vidt jeg husker.

Aner det ikke. Min metode er egenudviklet efter stegning af et uendeligt
antal andebryster

> Steger du andebrystet køleskabskoldt -- el. temperer du inden
> stegning?

Jeg steger stort set altid mit kød tempereret.

> Hvis man har, kan det være en god idé at bruge andefedt isf.
> olivenolie.

Enig. Jeg har selv afsmeltet juleandefedt i fryseren, som jeg bruger lystigt
af, så længe lager haves. Det er vist bare de færreste, der har andefedt
liggende - desværre, da andefedt imo er genialt i et køkken.

Mit forslag om at bruge lidt olivenolie til at starte med skyldes alene, at
afsmeltningen af andefedt går hurtigere, og skindet får en bedre stegning,
hvis der er lidt fedtstof på panden til at starte med. Det er i hvert fald
min erfaring.

> Jeg plejer derudover også at smide et par timiankviste og evt. et par
> hele fed hvidløg (med skal) med i første etape af stegningen.

Lyder heller ikke tosset. Det må jeg prøve næste gang.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-04-09 19:53

On Wed, 15 Apr 2009 16:44:18 +0200, "Linett Stampe Mikkelsen"
<Lini@Linett.dk> wrote:

> [...]
>og samtidig have et saftigt stykke kød..

>I er da samtidig og velkommen til at komme med idéer til, hvad med man kan

Hej Linnet!

Andebryst er en af mine yndlingsudskæringer, så her følger et par
forslag til tilberedning såvel som tilbehør:

1)
Andebryst, friteret persille, rødbede, rødvinssauce og gratineret
kartoffelmos:

http://www.bergholt.net/andebryst_roedbede_roedvinssauce_persille_gratineret_kartoffelmos.html

2)
Intervalstegt m. sprøde salater, svampe og nødder:
http://www.bergholt.net/andelaar_andebryst_salat_kantareller_portobello.html

Intervalstening af andebryst:

"Rids andebryst i tern på skindsiden og fjern sener og eventuelle
blodrester. Andebrystet kan med fordel gourmetsaltes 6-12 timer i
forvejen. Gnid evt. med lidt knus enebær og lynfriteret timiankviste.

Tempérer til køkkentemperatur inden tilberedning. Start med at brune
kødet ved middelhøj varme, først på skindsiden sammen med et par
timiankviste og evt. et helt hvidløgsfed. Når det er pænt brunt på
alle sider, tages panden af varmen og brystet hviler (uindpakket) i
20-30 minutter. Pak derefter i staniol eller flyt andebrystet til ovn
ved 68 grader og lad hvile i en halv til en hel time. Gentag processen
2-3 gange - med korte bruningstider på ca. 1-2 minutter per side."

3)
Andebryst med sprøde kantareller, sellerimos, radicchio i pancetta og
rødvinssauce

http://www.bergholt.net/andebryst_med_sproede_kantareller_sellerimos_radicchio_i_pancetta_og_roedvinssauce.html

4)
Ppocheret andebryst med linser fra Puy og sauce på andefond, vin &
urter

http://www.bergholt.net/andebryst_med_linser_fra_puy.html

Opskrifterne kan naturligvis varieres efter årstiden.

Meld endelig tilbage, hvordan dit projekt gik!

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter

Fra : Linett Stampe Mikkel~

Dato : 15-04-09 21:09

Jeg takker for alle meldingerne..

Jeg skal nok melde tilbage til jer der er intr.

Mange Hilsner Linett:):)

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-09 10:26

Jeg har også et lille forslag.

Jeg ville skrælle skindet af og dele det i en 3-5 lange stykke, som jeg
ville salte og grille til det er sprødt og endelig ikke svedent.
Jeg ville tage mit andebryst og skære i forholdsvis små tern og sautere med
lidt rødløg og nogle strimler citronskal.
Jeg ville tage en selleri og skære papirstynde skiver, pensle med lidt olie
(eller andefedt) og drysse med lidt reven citronskal - og bage i ovnen til
de er sprøde.

Så ville jeg lave en god mos af de sidste gamle kartofler -smør og fløde -
evt blandet med lidt persillerodstern, der ikke er kogt for meget, så de
giver lidt sprødhed i mosen.

Serveres med andebrystet anrettet mellem skiverne af selleri - mosen
garneret med rødløgene og lidt af stegeskyen - på toppen de sprøde
andeskindschips.
Og måske lidt friteret persille - det går godt til citronskallen.

Det tager lidt tid, men dete er nu ikke så tosset.