Påske-aperitif?
Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 10-04-09 18:45

Hvad vil være godt at tilbyde som velkomstdrink til en menu hvortil
der både tilbydes øl, snaps og vin?
Menuen består af karrysild, rejer, marinerede porrer,
krydderurtetærte, æg og diverse chokoladedesserter.

Lisbet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-09 19:34

On Fri, 10 Apr 2009 19:45:25 +0200, Lisbet Overvad Laursen wrote:

> Hvad vil være godt at tilbyde som velkomstdrink til en menu hvortil
> der både tilbydes øl, snaps og vin?

Brænde-vin, formoder jeg? Finnerne gnasker saltagurker til.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 10-04-09 19:49

Kurt Hansen wrote:

> Brænde-vin, formoder jeg? Finnerne gnasker saltagurker til.

Jo, men hvad så med dem der kun drikker vin? Nå, jeg gætter på at
valget mellem en øl, en brændevin og et glas vin er fint nok.

Lisbet

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 10-04-09 20:47

> [...]
> der både tilbydes øl, snaps og vin?
> Menuen består af karrysild, rejer, marinerede porrer,
> krydderurtetærte, æg og diverse chokoladedesserter.

Jeg skulle måske hellere spørge om hvilke drikkevarer ville være
passende til diverse chokolade desserter?

Lisbet

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-04-09 01:11

On 10 Apr., 21:47, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.olnos...@gmail.com> wrote:

> Jeg skulle måske hellere spørge om hvilke drikkevarer ville være
> passende til diverse chokolade desserter?

Når nu planen er som ellers, ville en dessertvin efter min mening
falde totalt udenfor. Jeg ville derfor nok tilbyde kaffe og likør
eller cognac til desserten på ægte danskermanér. Jeg synes bestemt
heller ikke, en aperitif har noget at gøre til et traditionelt dansk
påskebord.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 11-04-09 08:34

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> eller cognac til desserten på ægte danskermanér. Jeg synes bestemt
> heller ikke, en aperitif har noget at gøre til et traditionelt

Det er også det jeg er nået frem til. Tak for svaret.

Jeg tror dog jeg vil holde fast ved champagnen da vi lige skal have
indviet havedam med nye guldfisk ved samme lejlighed.

Lisbet

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 14-04-09 09:43

On Sat, 11 Apr 2009 09:34:28 +0200, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.olnospam@gmail.com> wrote:

>Det er også det jeg er nået frem til. Tak for svaret.
>
>Jeg tror dog jeg vil holde fast ved champagnen da vi lige skal have
>indviet havedam med nye guldfisk ved samme lejlighed.

Som Stéphane fra Bacchus vinbar engang sagde -- "Det er altid godt, at
starte med et glas crémant (el. Champagne)"!

Hvis det skal være traditionelt, så hører det sig nok ikke til, men
jeg synes godt, man kan skyde i gang på den front.

Hvis det skal være mere retroagtigt, kunne en hjemmelavet Kir måske
også være et bud.

Ang. chokoladedesserten -- tja-tjo. Likør, cognac, kaffe vil nok være
det klassiske match.

Men de søde sydfranske vine fra Banyuls, Maury & Rasteau (vin doux
naturel) er generelt overset, fornuftigt prissat og noget, der ofte
falder i rigtig god jord.

Det klassiske match vil være vintage port med 5-10 år på bagen.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-04-09 10:48

On 11 Apr., 09:34, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.olnos...@gmail.com> wrote:

> Jeg tror dog jeg vil holde fast ved champagnen da vi lige skal have
> indviet havedam med nye guldfisk ved samme lejlighed.

Ja, så skal der jo bobler til!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 11-04-09 21:50

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Ja, så skal der jo bobler til!

Netop! Og rigtig god påske til alle.
Lisbet

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-09 20:39

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, så skal der jo bobler til!

Men sgu' da ikke ædle fra Champagne! Muligvis bobler fra en passende,
belgisk ale. At starte en påskefrokost, der byder på "karrysild, rejer,
marinerede porrer, krydderurtetærte, æg og diverse chokoladedesserter" med
champagne er synd for såvel champagne som for påskefrokost. Jeg vil tro, de
arme guldfisk begår selvmord, når de oplever dét...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 14-04-09 09:45

On Sun, 12 Apr 2009 21:38:32 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>champagne er synd for såvel champagne som for påskefrokost. Jeg vil tro, de
>arme guldfisk begår selvmord, når de oplever dét...

Champagnen drikkes jo inden maden, så jeg kan ikke rigtigt se, at der
opstår noget mismatch -- guldfisk el. ej -- andet end i
forventningshoristonerne, måske...

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-04-09 20:49

Lisbet Overvad Laursen skrev:
> Hvad vil være godt at tilbyde som velkomstdrink til en menu hvortil
> der både tilbydes øl, snaps og vin?
> Menuen består af karrysild, rejer, marinerede porrer,
> krydderurtetærte, æg og diverse chokoladedesserter.

Vi har ferieret i Champagne et par gange.

Der er det store aperitif-hit en ... *surprise* ... Champagne, og så
serverer man helt almindelige peanuts til. Det går forbløffende godt
sammen - peanuts er ikke kun en "øl-ting".

Jesper

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 10-04-09 20:56

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> serverer man helt almindelige peanuts til. Det går forbløffende
> godt
> sammen - peanuts er ikke kun en "øl-ting".

Det var da noget af en ide. Tak for den!

Lisbet

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-09 20:35

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:49df85c2$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> Hvad vil være godt at tilbyde som velkomstdrink til en menu hvortil
> der både tilbydes øl, snaps og vin?
> Menuen består af karrysild, rejer, marinerede porrer,
> krydderurtetærte, æg og diverse chokoladedesserter.

Til hvilken af ovennævnte serveres vin?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 13-04-09 04:20

Jens Bruun wrote:
> "Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i en
> meddelelse news:49df85c2$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> Til hvilken af ovennævnte serveres vin?

Frokosten er nu vel overstået. Der var et par stykker som hellere
ville have hvidvin end øl og snaps, og det fik de. Og jo, det
fungerede udmærket med et glas champagne ved havedammen i det dejlige
vejr.

Lisbet